Tørrhumle, hvor lenge?

Signal

Norbrygg-medlem
Har en IPA som er så godt som ferdig gjæret, men den skal tørrhumles. Den står nå i utebod på kjølig temp (15-17 grader), men jeg får ikke flasket før det har gått over en uke, for jeg skal ut på reise. Hvor lenge kan jeg la tørrhumle være i karet? Kan det stå i for eksempel 10 dager?

Det varierer litt fra hvilke humletype du har brukt. Noen begynner å gi aroma allerede etter noen få dager mens andre bruker lengre tid før de gjør jobben sin. Alt fra 2 til 14 dager etter min mening. Men en tommelfinger kan vel være som Miguel sier 5-7 dager.

Det er Cascade som skal brukes, og jeg tenker å ha i 50-100g i 19 liter. Her skal det smake humle, ja. ;)

Den er notorisk for å kunne etterlate seg gress-smak. Ville prøvd å holde det til fem-ish dager.

Da må enten fruen tørrhumle, eller hele greia blir stående ennå en uke ekstra. Tror det blir stående til jeg kommer hjem. Trenger ikke måle mye SG for å se om det er ferdig etter 4 uker i karet da. ;)

Med mindre du stoler på fruen så bare la det stå lengre. ''

Har brent meg på fruen før. Da ble det litt hipp som happ med hvilke humler og i hvilet kar.

Jeg tviler på at hun tar på seg jobben, og jeg tviler på at det blir gjort riktig (slik jeg gjør det) hvis hun skal gjøre det. Jeg får ta saken i egne hender og gjøre dette riktig. :)

Good call. Tror min mistet oversikten det sekundet hun åpnet humlefryseren. Ba henne skru ned tempen på en STC jeg var borte og. Big fail.

Bytte temp STC er ikke jobb for fruen. Hun spør meg når hun ikke får TV eller film til å fungere...

Der kan du se. Fikk telefon igår mens jeg var på jobb om at den eksterne disken ikke fungerte. Da ble jeg glad vi kjørte inn i en tunell og dekningen ble dårlig.

Mener jeg leste et sted hvor Gahr skrev at humlen strengt tatt ikke trenger mer enn 3 dagers kontakttid. Det kan også være et "triks" å gjøre tørrhumlingen i to omganger for et "friskere" resultat, etter hva jeg har hørt.

Jeg har etterhvert brygga nokså mange APAer. Det er gjesteølet mitt og det går mye av det (passer meg bra, da får jeg mine lagre mer i fred). Jeg har tørrhumlet fra 4 til ti dager. I dag tørrhumler jeg alle APAer og IPAer i ni til ti dager. Det er etter min mening stor forskjell i humlearoma om et øl tørrhumles i fem eller ti dager. Det er velkjent at svært lang tørrhumling kan gi gresssmaker til ølet. Men dette har jeg overhodet ikke kjent på mine øl etter ni til ti dager. Jeg får også et klarere øl om jeg tørrhumler noe lengre. Jeg vil tro dette avhenger noe av temperatur under tørrhumling. Jeg tørrhumler første 6 dager på 18-19 grader og siste dager på 10-15 grader. Nå er det noen år siden jeg sist prøvde med Cascade og kan ikke huske tørrhumle tiden men det var neppe under en uke og jeg kan ikke huske noen spesiell gresssmak av dette ølet.

mvh
Bårdd

Da tror jeg at jeg deler denne i tre, og tørrhumler med en del i kveld, neste del om en ukes tid og siste en dag eller to etter. 100g til sammen på 19l er kanskje litt i overkant?

Tørrhumlet nylig en IPA med 100gr cascade i 11 dager, 20 l batch. Var ikke mye gress der, bare enorme mengder deilig humle :)

Ble ikke tørrhumle i kveld, får ta det i morgen! 100g går nok med, men skal prøvesmake først...

Jeg har fått gressmak på to forskjellige øl ved for lang tørrhumling så jeg er nå forsiktig med lengden. Jeg bruker nå ikke mer enn 5 dager. Jeg lurer på om kvaliteten på humlen som brukes har noe å si i tillegg til typen?

Tilbake
Topp