Torrified wheat

Vi har tenkt til å brygge en belgisk øl og i oppskrifta står det torrified wheat som en av ingrediensene.
Lurer på to ting:
- Er t.w. omtrent det samme som "puffet hvete", og kan dette i så fall brukes som erstatning?
- Hva "gjør" t.w. i brygget?
 
Torrified wheat er en form for puffet hvete. Du kan godt bytte det ut med hveteflak eller hvetemalt. Først og fremst brukes det for å gi litt bedre skumfasthet til ølet. Maltbua har torrified wheat.
 
Gahr skrev:
Torrified wheat er en form for puffet hvete. Du kan godt bytte det ut med hveteflak eller hvetemalt. Først og fremst brukes det for å gi litt bedre skumfasthet til ølet. Maltbua har torrified wheat.

Kalles det flaket hvete på norsk?
 
Torrified wheat og flaket hvete er to forskjellige ting. Førstnevnte er hvetekorn som er varmebehandlet ("puffet). Effekten skal være at maltenzymene i mesken lettere når stivelse og protein i kornet, og dermed kunne gi ekstra skumfasthet. Smaken er neppe særlig forskjellig fra å bruke flaket hvete, muligens mer røstet smak av torrified. Flaket hvete er vanlig i bla belgisk wit både for skumfasthet og fyldigere konsistens. Torrified kan erstatte dette, men da gjerne i mindre mengde.
 
Når vi først er inne på hvete så lurte jeg litt på hvordan man kan gjøre det ved mesking med rå hvete i en wit? Jeg vet at man kan koke den, men jeg leste noe om at rå hvete geletaniseres på 52 grader? Så nå som jeg skal bygge meg herms er jo dette ypperlig. Men vet dere evt  hvor langt steg på 52 grader man da må ha?

I fjor sende jeg en mail til kjetil på nøgne ø, han ringte meg opp og vi hadde en koselig ølprat. Han synes at rå hvete gir den beste smaken og jeg har også lyst til å røve meg på det. Jeg kan ikke huske helt mesketemperaturene han pratet om, men jeg tror han sa 35 grader, 50 grader og deretter meske på 65 grader en time før utmesking.
 
Gahr skrev:
Torrified wheat er en form for puffet hvete. Du kan godt bytte det ut med hveteflak eller hvetemalt. Først og fremst brukes det for å gi litt bedre skumfasthet til ølet. Maltbua har torrified wheat.

Maltbua ser ute til å være nede for telling.

Får opp
"The page cannot be found
The page you are looking for might have been removed or had its name changed." når man klikker på linken din.

EDIT: posten din var visst ikke av helt ny dato ser jeg....
 
GustavF skrev:
kintii skrev:
Jeg vet at man kan koke den, men jeg leste noe om at rå hvete geletaniseres på 52 grader? Så nå som jeg skal bygge meg herms er jo dette ypperlig.

Det er i laveste del av skalaen. Denne presentasjonen sier 52 til 63: http://www.cfs.purdue.edu/class/F&N202/pdf_full/Starches_and_cereals.pdf
Jeg ville nok brukt hveteflak eller "torrified" for å slippe problemstillinga med gelatinisering.

Da jeg brygget wit sist brukte jeg hveteflak, men jeg vil prøve meg med rå hvete for å se om jeg kan kjenne noe forskjell på smak. Noe tips til hvor lenge jeg bør meske på de forskjellige stegene? Kommer til å pumpe kontinuerlig og holde temperaturen med Pid og varmesløyfe.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Hvetestivelse gelatiniseres på ca. 17 minutter i temperaturområdet over ca. 52-54  ̊C, men hvis du skal bruke rå hvete og ikke ren hvetestivelse bør du nok bruke lenger tid. Jeg hadde antakelig gjort en såkalt "cereal mash", hvor den rå hveten meskes med ca. 10 % av maltet i forskjellige steg for deretter å kokes i noen minutter. Litt komplisert, men, men. Langt enklere å bruke ferdig gelatiniserte flak...
 
Tilbake
Topp