2 brygg av samme malt.

Så.  Jeg vil lage 2 brygg på samme malten. Altså. En lang kveld\natt med brygging.

Om noen har noe å komme med. vennligst ikke hold igjen.

Dette er første brygg.
First Arctic DIPA
25Liter
7kg pale ale
1kg caramel rye
0,50kg caramunich II
0,10 carafa III
0,35kg sukker, vanlig
50g magnum 60min
25g chinook 60min
50g chinook 15min
30g celeia 15min
40g celeia 5min
25g citra 5min
2p WLP001 California Ale
50g celeia 14 dager tøtthumle
30g chinook 7 dager tørrhumle
20g citra 7 dager tørrhumle

Denne blir på 9% (Imperial IPA)

Brygg 2 blir på samme malt.
Last Arctic PA
19Liter
0,20kg sukker, vanlig
50g magnum 60min
30g celeia 15min
40g celeia 5min
10g citra 5min
1p British Ale WLP005
50g celeia 14 dager tørhumle
50g chinook 7 dager tørrhumle

Denne skal bli på ca 5,5% alc (Det blir en English Pale Ale)
 
Om du ikkje tenker å blande skyllingane, men la skylling 1 vere til DIPA og skylling 2 vere til IPA, så er mi erfaring at du vil få ein tynn pale ale. På siste forsøk, 13 liter bitter av siste skylling av ein barley wine, meska eg 330 gram flaka bygg, 250 gram melanoidin og 150 gram biscuit i 90 minutt på ca 70 grader med alt skyllevatnet. Bitteren vart god den, men framleis litegran for tynn.
Men ikkje vêr redd for å prøve. Fleire andre på forumet har meldt at nokre av deira beste øl har vore ved denne metoden.
 
Partigyle er konge
Jeg får mer en 2/3 av sukkeret ut i 1.parti og mindre en 1/3 i andre. Eksempelvis OG 1.105 og 1.044 med like store parti og en gitt maltmengde.
Dersom man lager et 1.parti i mindre volum vil begge partiene bli sterkere.
DME kan også benyttes for å justere.

IIPAen deres har dere sikkert lyst å meske litt lavt for å få den tørr nok. Det betyr at uten justeringer blir 2. parti veldig tørr.

Justeringer som kan gjøres:

DME i 2. parti

Sleng 5-10% crystallmalt og eller andre malttyper som ikke trenger mesking i mesken under skylling av 2.parti

Bland vørterene, dvs ta 4-5 liter av første vørter og bytt med like mye fra 2. vørter. Ved kontinuerlig skylling er dette lett. Da skyller du bare litt av first runnings til siden. Så skyller du videre i kokekjelen til ønsket volum i 1. parti. Deretter skyller du resten sammen med de literene av first runnings til 2. parti



Jeg skyller kontinuerlig. Min første partigyle gikk i stuck mash fordi jeg skylte første parti og kokte dette før jeg begynte å skylle neste. Nå fortsetter jeg bare å skylle 2. parti ned i et gjæringskar mens jeg koker på 1. Dette forutsetter mashout først. Dersom dere partiskyller er ikke dette noe problem.


Siste ting: Ikke bruk sukker for å heve OG i 2. parti, da blir det et tørt, tynt og stusselig øl.


Kjør på, partigyle er morro og en effektiv måte å lage mer øl og flere typer øl!
 
forstod dette halvveis, men skal lese det noen gang så forstår jeg det sikkert.

hmm... da får jeg fjerne litt sukker og legge til litt malt:)
 
Slik oppskriften fremstår så tror jeg aldri du klarer 19 liter 5% øl og 25 liter 9% øl. Dersom effektiviteten din er dønn stabil tenker jeg at i mitt bryggeri hadde jeg havnet på 25 liter 10% og 19 liter 3%.

Dersom jeg ønsket ulike volum hadde jeg gått for minst volum på det sterkeste ølet. Det er ikke lett å teoretisere rundt dette, man må bare prøve seg frem. Et siste råd er å ta maaaange SG(og ved vilket volum målingen er tatt) prøver av skyllingene. Noter disse ned i bryggeloggen. Da kan man lettere beregne seg frem til fordelingen av sukker neste gang.
 
Jepp!

Men det skader ikke å se litt på interweben om hva man kan forvente av resultater. Ta masse målinger og logg disse, da har du et 4 ganger bedre utgangspunkt neste gang!
 
Tilbake
Topp