Trenger elektrikerhjelp....

magne1972 skrev:
Alt for lenge siden jeg drev regnet på trefas :)
Faseforskyvingen gir vel formelen P=U*I*1,73 slik ca?
På tide fiske frem lærebøkene igjen :)

Formelen stemmer ja.
Elektroteknikk er meget interesant, og når man kan det blir det så mye lettere å forstå hydrauliske anlegg og vannforsyning og 10000 andre ting.
 
Oddvar Demmo skrev:
magne1972 skrev:
Alt for lenge siden jeg drev regnet på trefas :)
Faseforskyvingen gir vel formelen P=U*I*1,73 slik ca?
På tide fiske frem lærebøkene igjen :)

Formelen stemmer ja.
Elektroteknikk er meget interesant, og når man kan det blir det så mye lettere å forstå hydrauliske anlegg og vannforsyning og 10000 andre ting.
Formelen er bra den, men det er best å ikke blande den borti begrepet faseforskyvning.
 
bjønn skrev:
Oddvar Demmo skrev:
magne1972 skrev:
Alt for lenge siden jeg drev regnet på trefas :)
Faseforskyvingen gir vel formelen P=U*I*1,73 slik ca?
På tide fiske frem lærebøkene igjen :)

Formelen stemmer ja.
Elektroteknikk er meget interesant, og når man kan det blir det så mye lettere å forstå hydrauliske anlegg og vannforsyning og 10000 andre ting.
Formelen er bra den, men det er best å ikke blande den borti begrepet faseforskyvning.
Faseforskyvninger oppstår av induktiv eller kapasitiv last, men i trefas er fasene forskyvd 60 grader pr. fase. Derfor man bruker roten av 3 såvidt jeg husker.
Ved induktiv/kapasitiv beregning brukes også kosinus pi, såvidt jeg husker. Men varmeelementer er resistive, og faseforskyvningen blir tilnærmet null...
Huff, kjenner de små grå sliter med hukommelsen. Men det er jo morro å rippe opp i gamle ting da :)
 
magne1972 skrev:
bjønn skrev:
Oddvar Demmo skrev:
magne1972 skrev:
Alt for lenge siden jeg drev regnet på trefas :)
Faseforskyvingen gir vel formelen P=U*I*1,73 slik ca?
På tide fiske frem lærebøkene igjen :)

Formelen stemmer ja.
Elektroteknikk er meget interesant, og når man kan det blir det så mye lettere å forstå hydrauliske anlegg og vannforsyning og 10000 andre ting.
Formelen er bra den, men det er best å ikke blande den borti begrepet faseforskyvning.
Faseforskyvninger oppstår av induktiv eller kapasitiv last, men i trefas er fasene forskyvd 60 grader pr. fase. Derfor man bruker roten av 3 såvidt jeg husker.
Ved induktiv/kapasitiv beregning brukes også kosinus pi, såvidt jeg husker. Men varmeelementer er resistive, og faseforskyvningen blir tilnærmet null...
Huff, kjenner de små grå sliter med hukommelsen. Men det er jo morro å rippe opp i gamle ting da :)
Dette er riktig nesten alt sammen. Det eneste å pirke på er at fasene i 3-fasesystemet er forskjøvet 120 grader, men det er ikke dette som er ment med begrepet faseforskyvning i effektformlene. Dermed avslutter jeg elektrolæra i denne sammenheng.
 
Er dere eldre enn meg ?  :)

I trefaseanlegg brukes L1,L2,og L3 som alle er enige om
I enfase anlegg brukes N og L1 eller L2 eller L3 (400 V) som de fleste er enige om.
Men, i tofase anlegg hvor L1 og L2 brukes (230 V IT) kobler mange ut, det blir jo ingen faseforsyvning mellom to faser, nytter ikke å forklare at det heter tofaseanlegg og faseforskyvning heller ikke her er et tema.
Alltid lett å få diskusjoner rundt elektroteknikk. :)
 
Du har rett Oddvar :) og jeg tror ikke jeg er eldre enn deg :) jeg er bare guttungen enda :)
IT-nettet som vi bruker over storparten av landet er heldigvis på vei ut :) (selv om vi nok har det lenge enda)
Å forklare det er vel en egen oppgave :)
Men vi får gi tråden tilbake til trådstarteren :)
 
Trådstarter må google ebay og se hva han finner, komme tilbake så hjelper vi så godt vi kan, hittil er det ibvertfall 3 tips av elementer som er i bruk, Torga  bruker vel et bryggeri i samme størelse som trådstarer ønsker.
 
Ja her ble det mye faseprat jeg ikke skjønner mye av.. men som jeg kunne ønske jeg hadde bedre forståelse rundt.
Men uansett kommer jeg til å prøve med de 3,5kw elementene som jeg har vurdert en stund og som er referert til et par ganger her.
Har forøvrig snakket med Norske Backer idag, og de har også en del fine element. men de blir ikke aktuelle før vi får oppgradert både lokalet og bryggeriet..
Takk for alle tilbakemeldinger rundt et tema som jeg noen ganger tror jeg skjønner litt av, men som blir gang på gang motbevist av slike tråder som dette :)
 
Det kan nok bli bra det, 10,5 Kw til oppkok og 7 Kw under koket, evt bare 3,5 hvis du ikke koker mye. Det går fint på en 3x16 A kurs, det holder også til å varme meske/skyllebann i starten.
 
styrer du da elementene hver for seg? med en bryter pr element?
har forstått det på han som skal koble opp dette for oss at alle elementene går inn i en PID der alle elementer skrur seg av og på ift innstilt temperatur..?
men jeg hadde egentlig ønsket meg en løsning der jeg kunne kjøre ett og ett element separat..
 
Kyrre D K skrev:
styrer du da elementene hver for seg? med en bryter pr element?
har forstått det på han som skal koble opp dette for oss at alle elementene går inn i en PID der alle elementer skrur seg av og på ift innstilt temperatur..?
men jeg hadde egentlig ønsket meg en løsning der jeg kunne kjøre ett og ett element separat..
Pid er ikke nødvendig for kok.
Skal elementene styre mesk og/eller skyllevann er det supert. Men med en pid-styring må pid-kontrolleren tunes etter flere variabler, deriblant tilført effekt. Å styre med pid, samt skr av/på elementer manuelt i tilegg er en dårlig løsning.
Det går fint å varme mesk/skyllevann pid-regulert, og deretter koke uten pid å da manuelt styre elementene :)
Tegn ned oppsettet, så klarer sikkert oddvar, jeg, bjønn eller andre å knote til en løsning for deg :)
Oddvar er rett genial på slike ting!
 
Til kokekjelen har jeg nare ledning med støpsel jeg plugger inn, noe styring er ikke nødvendigt.
Mesketanken har og element for oppvarming av meskevann, synes ikke jeg trenger mer enn en termostat som styrer SSR
HLT har 3 elementer som styres med SSR av enkel termostat.
De enkle termostatene er en PC men uten noe PID funksjon, har ikke sett behovet ennå.
 
ok, men hva er de gjør på theelectricbrewery og bla.a brewmation?
Her styres vel kokeelementet via PID?
Styringspanel har vi allerede..
Elementene i HLT er også tenkt via PID.
Jeg ser egentlig etter den mest effektive måte å styre elementene på og å holde en rullende kok fra styringspanelet..
 
Jeg vet ikke hva de styrer med :) har ikke hatt behov for å se på dem, men veske er nå slik at den enten koker eller ikke så jeg synes PID er bortkastede penger på kokekjelen, noen er nok blitt forledet til å tro at du kan justere hvor mye det koker.
Det er jo gøy å klikke på og av med musa, taste inn temperaturer men kokekjelen kjører jeg på fult.
 
ok, så du ville heller installert 3 brytere i styringspanelet og styrt disse manuelt.
Men er det andre som styrer via PID som har gode erfaringer med dette?
 
Kyrre D K skrev:
ok, men hva er de gjør på theelectricbrewery og bla.a brewmation?
Her styres vel kokeelementet via PID?
Styringspanel har vi allerede..
Elementene i HLT er også tenkt via PID.
Jeg ser egentlig etter den mest effektive måte å styre elementene på og å holde en rullende kok fra styringspanelet..

The Electric Brewery bruker en PID til kokekaret som kan stilles over fra automatisk mode (temperatur styrt) til manuell mode (power sykluser).

Når vørteren koker bruker de manuell mode. De bruker et kraftig varme element på 5.5 kW og justerer typisk ned effekten med PID'en til 60-70% effekt under kokingen, for at ikke det skal koke allt for kraftig og at elementene skal risikere å karamellisere sukkeret i vørteren.

De foreslår å bruke automatisk mode mens man varmer opp vørteren og sette tempen til rett under kokepunktet. Slik ungår man å glemme seg og få overkok i det vørteren begynner å koke.
Når man har oppnådd den satte temperaturen rett under kokepunktet, skifter man på PID'en over til manuell mode og bruker en passelig effektstyring vha PID'en for videre koking.
 
Vi bruker 3 stk 4500w elementer. Hver av de kan slås individuelt av eller på. (samt original element i bunnen )

I tillegg så har vi bygd en regulator som gir oss mulighet, Via solid State og regulere tid Inn OG tiden de skal være ute. Dette oppsettet gir oss meget stor fleksibilitet.
 
oeng skrev:
Kyrre D K skrev:
ok, men hva er de gjør på theelectricbrewery og bla.a brewmation?
Her styres vel kokeelementet via PID?
Styringspanel har vi allerede..
Elementene i HLT er også tenkt via PID.
Jeg ser egentlig etter den mest effektive måte å styre elementene på og å holde en rullende kok fra styringspanelet..

The Electric Brewery bruker en PID til kokekaret som kan stilles over fra automatisk mode (temperatur styrt) til manuell mode (power sykluser).

Når vørteren koker bruker de manuell mode. De bruker et kraftig varme element på 5.5 kW og justerer typisk ned effekten med PID'en til 60-70% effekt under kokingen, for at ikke det skal koke alt for kraftig og at elementene skal risikere å karamellisere sukkeret i vørteren.

De foreslår å bruke automatisk mode mens man varmer opp vørteren og sette tempen til rett under kokepunktet. Slik ungår man å glemme seg og få overkok i det vørteren begynner å koke.
Når man har oppnådd den satte temperaturen rett under kokepunktet, skifter man på PID'en over til manuell mode og bruker en passelig effektstyring vha PID'en for videre koking.
nettopp. tror det er en slik PID vi har, skal sjekke det nærmere med elektrikkeren.

Hvis man skulle koble elementene hver for seg med manuelle brytere, må det vel finnes en effektregulator av noe slag som man kunne koble elementene via..? en dimmer av noe slag?
 
Tilbake
Topp