treig gjæring med ølsett

Hei,

Jeg fikk et coopers ølsett til jul, og har prøvd å sette igang en batch med det Lager-settet som fulgte med.
Etter èn uke har det enda ikke boblet i gjærlåsen. Når jeg tok en måling (ochlev?) i går, så det ut som at det lå på ca 1040. Det luktet veldig gjær.
Det er mulig at det var litt for kaldt, ca 17 grader, når jeg hadde i gjæren, men det har stått i et rom som holder ca 22 grader.
Noen tips? Skal jeg bare vente en uke til og se om det er skjedd noe mer?

- Martin

Hei.

Høres ut som noe har gått galt, hvis ikke vekta di er helt på trynet (det er litt rart det lukter gjær hvis det ikke var aktivitet). Sjekk vekta i 20 °C vann. Sjekk også at dunken er gasstett (legg noe på lokket slik at vannet i låsen flytter seg og vent ei stund for å se om det går tilbake til likevekt)

Brukte du medfølgende gjær? Hvordan tilsatte du gjæra, rehydrering/temperatur? Hva var dato på gjæra?

Kan være at gjæra er inaktiv/død. Det skulle ha gjæret bra på ei uke med de temperaturene.

MVH
Børge

Børge,

Takk for raskt svar!

Jeg brukte medfølgende gjær, ikke gått ut på dato. Jeg fulgte bare instruksjonene i pakka og strødde det i tanken helt til slutt før jeg satt på lokket.

Når du ber meg se om vannet i låsen går tilbake til likevekt, er det en indikator på at det er tett eller ikke er tett?

- Martin

Dersom vannet går tilbake til likevekt er det ikke tett. Vi har hatt dette problemet et par ganger og løst det ved å bruke bred tape rundt lokket for å tette mellom lokk og dunk (tape sprekka mellom lokk og dunk etter at lokk er satt på). Det kan også lekke mellom gjærlås og lokk/gummipakning. Dette forklarer dog ikke den høye målinga di, dersom du da ikke har overdrevet med sukker/maltekstrakt. Hva var original OG samt oppskrift? Sjekk også vekta di i vann på 20 °C. Den skal vise 1000.

MVH
Børge

Jeg skal teste om det er tett når jeg kommer hjem fra jobb i dag.

Jeg målte ikke OG før jeg starta å brygge. Jeg brukte bare sukker og ølsett som fulgte med i kittet, regner med det var 1 kg fra settet og 1 kg sukker.

La oss si at jeg hadde i gjær mens vannet var for kaldt ... f.eks 16 grader. Hva vil skje?

- Martin

Espeland skrev:
Jeg skal teste om det er tett når jeg kommer hjem fra jobb i dag.

Jeg målte ikke OG før jeg starta å brygge. Jeg brukte bare sukker og ølsett som fulgte med i kittet, regner med det var 1 kg fra settet og 1 kg sukker.

La oss si at jeg hadde i gjær mens vannet var for kaldt ... f.eks 16 grader. Hva vil skje?

- Martin

dersom man antar at det er ei Ale-gjær så har du gjort det helt rett ved å tilsette denne på en lavere temperatur enn gjæringstemperaturen (som du sier er 22 °C). Dersom dette hadde vært ei lager-gjær så skulle du ha tilsatt den ved under 10 °C og gjæret ved ca 10 °C. Dersom du gjærer lager på 22 °C så vil gjæra produsere mye estere så den vil nok ligne mere på ei Ale. Du skulle derimot ha rehydrert gjæra i lunket vann pga at en del av gjæra vil dø når den rehydreres i vørter.

Det er forresten viktig (også med tørrgjær, selv om noen hevder det motsatte) å belufte vørteren godt før gjæring kommer i gang, vanligvis før gjær tilsettes. Dette kan være å feks riste dunken kraftig i 1-2 minutter. Gjæra vil da formere seg kraftig og gi god utgjæring samt produsere de rette smakene.

MVH
Børge

Jeg sjekka OG i går, og det ser ut til at det går fremover, bare litt saktere enn antatt. Jeg skylder på kulda...

- Martin

Tilbake
Topp