Tørrhumle Dobbel IPA

Hei. Jeg har brygget en dobbel IPA som skal tørrhumles med Chinook. Mens jeg holdt på å klargjøre humlen ser jeg at jeg ikke har nok Chinook til tørrhumling. Er det noen av disse humlene jeg kan bruke istedenfor, casade (5,6%) Citra (13,5%) Perle (6,7%) event hvor mye? Eller bør jeg heller bare droppe tørrhumling?

Oppskrift:
Marris Otter 10kg
Hvetemalt 1,135kg
Chocolate malt 0,225kg

Chinook (14%) 70g 60min
Centenneal (11%) 50g 15min
Centenneal (11%) 50g 5min
Columbus (15%) 0min
Chinook (14%) 50g Tørrhumling
 
Citra og casade er fine til tørrhumling. Så gå for ein av dei eller begge

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Bra:) Da kan jeg jo prøve citra i den ene dunken, og Casade i den andre. Hva angir egentlig prosenten all humle er merket med? Er det slik at hvis jeg for eks. skal ha Chinook (14%) så har jeg Chinook (10%) så må jeg ha i mer enn oppskriften sier??
 
Alfasyre prosenten betyr ingenting ved tørrhumling, anbefaler minst 50g Citra og 50g Cascade til tørrhumlingen
 
Alfasyre trekkes ut ved varme, ofte i kok. Ved tørrhumling er det ikke tilstrekkelig varme...
 
Ser du brygger Nøgne Ø #100 der Chinook er ganske essensiell
de 50 grammene du har er ikke så gale, men du kan selvfølgelig tilføre litt ekstra Cascade eller Citra som de andre har skrevet
 
Har ikke mer Chinook:mad: brygget igår, blir det for sent med tørrhumling av Chinook om jeg bestiller og får i posten til torsdag?
 
Jeg har bare brygget den en gang før og det var da fra Kittet til NØ
Det er ganske lenge siden og ga ikke så mange flasker så husker ikke så godt, men den var godt

Må se å få brygga en større batch om ikke så lenge selv
 
Tilbake
Topp