Tørrhumling tips og triks?

Hei

Har satt en IPA etter oppskrift fra Nøgne-ø og skal til å tørrhumle på søndag. Dette er første gang jeg skal gjøre det og trenger derfor noen tips og vink.

1) Tørrhumling - vil det gi ekstra bitterhet i tillegg til aroma?
2) Oppdaget at jeg er tom for Cascade, som det står i oppskriften at jeg skal benytte. Noen som har tanker om alternativer? Ifm bryggingen brukte jeg chinook til bitter og Cascade til aroma. Itillegg er det da meningen at jeg skal bruke Cascade til tørrhumling. Vil Chinooken fungere bra til tørrhumling? Det er jo stor forskjell i alphasyrenivået på disse; 3,7 i cascaden mot 13,9 i chinooken...
3) Tenker å tørrhumle rett på fatene - da holder det å slenge humlen (som er blomst) rett i fatet (kanskje legge det i en bh-pose)? Eller er det å anbefale å stikke om for tørrhumling?
 
1.Tørrhumling vil ikke gi ekstra bitterhet, men smak og aroma.
2.Har ikke prøvd tørrhumling med Chinook, men ser andre har gjort det, og da gjerne sammen med blant annet Cascade.
Tror den kan bli litt kvass alene, uten at jeg har konkret erfaring med det, annet enn i krydderdram. :)
Ville kanskje foreslått Centennial eller Amarillo istedet, eller i tillegg. Men for all del, det kan godt være det blir knakende godt med bare Chinook også.
3.Putter du humla i kokt bh-pose eller humlepung, vil det iallefall være mye lettere å ta ut humla når det skulle være ønskelig. Jeg mener omstikk ikke burde være nødvendig.
 
Noen som har formening om når tørrhumingen må skje?
Kan jeg vente med tørrhumlingen til f.eks 1-2 måneder ut i lagrings perioden, slik at jeg kan benytte endel av ølet uten tørrhumling, forså å tilsette humle i den resterende andelen?
 
Fra hva jeg har lest er det vanlig å tørrhumle under enten primær- eller sekundærgjæringen. Har lest endel som mener at sekundærgjæringen er best, fordi under den kraftige primærgjæringen vil mye av humlearomaen forsvinne ut gjærlåsen sammen med CO2.

Jeg synes det høres rart ut å vente 1-2 måneder. Du kan, hvis du har nok beholdere, tappe over halvparten av ølet på en dunk og tørrhumle, og la resten være igjen i den origniale dunken og la være å humle denne. Har du mange mindre beholdere, (5-liters kanner koster 20 kroner) kan du også prøve med forskjellige humlemønstre. F.eks. la en dunk være uhumlet, og i de andre dunkene tilsette 50%, 100% og 150% av humlemengden oppgitt i oppskriften.

Har du ingen ekstra beholdere, kan du kanskje flaske halvparten av brygget ditt etter ca 1 uke, og tørrhumle resten av brygget ditt i primærkaret.
 
En annen måte er beskrevet i Brew Your Own sin Humleguide - Hop Lovers Guide:  Kok opp en liter vann, slå over i en presskannne, ha i humle og la trekke en stund - og presto!  Humlete med masse aroma!  Has rett på dunken.... Og det beste er at humlen kan fryses og brukes i neste brygg som bitterhumle!!  Det siste har jeg ikke prøvd, men ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere.  Det meste av bitterstoffene er jo igjen i humlen.  Min nese er så absolutt  ikke på linje med en sporhunds, men selv jeg kjente godt at her var det plenty med godlukt.

Enkelt, greitt og renslig.  Sannsynligvis får du ikke samme resultat som med tradisjonell tørrhumling, den høye temperaturen vil trekke ut mer (andre?) oljer og aromastoffer, men så absolutt verd å prøve.

Bare ikke glem å la vannet koke en stund, ikke pga bakterier men pga oksygen! Det må kokes ut før du har det oppi ølet ditt.
 
Artig, jeg hørte akkurat den episoden av BasicBrewing i dag der de snakket om presskanne-humling. De pratet om at det kanskje kunne være en idè og ikke bruke kokende vann, men kanskje for eksempel 75 °C, fordi da blir enda færre aromastoffer dampet av.

Man kan også gjøre dette med vanlig humletilsetning på bryggedagen: lag først en humle-te og sett til side. Skrap ut humla fra presskanna og bruk som bitterhumle, og tilsett humle-teen ved knock out. Slik bruker man samme humle til både aroma- og bitterhumle.

For å få med smakshumle også: Lag humle-te. Skrap ut humla, kok den i 15 minutter i ca 1 liter tynn vørter (~1.010) og kjør igjennom presskanna på nytt. Skrap ut humla igjen, og kok i ~60-75 minutter i vørteren på vanlig måte, og tilsett smaks- og armoa-teen ved knock out.

Jeg synes dette var et innmari fasinerende opplegg, og har lyst til å prøve det ut! De sa ingenting om å fryse ned humla på podcasten, men det må jo funke. Fett!
 
Tror alle beregninger som tilsier att det ikke trekes ut bitterstoffer fra humlen ved tisetning ved kjøl eller tørhumling må være feil.
Har selv gjort forsøk på å lage en humlegranitè til jobben.
Prøvde først med presskanne metoden og Cascade humle (5.5%A), men dette ga ett alt for bittert resultat til å kunne brukes.
La så humlen i kaldt vann i kjøleskapet over natten, dette ga også et meget bittert resultat, men ved å søte den opp noe, endte jeg med ett noe bittert men greit resultat, blir nokk en grei hvilerett.

Så hvist noen har hørt om beregning av IBU ved tørhumling eller nedkjøling, må de gi beskjed.
 
Brygget et sett med Santa's Winter Warmer for 1 uke siden. Putta ned i 35 g Styrian Goldings humle i en pung allerede fra første dag. Leste så i "How to brew" nå at jeg burde ha ventet en ukes tid med det, fordi man da får mer utbytte av smak og aroma.

Hva bør jeg gjøre nå? Bare la den ligge i til jeg skal tappe på fat?

Vurderer å tilsette litt løs blomst etterhvert. Hvor mye/lite er normalt til 25 liter?


Steinarja skrev:
Har selv gjort forsøk på å lage en humlegranitè til jobben. (...) La så humlen i kaldt vann i kjøleskapet over natten, dette ga også et meget bittert resultat, men ved å søte den opp noe, endte jeg med ett noe bittert men greit resultat, blir nokk en grei hvilerett.

Hva er humlegranite? Gi oss gjerne en oppskrift på passende sted på forumet!  :namnam:
 
Bare la den ligge. En del utbytte forsvinner fordi stoffene i humlen setter seg fast i gjæren, en del annet forsvinner sammen med CO2 ut i luften, men mesteparten vil forbli i ølet.

35g tørrhumle til 25 liter øl er vanlig mengde til en IPA. Kanskje litt vel mye til en winter warmer? Smaken vil selvfølgelig også avhenge mye av humletype. Jeg vet ikke om Styrian Goldings passer så godt som tørrhumle.
 
Tror ikke det skal være nødvendig å tilsett noe mer humle, mesteparten av smak/aromaen vil du beholde selv om den har vert med i gjæringen, men hvist du har smakt på den å du fortsat synes den kan ha mer er det bare å kjøre på.

Granitè er en type is som er nært slektet til sorbet bare att den fryses ned uten att det røres i den under innfrysning slik att det danner seg is krystaller, å ved servering brukes den å skrapes istedet for å lage kuler e.l. som med is og sobet å serveres litt slushy i konsistensen.

Vi fikk aldri noen bestillinger på denne retten, så har ikke perfeksjonert den, å har dermed ikke no oppskrift jeg er fornøyd med å kan dele.
grovtsett er det ett sukkerlake som er tilsmakt humle å frosset ned.
 
Jeg brygget en APA for en måneds tid siden. I etterkant kom jeg på at jeg nok hadde brukt for lite humle under kokingen, og etter råd fra forumet her heiv jeg på kanskje 30 gram Cascade pellets (til 25 liter brygg) under sekundærgjæringen. Prøvde ferdig brygg nå sist helg - det smakte og duftet aldeles fortreffelig, for ikke å si nydelig! Herlig sitrusaroma. :biersmile:
 
Tilbake
Topp