Tørrhumle på lave temperaturer

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei

Er det noen som har erfaring med å tørrhumle på lave temperaturer?

Normalt sett tørrhumler jeg på gjæringstemperatur (ca. 20 grader) når jeg brygger IPA, men fikk tak i en oppskrift på en fantastisk Italiensk (!) IPA hvor man skal tørrhumle på 10 grader. Hvordan vil tørrhumling på en så lav temperatur påvirke resultatet sammenlignet med 20 grader?

Marius

Det tar iallefall lengre tid for å få samme "effekt" som ved 20 grader. Kjør på og smak deg frem til du kjenner at det går nedover med aroma (hvis det er det du vil ha mest av), da flasker du.

Humlen vil også "modnes" over tid og smaken blir annerledes hvis den ligger i lenge.

Det tar iallefall lengre tid for å få samme "effekt" som ved 20 grader. Kjør på og smak deg frem til du kjenner at det går nedover med aroma (hvis det er det du vil ha mest av), da flasker du.

Humlen vil også "modnes" over tid og smaken blir annerledes hvis den ligger i lenge.

Hva tenker du om 7 dager på 10 grader, vil det være nok til å få ut bra med aroma/smak?

Og så litt "off-topic"; jeg må jo gjøre en mini cold crash her når jeg senker temperaturen fra 20 til 10 grader. Hvor lang tid bør jeg ta dette over for å unngå å stresse gjæren?

Jeg har ikke testet noe særlig på sånne temperaturer så jeg vet ikke. Tipset i første svaret mitt står fortsatt dog, ta prøver og kjenn etter.

Sist redigert:
... har ikke testet, men det er mulig CC for flaskekarbonering bør tas over lenger tid pga gjærstress - siden gjæren skal utføre en ny jobb snarlig. Jeg kjører rett på fat, og kjører ned til 2 grader C over 24 timer eller kortere.

Da må jeg legge til at jeg tenkte bare på smaker, fatkarbonert mine. Godt mulig msevland har et poeng der.

Pass på at du ikke har en gjærlås eller blowoff som suger inn vann/starsan i gjæringskaret.
Utover det er det best å ikke tenke så mye på det. Jeg tenkte muligens litt for mye og har droppet coldcrash hvis jeg ikke spunder karet på humledrevne øl, for å spare ølet for det oksygenet som blir sugd inn.

Du får øl av å bare senke tempen. Er du ute etter det lille ekstra mtp at du brygger IPA (Du merker nok ikke det lille ekstra før du har gjort det noen ganger og kan sammenligne) så spunder du. Dvs at du blokkerer hullet til gjærlåsen før du senker tempen.

Edit. Men hvis du flaskekarbonerder på vanlig måte har spunding mindre å si iom at du introduserer oksygen uansett når du tapper på flaske. Men alle bekker små, forsåvidt.

Sist redigert:
"Spunde" var nytt for meg. Hva bruker dere for å blokkere hullet effektivt?

Mulig jeg spør dumt her, men tar meg friheten; Når jeg har nådd temperaturen jeg skal tørrhumle på etter nedkjøling så må jo lokket av, vil ikke det eksponere ølet for oksygen, og er det da noe poeng å spunde? Eller vil selve nedkjølingen tilføre ølet mer oksygen enn ved selve tørrhumlingen, og at det derfor er fornuftig? Holder en knapp på det siste...

Tørrhumle. Vent 12 timer siden tørrhumla frigir co2, spunde, så senk tempen.

Men igjen hvis du flaskekarbonerer og i tillegg bruker hevert for å få ølet ut, drit i å spunde. Det er så lite oksygen som blir tatt opp ifht de andre prosessene senere at det er ikke vits.

Ok, da dropper jeg det frem til jeg begynner med fating. Da er det bare å tømme gjærlåsen for star san før temperatursenking jeg må passe på da med andre ord :)

Jeg har gjæringskar uten lokk, bare en flasketut å slippe pellets ned i,type better bottle samt en regulerbar overtrykksventil slik at jeg kan ha ovetrykk i karet før cold crash.
Som Miguel sier, dette er marginale ting som det ikke er sikkert er merkbart engang, men vi vet jo at all oksygen er skadelig for arome/smaks stabiliteten til ølet. Synes jeg fikk utmerkede øl før jeg begynte med dette også, ikke bekymre deg.

Du trenger egentlig ikke det heller. Det er så lite væske i gjærlåsen og den vil ikke bli tømt uansett. Bare kjør på. Husk å drikk den så fersk som mulig ;)

Tilbake
Topp