Tørrhumling med pellets?

Sikkert et dumt nybegynner spørsmål, men vil klaring fjerne rester av humle. ? I tilfelle hvilken metode kan du anbefale ?

Litt klaring og cold crash legger det aller meste på bunn. Deretter gjelder det å ikke være alt for gjerrig når det skal tappes på fat/flaske.
Dette gjelder selvsagt ikke for omtapping til sekundærgjæring.
 
Jeg har også et par gjæringskarkar stående nå, med masse humle etter en relativt dårlig bryggedag... Og har tørrhumlet med pellets rett i karet.
Kan det være lurt å filtrere ved omstikking ? Tenkte på med et slikt filter http://www.bryggselv.no/products/humlefilter-rustfri

Sett det kaldt en stund så ordner det seg nok. Har selv hatt avksyelig skitne øl i karet, men resultatet i glass var knallfint. Ville absolutt ikke tatt meg bryet med å kjøpe et humlefilter (som forøvrig er til å ha i kokekjelen) for å filtrere.
 
Tørrhumlet for første gang for noen uker siden, slapp bare humle nedi gjennom korken på siden av balongen lot det ligge over 2 uker, alt ligger på bunnen og jeg synes ølet smaker OK.
 
Mener jeg leste et sted at man skulle sterilisere humla og pakken i starsan før man kastet det oppi gjæringskaret?
Noen som kan gi tilbakemelding på dette?
 
Mener jeg leste et sted at man skulle sterilisere humla og pakken i starsan før man kastet det oppi gjæringskaret?
Noen som kan gi tilbakemelding på dette?
Ha det rett i karet. Sett karet kaldt 2-3 dager før tapping :). Ingen grunn til å besudle humle eller pose med starsan.
 
Jo, skal selve pakningen i karet kan man godt starsanere denne.:p
Har hendt det:)
Men det gjør ikke noe om saksa og posen blir desinfisert før man klipper.
 
Er det et poeng å vente til en er sikker på at gjæringen er helt over, slik at det har klarnet og ikke har så mye kullsyre, før en tørrhumler? Jeg prøver å ikke ha humla liggende i ølet lenger enn 5 dager, og har laget meg en liten teori om at den ikke får bunnfelt seg hvis jeg er litt utålmodig med å få hevet humla oppi.

For meg er ellers problemet med humlerester at de tetter tappestaven - og i verste fall krana til primærkaret når jeg skal tappe over i nytt kar før flasking. Det første problemet løser jeg nå gjennom å feste en (kokt) humlepose på enden av slangen.
 
Tilbake
Topp