Tørrhumling temperatur

Jeg gjærer på en fermentasaurus.
Hvis jeg tilsetter humlen når det er 18-19 grader i tanken synker humlen ganske raskt.
Andre ganger har jeg en temperatur på 21 og oppover, da legger humlen seg som en krans på toppen.

Har dette noe å si for resultatet om humlen synker asap eller ligger på toppen fram til CC ??? o_O
 
Jeg gjærer på en fermentasaurus.
Hvis jeg tilsetter humlen når det er 18-19 grader i tanken synker humlen ganske raskt.
Andre ganger har jeg en temperatur på 21 og oppover, da legger humlen seg som en krans på toppen.

Har dette noe å si for resultatet om humlen synker asap eller ligger på toppen fram til CC ??? o_O

Jeg veit ikke hvor mange brygg du bygger på der. Umiddelbart tenker jeg at ulike gjærtyper og/eller ulike tilsetningstidpunkter i gjæringsforløpet kan forklare sånne variasjoner, men jeg skal på ingen måte ha sagt at temperaturforskjellen ikke betyr noe.

Jeg tror ikke det finnes noe enkelt svar på det du spør om - eller på noe som helst når det gjelder tørrhumling:p. Det er mulig det etter hvert kommer noen klarere svar, men det ser ut for meg som om det uansett vil være kompliserte svar. Det er mange faktorer som innvirker på resultatet, og de samvirker på ulike måter.

Scott Janish har nylig gitt ut ei bok som summerer opp det vi veit til nå, og her er en artikkel av ham som går inn i noe av det stoffet han legger fram der. Konklusjonen hans er at det er en del som tyder på at ganske kort kontakttid ved lav temperatur kan være det beste. Men han er ikke bastant; mange oppnår gode resultater med helt andre strategier, sier han.

Tilbake til spørsmålet ditt: Jeg ville ikke bekymra meg. Har du andre gode grunner til å velge det ene eller det andre temperaturalternativet, ville jeg latt dem avgjøre.
 
Tilbake
Topp