tørrhumling av weisbier

Jani

Norbrygg-medlem
hei

har satt en weisbbier til gjæring og har lekt litt med tanken på å tørrhumle denne.  brukte ferdig pakke weissbier som fulgte med BeerBrew apparatet jeg kjøpte og på denne stod det ikke hvilke humletyper som fulgte med. på pakkene stod det kun bitterhumle og aromahumle.  http://www.olbrygging.no/products/weissbier

er det noen som har forslag til humle som kan benyttes med hell til tørrhumling av noe slikt?

Hallertau Mittelfruh, kanskje. Eller Cascade - dersom du ikke er redd for å gå utenfor sjangeren.

Men jeg ville nok vært forsiktig med tørrhumling, i og med at gjæren skal sette et ganske tydelig preg på smaksbildet. Jeg innbiller meg at de ulike smakene fort kan slå hverandre ihjel.

Del gjerne dine erfaringer på forumet i etterkant.  :)

er nok ikke så redd for å gå utenforn sjangeren, weisbier er vel egentlig ikke min favoritt for å være helt ærlig, men tenkte at det måtte brygges siden det følgte med et sett.

har funnet ut at det er Saaz som er brukt som aromahumle i dette settet, så muligens det kan være en ide å tørrhumle med litt ekstra av denne for å få litt mer humlesmak?

Tror i så fall jeg ville tørrhumlet med Saaz, ja. Dersom jeg ville tørrhumlet en weissbier, vel og merke... ;-)

allright ja, dersom det ikke er så lurt å tørrhumle weissbier får jeg heller tenke på å la være ja  ;D

Saaz er visstnok ikke så god å tørrhumle med, ville lest litt rundt på nettet før jeg gjorde det. Ville valgt noe annet tror jeg...

Jeg har et par ganger tørrhumlet en wit. Med Amarillo ble best. Støtter opp under smaken av pommeran... Men vær forsiktig og ikke la det gå utover smaksbidraget av gjæren.

ser det begynner å komme en del forslag, setter pris på det.

etter å ha lest hva dere skriver tror jeg uansett jeg kommer til å prøve, ikke helt bestemt meg for hvilken humle, men blir nok ikke mye jeg hiver oppi uansett

Hvordan gikk det med tørrhumlen? Hvor mye brukte du og hvordan smakte det?
Har en weiss stående til gjæring, og vurderer tørrhumle.

hei

ble nok ikke noe tørrhumling. siden jeg ikke er noe fan av weissbier og jeg visste at jeg hadde mesket paa alt for høy temperatur tømte jeg bare alt ut for heller aa bruke flaskene mine paa noe jeg visste ble godt :)

Tilbake
Topp