Tørrhumling på fat

Har eit spørsmål angåande det å tørrhumle på fat. Har eit fat med Best Bitter ekstrakt brygg eg gjerne vil piffe oopp smaken på. :) Det har stått i kjøleskap i ca 2 måna. Går det bra å tørrhumle i fatet no sjølv om det er kølsyre i ølet?  :bank2: , Sku so gjerne ha fått eit betre aromapreg på ølet da smaken ekstraktsett gir ikkje er av den beste sorten (smak og behag kansje?) :p

Jeg er ingen ekspert, men antar at det vil fungere, selv om du sannsynligvis vil oppleve at det tar tid å få humlesmaken til å sette seg i ølen. Du vil sannsynligvis få et øl som endrer karakter gradvis etterhvert som du tapper og drikker ølet ditt.

Spørsmålet jeg vil stille, er om det er fare for at koblingene på fatet eller tappekranen vil tettes med trub som humlen sannsynligvis vil legge i bunn av fatet ditt. Jeg vet ikke om humleposen vil legge seg i bunn, og rote til øl-ut-pinnen?

Vil det bli nokk trubb til å tette koblingane viss ein bruker homlepose?:p tenke d ikkje  blir større mengde enn at trubbet kjem ut på dei første dessileterane ein tappar ut? :)

Blåser liv i denne igjen jeg.

Jeg har et fullt 19 liters fat jeg ønsker å piffe opp litt. Jeg tenkte å gjøre følgende:

- Desinfisere en hulmepose
- Lage en "ballong" av en latexhanske og desinfisere den
- Putte 100g humlepellets og "ballongen" oppi humlposen og knyte igjen
- Putte hele humleposen oppi fatet og sette på trykk igjen

Tanken er at "ballongen" vil holde humleposen vekk ifra stigerøret så den ikke blokkerer det. Men jeg er redd det vil bli mye humlegrums av dette. Er det noen som har prøvd noe lignende før?

Tilbake
Topp