Tørrkrydring

Mornings!

Brygget en Porter her for en uke siden. Tilsatte vaniljestang 25 min før kokeslutt.
Nå har det kommet meg for øret at denne vaniljestangen må man kutte i to eller snitte opp for å få ut smak og aroma. Og det gjorde jo selvf ikke jeg!! (burde jo skjønt det)
Men er det noen som vet om det går an å tørrkrydre med å snitte opp en vaniljestang å tilsette den nå under gjæring? og om dette vil gi noe effekt i form av aroma og smak? Denne må jo desinfiseres.. Har fått et tips om å legge den litt i sprit først. Men vil det funke like greit å sprute litt sterkrens på den??  :biersmile:

Kan du ikke koke den i vann, og så kjøle ned og helle vann og stang rett  i gjæringsbøtten. Da bør den være desinfisert godt nok, bare pass på å la lokket ligge på mens du kjøler den i vannbad.

Du kan antakelig nøye deg med å lage en te, dvs. koke opp vann og la vaniljen trekke i det til det er nedkjølt. Da vil du ta knekken på bakterier uten å koke bort aromastoffene. Det anbefaler Randy Mosher i Radical Brewing iallfall. Tilsett både teen og vaniljestangen, selvfølgelig.

Vanilla_planifolia_1.jpg

Vaniljeblomst

Tilbake
Topp