Trenger elektrikerhjelp....

Kyrre D K skrev:
nettopp. tror det er en slik PID vi har, skal sjekke det nærmere med elektrikkeren.

Hvis man skulle koble elementene hver for seg med manuelle brytere, må det vel finnes en effektregulator av noe slag som man kunne koble elementene via..? en dimmer av noe slag?

På eBay er det mange slike som kan regulere effekten på varmeelementene,  her er en link til en billig og enkel løsning som du kan bygge inn i en liten kontrollboks
http://www.ebay.com/itm/140553985193?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
 
se der ja. det må jo være en fin løsning..
Kan man koble flere element til slike, eller er det ett element pr enhet?
 
Kyrre D K skrev:
se der ja. det må jo være en fin løsning..
Kan man koble flere element til slike, eller er det ett element pr enhet?
Den har et 25A rele, så flere elementer går greit det, man kan også bytte ut ssr-releet til et større hvis man trenger det.
Vær obs på at dette ssr releet styres av motstanden, og ikke spenning, slik releene gjøres med pid.
 
magne1972 skrev:
Den har et 25A rele, så flere elementer går greit det, man kan også bytte ut ssr-releet til et større hvis man trenger det.
Vær obs på at dette ssr releet styres av motstanden, og ikke spenning, slik releene gjøres med pid.
Som betyr?
 
Det betyr bare at hvis man skal bytte et releet, må man passe på å kjøpe riktig type :)

Edit:
Å styre flere elementer på 25A releet som følger med går som sagt også fint, men 25A releet tåler 25A, men i praksis bør man overdimensjonere ssr-releer pga varmgang.
Jeg bruker et 40A til et 2,5 kw element :)
 
Akkurat :)
40A er det jeg vil gå for om jeg velger denne løsningen..
Dette bør jo være en enkel sak for flere å bruke isteden for å drive å plugge inn og ut stikken av kontakten.. (hu sa så brura å.. )
;)
 
Skal du regulere tre element kobla i trefase må du ha tre slike effektregulatorar. Ein på kvart element. Om du finn ein måte å synkronisere potmetera på kan du klare deg med ein knott. Om ikkje må du bruke tre knottar og vri dei i sånn ca lik posisjon om du må ha ca lik belastning på alle fasane.
 
protto skrev:
Skal du regulere tre element kobla i trefase må du ha tre slike effektregulatorar. Ein på kvart element. Om du finn ein måte å synkronisere potmetera på kan du klare deg med ein knott. Om ikkje må du bruke tre knottar og vri dei i sånn ca lik posisjon om du må ha ca lik belastning på alle fasane.
Uten å garantere det, da jeg ikke har sett et slik ssr-rele, vil jeg tro et potmeter (knott) kan styre flere rele samtidig. Pararellkoble inngangene på releer inn på potmeter burde gå.
Ren anntagelse, men jeg ser ingen grunn til at det ikke fungerer.
 
Takk for alle tilbakemeldinger så langt.. jeg ser helt klart verdien av å kunne effektstyre alle elementer og å slippe å kutte ett under kok.
Har bestilt 3 slike 40A. Sjekker om det funker med ett, om det gjør det har jeg to i reserve.
Gode og rimelige løsninger mottas med takk :)
 
magne1972 skrev:
protto skrev:
Skal du regulere tre element kobla i trefase må du ha tre slike effektregulatorar. Ein på kvart element. Om du finn ein måte å synkronisere potmetera på kan du klare deg med ein knott. Om ikkje må du bruke tre knottar og vri dei i sånn ca lik posisjon om du må ha ca lik belastning på alle fasane.
Uten å garantere det, da jeg ikke har sett et slik ssr-rele, vil jeg tro et potmeter (knott) kan styre flere rele samtidig. Pararellkoble inngangene på releer inn på potmeter burde gå.
Ren anntagelse, men jeg ser ingen grunn til at det ikke fungerer.

Det kan vere at det går med eit potmeter til alle tre, men i utgangspunktet trur eg ikkje det. Men det kjem an på korleis kretsen på innsida av boksen ser ut. Er det ein enkel klassisk dimmarkrets går det iallefal ikkje. Er det for eksempel eit galvanisk skille innebygd kan det hende det går. Eg skal ta ein test ein dag, eg har tre slike liggandes nettop til å styre ein kokekjele på 9Kw. Har belaga meg på å måtte mekanisk samankoble tre potmeter men skal ta ein test først med paralellkobling.

Espen Unnvik skrev:
Og hvis det ikke fungerer kan du kjøpe 3 stk standard SSR og noe slikt:

http://www.ebay.com/itm/Solid-State...57?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27ce1b90b5
http://www.ebay.com/itm/DC12V-Cycle...34?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item257b8d8a0a
Da kan du hvertfall parallell koble styresignalet til SSR.

Ja det går jo og, kansje eit vel så bra alternativ. Sidan det er pulsbreddemodulert klarar ein seg med SSR på to av fasane på trefase. Med tidlegare nevnde effektregulator som baserar seg på fasevinkelprinsippet må ein ha ein per element.
Einaste (potensielle) minuset med PWM er at mange (dei fleste) PWM-kretsar er basert på chipen NE555, og den gir aldri 100% duty cycle, kansje maks 95%. Så ein får aldri full effekt med mindre ein brukar ein brytar til å direktekoble SSR'ane for maks effekt.
 
Inn og utgang av ssr er garantert galvanisk skilt.
Om pararellkobling fungerer, er kun avhengig av den resistansen inngangen på ssr vil tilføre kretsen. Med potmeteret linket til, og de releene, skal det være en rimelig dårlig elektronikk for at det ikke fungerer. Men dette er jo billig vare fra kina, så derfor har jeg litt forbehold :)
I utgangspunktet er det problemløst.
Det kan uansett moddes til å funke :)
 
Tilbake
Topp