har i dag kjøpt meg 5 bryggerifat i rustfritt stål. (Fikk 60-70 liter pils med på kjøpet :ilike: )
Det jeg nå lurer på er om andre som bruker slike fat har noe gode tips til rengjøring og dessinfesjon.
Er ikke heilt sikker på at det lar seg gjøre på samme måte som med corneliusfatene pga den smale halsen.
En mulighet som jeg har tenkt på..
Først vaske best det lar seg gjøre med stoutrens og ballongbørste.
Skylle med rent vann flere ganger.
Til dessinfisering har jeg tenkt å fylle autoklaven som jeg koker i :ilike: med vann, koke opp til 120 grader og 1 Bar overtrykk for så å tappe vann med denne temperaturen ned i fatet. Teorien er at vannet vil utvide seg "noen" ganger å produsere vannvittige mengder overopphetet damp.
Er det noen tanker hvorvidt dette er en idé` å forfølge??
Evt andre tips og metoder mottas med takk og :amen:
Det jeg nå lurer på er om andre som bruker slike fat har noe gode tips til rengjøring og dessinfesjon.
Er ikke heilt sikker på at det lar seg gjøre på samme måte som med corneliusfatene pga den smale halsen.
En mulighet som jeg har tenkt på..
Først vaske best det lar seg gjøre med stoutrens og ballongbørste.
Skylle med rent vann flere ganger.
Til dessinfisering har jeg tenkt å fylle autoklaven som jeg koker i :ilike: med vann, koke opp til 120 grader og 1 Bar overtrykk for så å tappe vann med denne temperaturen ned i fatet. Teorien er at vannet vil utvide seg "noen" ganger å produsere vannvittige mengder overopphetet damp.
Er det noen tanker hvorvidt dette er en idé` å forfølge??
Evt andre tips og metoder mottas med takk og :amen: