Trenger forslag til oppskrift (Sitron IPA)

Marius Trones

Norbrygg-medlem
Hei Bryggere

Eg sitter her på gjerdet og lurer. Eg har i nokre år nå brygget på trygg grunn med velprøvde ølsett fra Vestbrygg. Men i det siste har eg fått smaken på Sitron IPA "HaandBryggeriet Sitron IPA" for å være eksakt. Eg liker også Ægir's Citrus Pale Ale "Dag".

Men nå sitter eg her som sagt å lurer på om det er noen som har noen oppskrifter på gode Sitron IPA? Eg har bare BIAB opplegg på 36L kjele. Men det må eg vel justere sjølv?

Alle tips mottas med takk

Marius

Linken du oppgir bør vel gi en god pekepinn :)

Har ikke smakt den, eller brygget en sitron IPA før, så følgende er kun spekulasjoner :)

Selv ville jeg kjørt kun pale malt, og kanskje litt sukker dersom jeg ønsket å tørke den ut ytterligere (avhengig av gjær og styrke).

Ville humlet med Citra og noe som hjelper å balansere den ut litt. Centennial kan jo være en tanke.
Amarillo gir også en fin brodd og kan være en motvekt mot den "dank'e" citra smaken.

Ville kjørt på med sitronskall på flameout. Er litt usikker på mengden. Skall fra 4 sitroner kanskje på 25 liter øl? Pleier å bruke skall fra 2 appelsiner på Wit, så 4 sitroner antar jeg er "safe".

96% Pale malt
4% Sukker

OG: 1.055-1.060
FG: 1.006-1.010

Gjær: US05 (83-85% AA) to pakker

Magnum til 50-60 IBU på 60min
75g Citra og 50g Centennial @ 0min
100g Citra, 25g Amarillo og 75g Centennial, tørrhumle 5 dager

Skall fra 4 sitroner @ flameout

Noe sånt kanskje? Sjøl er jeg ikke glad nok i Citra til å brygge denna..

Hvis du er usikker på oppskrifta så går det jo ann å kjøre en liten ekstrakt prøvebatch og skalere opp hvis det går greit :)

Fikk lyst til å gjøre det sjøl nå etter å ha tenkt en del på denna :)

Kjøpte inn ingredienser i dag for å lage en sitron-IPA selv, også inspirert av Haandbryggeriets som er frisk og lett til sommerbruk. Tar utgangspunkt i oppskriften på hus-IPAen min, men skrur ned ABV så det blir mer session IPA. Den består hovedsaklig av pilsnermalt, pluss litt cara, pale og acid.

I tillegg bytter jeg ut noe av humlen med en god porsjon av nykomlingen Lemondrop, som nettopp er odlet frem for å gi utpreget sitronkarakter. De andre humlene er Citra, Cascade og Simcoe. I tillegg planlegger jeg å tilsette både litt appelsin- og sitron-zest.

Vet jo ikke hvordan det blir, skal brygge til helgen/uken. Tipset mitt er i hvert fall humlen Lemondrop, pluss sitron-zest :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fata denna i dag:

---
Title: Nakkerud Sitron IPA

Brew Method: BIAB
Style Name: American IPA
Boil Time: 90 min
Batch Size: 28.5 liters (ending kettle volume)
Boil Size: 30 liters
Boil Gravity: 1.058
Efficiency: 85% (ending kettle)

STATS:
Original Gravity: 1.061
Final Gravity: 1.007
ABV (standard): 7%
IBU (tinseth): 54.88
SRM (morey): 5.08

FERMENTABLES:
6 kg - Belgian - Pale Ale (94.5%)
0.35 kg - Belgian Candi Sugar - Clear/Blond (0L) (5.5%)

HOPS:
40 g - Columbus, Type: Pellet, AA: 16.5, Use: Boil for 60 min, IBU: 54.88
50 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 0 min
50 g - Azacca, Type: Pellet, AA: 15, Use: Boil for 0 min
30 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 0 min
40 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Boil for 0 min
50 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 7 days
50 g - Azacca, Type: Pellet, AA: 15, Use: Dry Hop for 7 days
50 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Dry Hop for 7 days
25 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Dry Hop for 7 days

MASH GUIDELINES:
1) Temp: 64 C, Time: 60 min, Amount: 24 L

OTHER INGREDIENTS:
0.022 L - Lemon juice at cold crash (1ml per L, mixed in water), Type: Other, Use: Secondary
20 g - Lemon zest, Type: Other, Use: Boil

YEAST:
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Starter: No
Form: Dry
Attenuation (custom): 85%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 12.22 - 25 C
---

Virka grei, men tror jeg skulle sløyfa sitronjuicen eller kjørt halvparten av mengda. Smaker sitron i allefall, men kanskje litt i overkant :)

Tilbake
Topp