Tørrhumlingstabbe

Vi holder på å brygge en Imperial IPA, som skal tørrhumles en del under gjæringen.

(Denne: http://beersmithrecipes.com/viewrec...river-brewing-company-cybi-podcast-version).
Jeg skulle ha tilsatt den første dosen humle etter 5-10 dager, når stormæringen er over, men misforsto oppskriften, og tilsatte den allerede etter to døgn med gjæring.  :bank2:

Gjæringen var nesten forbi stormfasen da jeg tilsatte humlen – det kom ca ett plopp i sekundet.

Jeg håper vi unngår kontaminasjon, og at det blir OK øl av det på tross av tabben min.  :yes:

Spørsmålet mitt er: Bør vi tilsette mer humle etter hvert, enn det som står i oppskriften, for eksempel halvparten av den mengden Citra som jeg egentlig skulle ha tilsatt senere?

Fordunster (mesteparten av) den humlen jeg har tilsatt for tidlig, slik at det blir lite aroma igjen ved flasking?

Eller vil det vil resultatet sannsynligvis bli bra uten mer humle?

Mange takk for alle svar og innspill!  :amen:

RDWHAHB. Hvis det er en dobbel IPA kan dere sikkert tilsette mer humle uansett. Kan ikke bli for mye av det gode i et slikt øl. Men hvis stormgjæringen var så godt som over vil det være aroma igjen i ølet.

Ja, når er stormgjæringen egentlig over?
Sitter å hører på Hoppy Joe småploppe på 3 dagen(ca hvert 5 sek)
Har ikke målt SG enda

Ikke bedøm gjæringsaktiviteten på grunnlag av plopping i gjærlåsen, det er en dårlig indikasjon på aktivitet. Bruk øynene og se på ølet. Når skumlaget begynner å legge seg har aktiviteten avtatt. Det vil variere fra gjærtype til gjærtype og øl til øl.

SG er forøvrig 1.020 (OG: 1.058), lukter godt,
men det er en del kulsyredannelse i glasset så tror jeg lar den stå et par dager til

Mange takk for svaret, Gahr! :)

Men for å være mer spesifikk: Hvor mye mer humle tror du det er lurt å tilsette?

Hvor mye av de aromatiske oljene i den humlen jeg tilsatte alt for tidlig vil være brutt ned, innkapslet i bunnfallet eller fraktet ut av gjæringstanken når ølet er klart til flasking? 1/3? Halvparten? 2/3? Alt?

Her er humleskjemaet for brygget (50 liter):

54 gram Chinook (60 min)
54 gram Citra (30 min)
54 gram Citra (15 min)
54 gram Citra (10 min)
54 gram Citra (5 min)
33 gram Citra (tørrhumling 12 dager før flasking) -> Det var dette jeg tilsatte for tidlig!
15 gram Amarillo (tørrhumling 12 dager før flasking)  -> Det var dette jeg tilsatte for tidlig!
20 gram Citra (tørrhumling 9 dager før flasking)
26 gram Amarillo (tørrhumling 9 dager før flasking)
26 gram Amarillo ((tørrhumling 6 dager før flasking)
31 gram Citra (tørrhumling 3 dager før flasking)

Som du ser, så skal det i rundt 100 gram humle senere i prosessen, og det jeg tilsatte for tidlig utgjør "bare" 48 gram...

Ta en smaksprøve av det. Hvis du ikke har smakt av det før tørrhumlingen er det jo vanskelig å sammenligne. Men hvis du synes det lukter "nok" så har nok ikke aromaen fra tilsetningen din blitt blåst ut gjærlåsen. Men viktigere å smake enn å bare lukte. Lukta kan lure deg.

Helt umulig å si noe sikkert, så du må smake, som Miguel sier. Men ikke døm ølet for hardt før det er ferdig og du har kullsyre i det. Et øl med CO₂ er som oftest langt mer aromatisk enn et flatt øl. Hva slags gjær du har brukt vil også ha mye å si. WLP001 lar f.eks. gumlearomaen komme langt mer frem enn WLP002, for å ta et eksempel. Du har uansett tilsatt ganske mye tørrhumle totalt sett, så jeg tror du får godt med aroma.

Tilbake
Topp