Tørrgjær utgått på dato

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Søkte og fant en tråd hvor en lurer på om han kan bruke gjær som har gått ut for 2 mnd siden da han postet. Jeg har nå en pose Safbrew F2 med best før mars 2017.. var det de hadde inne på LHBS. Spørs om det er noe levende i denne posen da, og hvor mye man eventuelt skulle finne på å bruke. Eller om jeg skal unngå dette eksperimentet, flaske som planlagt med sukkerlake, og heller jekke korkene igjen på et senere tidspunkt og tilsette ferskere karboneringsgjær fra første/beste nettbryggebutikk med en pipette.. gjelder en imp stout på 10-11% som er gjæret med us-05.
 
Hadde det vært meg hadde jeg nok bare prøvd, da jeg er en meget utålmodig person. Men det virker veldig kjipt å potensielt ødelegge en god stout med gammel gjær.
 
Ja, den har vært i romtemperatur. Skulle egentlig kastes for lenge sia, men så har han ikke ryddet og kastet den enda.
 
No way jeg hadde brukt den der uten å gå veien om en starter. Det sannsynlige utfallet om du bruker den på vanlig måte, er at du får både usmaker og dårlig utgjæring.

edit: Jeg går ut fra at du ikke betalte for den gjæren?

edit: sorry - fikk ikke med meg i farten at det var en karboneringsgjær. Da hadde jeg fulgt plan B. Sukkerlake og ingen gammel gjær.
 
Lurer mest på hvorfor du skal bruke karboneringsgjær jeg da. Veldig høy alkoholprosent, eller har du slitt med karbonering tidligere?
 
Ja, er skeptisk, men har aldri brukt denne typen før? Tenker jeg tester denne på 2-3 flasker og tar sjansen på at us05 fikser fikser karbonering på resten..
 
Hadde oppi et dryss hvitt sukker i koppen, og skummet stiger ganske kjapt. Noe er det hvertfall som har våknet til liv:eek:
 
Bruker du sukker til rehydrering?

Det man kan si er iallefall at tørrgjær fra fermentis har igjen 40% viability fra gjæren blir pakket, til utløpsdatoen. Da skal det være sånn ca-ish det som står at pakken inneholder. Hvis den er oppbevart i kjøleskap iallefall. Og så kan du blande inn en x-faktor til. For en tid siden så bumpet fermentis best før datoene sine med ett år, iallefall på de ymse pakkene jeg har sett. Da blir spørsmålet, er det pga omlegging i produksjonen, og din pakke kanskje er laget før at de har lagt om, eller er det fordi de har funnet ut at gjæren hele veien har vært god for tre år etter produksjon?
 
Sist redigert:
Men.. planen var å prøve å unngå å måtte jekke flaskene om de ikke karbonerte. Er det noen med erfaring om us05 karbonerer ved 11% abv?
 
Tilbake
Topp