Tørrhumling og halmsnerpesmak?

Prøver å få kontroll på litt for mange variabler på en gang, derfor spør jeg dere om en av dem.

Mitt første allgrain APA var (nesten!) udrikkelig etter flasking. Smakte på det gjennom karbonering, og det merkelige var at
- den første uka smakte det godt, fruktig, men for søtt av karoneringssukker
- midtveis i den andre uka smakte det helt forjævlig, halmaktig og ALT for tørt.
- nå, etter 4 uker er ølet godt, men litt tørt og med et bittelite hint av den halmaktige ettersmaken er igjen.

Har en annen APA på dunk, den skal tappes på fat til helgen. Etter at jeg tørrhumlet den (40g Centennial) har den også samme stramme ettersmak av halm, snerp og fusel.
Kan det være så enkelt at humlepelletsen setter usmak som må modnes vekk? 

Har sørget for å gjøre flest mulige andre ting ulikt på siste batch, både grainbill, vann, mesketemp, skylling. Eneste fellestrekk er sted og gjær, en W1275 slurry..

Brukte du samme humle i begge ølene? Jeg vet at noen har klaget på en eller annen årgang av Centennial, enten 2009 eller 2010.

Ellers er det jo vanlig at smaken endrer seg mye de første par-tre ukene.

Var humla gammel?
Kan hende noe av det samme skjer som med grønne, tørkede krydderurter når de blir litt gamle. Tørket dill f.eks., smaker 100% som høy når den blir for gammel.

Måtte ut i garasjen og rote i søpla etter humleposen nå :)

Samme humle i begge brygg ja. I den første gikk den i koken, i den andre brukte jeg den også som tørrhumle.
Men nei, den er ikke gammel. Centennial pellets, pakket 13.04.11

Tok også en smak fra gjæringsspannet. Vanskelig å beskrive , men gress/halmaktig bittersmak, som legger seg bak i ganen.
Kanskje det kommer av at jeg tørrhumler med en høyalfa humletype? Centennial er 10% og den forrige var Citra med kraftige 13,5%..

Nei, alfasyrenivået har fint lite å si når du tørrhumler. Mange av de riktig gode variantene for tørrhumling har faktisk høy alfa, og jeg mener både Centennial og Citra skal være blant dem (men har ikke smak Citra ennå). Jeg tror faktisk at majoriteten av de humletypene folk liker å tørrhumle med har ganske høy alfasyre.

Pakkedatoen har forresten ikke så mye med årgangen av humlen, den er uansett ikke ferskere enn fra 2010 (med mindre den er fra New Zealand).

Jøss, det var jeg ikke klar over.

Da slår jeg meg til ro med at det ikke er tørrhumling eller humla som er synderen.

Går tilbake til forrige hypotese, som var tanniner pga høy Ph i mesk og/eller skylling.
Neste gang får jeg måle Ph i mesken og være mer forsiktig ved skylling.

Så langt har jeg tappet ut all vørter og skylt med rent varmt vann. Kanskje jeg trekker med meg tanniner fra kornet i skyllevannet?
Er det andre skyllemetoder som fungerer bedre?

Tilbake
Topp