Tørrgjær vs flytende. Forskjell på samme gjærtype?

Har omtrent samme erfaring. Bruker nå safale 05 konsekvent hvis der ikke er våtgjær i teig, uavhengig av øl-type.

Erlendso skrev:
... har jeg vært "heldig med" som de sier på Norge Rundt i Fyllingsdalen.
;D godt øl er alltid flaks! Og "brukbart øl er en ære for hjemmebryggerne på Buran" som de skriver i studentavisa Under Dusken.

Snakk om dilerium, spør først og handle etterpå :)
05 bestilt postarestante til naboen til brygghuset, grunn til å tro den kommer tidsnok

Erlendso skrev:
Safale US05, Danstar Nottingham, og Saflager W34/70 har jeg vært "heldig med" som de sier på Norge Rundt i Fyllingsdalen.

Safale S-04 derimot; Gammel råtten trestubbe møter hubba-bubba. Mulig andre får til supert øl av denne, men jeg får det ikke til..

Mener ikke å bestride erfaringer, men mener å ha sett Safeale S-04 brukt i premiert øl inne på prisbelønte oppskrifter.

Fossdal skrev:
Oppnår man noe med å blande gjærtyper i samme brygg? F.eks en pakke Nottingham og en pakke 05?

Fra FAQ'en til white labs:

Can I combine yeast strains?

Yes, some brewers like to combine strains for more unique flavor profiles. For example, a mellow hefeweizen beer can be produced by combining WLP001 California Ale Yeast with WLP300 Hefeweizen Yeast.
        Will there be any benefits or drawbacks from this?
Some of the benefits of blending yeast strains would be to blend flavors or aromas of different strains. Over time one strain can dominate the other so the consistency of flavors would be lost over time. If flocculation is different between the strains, it is hard to collect an equal amount of each strain.

Trond.A skrev:
Mener ikke å bestride erfaringer, men mener å ha sett Safeale S-04 brukt i premiert øl inne på prisbelønte oppskrifter.

Min imperial porter som fikk 3. plass i porter/stout i NM 2012 var gjæret med S-04, i hvert fall.

Tilbake
Topp