Det jeg egentlig antyder er at spørsmålet er enkelt, men det er komplekst å finne svaret. For meg høres det mye mer ut som en masteroppgave enn et foruminnlegg å finne noe som ligner på et godt svar.
Det handler bare delvis om hvor diffusjonsåpen silikon er. Det kan man sikkert finne et svar på, om man leter litt. Det handler også om hvordan oksygenet som kan diffundere gjennom slangen påvirker ei turbulent væske der oksygen har begrenset løselighet.
Derfor oppsummerte jeg med at noen hadde lett etter et problem, ikke funnet et, men regnet seg fram til et. Underforstått med en overforenklet matematisk modell.
Modellen som ligger til grunn for beregninga har altså flere svakheter. Jeg har ikke noe mer enn helt generell fysikkforståelse, men kan allikevel finne flere forhold som må modelleres for å i et noenlunde korrekt svar med teoretiske betraktninger:
- Modellen for diffusjon i silikongummi må forstås godt
- Temperaturforhold må ts hensyn til, både i vørteren og slangen
- Løselighet av oksygen i vørteren må modelleres
- Hvordan diffusjon skjer mellom et fast stoff og ei væske må modelleres
- Gasstrykket i vørteren må tas hensyn til, for å få med diffusjon av CO2 inn i silikongummien. Dette må tas hensyn til for å finne partialtrykk av gasser i materialet
- Strømming av vørter i slangen må modelleres, for å vite hvor turbulent flyten i slangen er
Så kan sikkert noen med kunnskap om fagfeltet si at noe av dette er ubetydelig og at jeg har glemt noe viktig.
Da er jo det andre alternativet å gjøre forsøk i stedet for å modellere det. Sannsynligvis en raskere veg til målet. Det krever imidlertid et ganske avansert laboratorieoppsett, så skal du få svar på den måten så må du sannsynligvis finne noen med tilgang til et forskningsmiljø som vil finne svar.