Tørrhumla uten pose. Hva gjør jeg ?

Gjorde nok en liten bomert da jeg tørrhumla uten å bruke pose. Gikk med litt vel mye av øllet på slutten av flaskinga i går kveld. Det blei en fremskutt fredagskveld for å si det sånn. Problemet eksalerte på slutten da det var igjen ca 4-5 liter av karet. Måtte til slutt finn på noe å tappa over i en kjele og brukte kaffefilter. Ikke helt sukses og selvfølgelig masse luft inn i øllet. Så de literne måtte en jo ofre seg for og drekka opp i går kveld.
Til kvelden skulle jeg ha flaska pilsen jeg satte og samme problemet har jeg her, tørrhumla men uten pose. Det skjer ikke en gang til for å si det sånn.

Noen som har forslag til hvordan jeg best kan overføre fra gjærkaret til ett av de andre slik att jeg slipper som mye humlerester til jeg skal flaske ?

På forhånd takk.


Denne typen kar og kraner er det jeg bruker. Har en slange jeg legger ned i karet jeg overfører til og har i sukkerlake i samme prosess..
I tilleg har jeg dette flasketappe røret jeg setter på krana.

20190707_223404.jpg
 
Du knyter rett og slett en humlepose på enden av slangen med en hyssing. Så koker du pose og slange før bruk.

Posen fanger opp alle grovere partikler, og du får ingen problemer med flaskinga.
 
Jeg tørrhumler alltid rett i dunken, bruker aldri pose. Har ikke hatt problemer. Legg noe under dunken slik at den kommer litt opp ved kranen, og flask/fat som vanlig når tiden er inne.
 
Du knyter rett og slett en humlepose på enden av slangen med en hyssing. Så koker du pose og slange før bruk.

Posen fanger opp alle grovere partikler, og du får ingen problemer med flaskinga.


Jeg hadde litt den tanken i hodet men var redd det vil bli mye luft i øllet når jeg trekker den opp etter tapping. ?

Eller mente du att jeg bare skal la posen og slangen ligge i karet mens jeg flasker ?
 
Jeg tørrhumler alltid rett i dunken, bruker aldri pose. Har ikke hatt problemer. Legg noe under dunken slik at den kommer litt opp ved kranen, og flask/fat som vanlig når tiden er inne.


Regner med du mente løfte opp på motsatt side av krana sånn att det er mer øl over krana ? Er sånn jeg gjør det ellers også, men som nevnt blei det vleig mye humlerester med i tapperøret.
 
Nei, jeg mener mens den gjærer, men etter tørrhumling. Da vil trub samle seg i motsatt ends, og du vil få mindre «gush» med kranen. Så kan du sette den flatt ved flasking/fating.
 
Regner med du mente løfte opp på motsatt side av krana sånn att det er mer øl over krana ? Er sånn jeg gjør det ellers også, men som nevnt blei det vleig mye humlerester med i tapperøret.

Nei, du løfter opp krana. Om du gjør det du sier, står det avfall opp til krana.
 
Jeg tørrhumler alltid rett i dunken, bruker aldri pose. Har ikke hatt problemer. Legg noe under dunken slik at den kommer litt opp ved kranen, og flask/fat som vanlig når tiden er inne.

hmm - hos meg flyter det alltid noe rundt omkring. Det kan kansje ha noe med gjæren å gjøre? Jeg bruker som regel 1318. Bruker jeg ikke den posen, får jeg et helvete med tett tappestav.
 
Jeg hadde litt den tanken i hodet men var redd det vil bli mye luft i øllet når jeg trekker den opp etter tapping. ?

Eller mente du att jeg bare skal la posen og slangen ligge i karet mens jeg flasker ?

Nei, jeg tar den opp, men jeg lar den ikke renne av seg. Det lille ekstra som blandes inn av oksygen i forbindelse med den manøvren, gjør nok ikke noe fra eller til.
 
Nei, jeg tar den opp, men jeg lar den ikke renne av seg. Det lille ekstra som blandes inn av oksygen i forbindelse med den manøvren, gjør nok ikke noe fra eller til.

Får finmanøvrere litt langs kanten ettersom posen åpenbarer seg i overflata. var å kjøpte sånn humlepose nå. Den er svær da så spent på hvordan det går .
 
Jeg så for meg att det var rester av humle som flyter i overflaten og litt omkring ellers som tetta men du mener det er bunnfallet altså ?

Ja, det er nok ikke bunnfallet jeg får med. Så jeg har ikke noe behov for å gjøre det der. Men skal du gjøre det, må du legge noe under karet i forkant, under krana.

Jeg prøver å ikke la humla ligge i for lenge, så det kan jo være en grunn til at ikke alt har bunnfelt seg. Og så var det det med gjæren; 1318 danner et solid gjærlag oppå ølet, og det blir ofte ikke helt borte. Og i det henger det en del humle.

Jeg lar ikke karet stå helt i ro. Mot slutten må jeg jo tippe på det for å få med alt ølet. Så det siste jeg gjør, er å tippe det forover til det ikke er mulig å få med mer. Og dessuten vil jeg faktisk gjerne ha med litt av gjæren.
 
Sist redigert:
Ja, det er nok ikke bunnfallet jeg får med. Så jeg har ikke noe behov for å gjøre det der. Men skal du gjøre det, må du legge noe under karet i forkant, under krana.

Jeg prøver å ikke la humla ligge i for lenge, så det kan jo være en grunn til at ikke alt har bunnfelt seg. Og så var det det med gjæren; 1318 danner et solid gjærlag oppå ølet, og det blir ofte ikke helt borte. Og i det henger det en del humle.

Hadde i humle på søndan så den har jo stått noen dager over anbefalt fra leverandør Mangrooves Jack. Har nå løfta kransida av karet ca 1 tomme så får en se om det synker bakover litt utover kvelden. Føler liksom det er på høy tid, kanskje overtid også å få det tappa over i kveld. Godt på smak så det er varsler jo bra.

. M42 New World Strong Ale heter gjæret som er brukt.
 
Fram med saksa da skjønner jeg. Kunne vist spart meg de 160 kronene :D:D:D

Neinei, den posen er sikkert nyttig til noe annet. For meg ser det ut som en meskepose?

Du kan sikkert bruke bortimot hva som helst, så lenge det ikke farger av. En sokk er antakelig greit. (Du bør nok vaske den først:eek:.)

Wyeast 1318 er en av få gjærtyper nå som kan topphøstes, dvs. at den danner et tjukt gjærskum som du kan skrape av overflaten, og bruke videre til nye brygg. Gjæren din er neppe en slik - men jeg veit ikke.
 
Tilbake
Topp