Trenger hjelp ang rengjøring og desinfisering av bryggerifat

har i dag kjøpt meg 5 bryggerifat i rustfritt stål. (Fikk 60-70 liter pils med på kjøpet :ilike: )

Det jeg nå lurer på er om andre som bruker slike fat har noe gode tips til rengjøring og dessinfesjon.

Er ikke heilt sikker på at det lar seg gjøre på samme måte som med corneliusfatene pga den smale halsen.

En mulighet som jeg har tenkt på..

Først vaske best det lar seg gjøre med stoutrens og ballongbørste.

Skylle med rent vann flere ganger.

Til dessinfisering  har jeg tenkt å fylle autoklaven som jeg koker i :ilike:  med vann, koke opp til 120 grader og 1 Bar overtrykk for så å tappe vann med denne temperaturen ned i fatet. Teorien er at vannet vil utvide seg "noen" ganger å produsere vannvittige mengder overopphetet damp.

Er det noen tanker hvorvidt dette er en idé` å forfølge??

Evt andre tips og metoder mottas med takk og  :amen:
 
Jeg fyller dem bare med stoutrens/kaustisksode, skyller og fyller med sterkrens, ingen demontering,
kan ikke forestille meg at bryggeriene demonterer fatene.

Hvor har du fått fatene fra ?

Fat som står halvtomme etter konkursbo blir gjerne infisert etter en stund, rettere sagt så er de infisert men du ser det etter en stund da ifeksjonen har fått utvike seg, de står jo gjerne varmt.
 
Fikk de fra konkursbo ja ;) Men hvordan fyller du fatene uten å demontere de??

Øllen smakte aldeles fortreffelig :godtoel: Å disse sto i en KALD kjeller  ;)

Oddvar.. Har du en prosedyre for fatene som du vil dele med meg?

Hvorfor vil bryggerifat bli infisert raskere en våre Corneliusfat?? Er Bryggeriene noen slasker med hygienen?? :eek: ;D :angel: :samenvol: :lese:
 
Torga skrev:
Fikk de fra konkursbo ja ;) Men hvordan fyller du fatene uten å demontere de??

Øllen smakte aldeles fortreffelig :godtoel: Å disse sto i en KALD kjeller  ;)

Oddvar.. Har du en prosedyre for fatene som du vil dele med meg?

Jeg har en MicroMatik kobling jeg bruker til både øl og renseveskefylling, på denne koblingen kan du ta ut ventilene når du skrur av niplene, dermed får du sendt ølet ned gjennom stigerøret som er fylt med co2 etter utspylingen av rensevesken.
Vår venn på HarmonyHut hadde koblinger til under toll grensen, han får kanskje inn igjen, da er det isåfall Grundy du skal ha.

Torga skrev:
Hvorfor vil bryggerifat bli infisert raskere en våre Corneliusfat?? Er Bryggeriene noen slasker med hygienen?? :eek: ;D :angel: :samenvol: :lese:

Neppe, men de som skifter fat vet vel ikke dette, det er jo kort holbarhetstid på åpnet fat i kjøp og salg.
 
Har koblinger kjøpt fra Humle, får undersøke om de kan demonteres, men du er jo avhengig av å få inn rensemiddel, desinfeksjon, og skyllevann. Alt igjennom den lille koblingen, uten trykk. Det må da bli noe tungvint kontra å skru ut troppen, pakkningen kan man da alltids bytte. (diskutert før) men får prøve meg på din metode å se hvordan det funker.

Takkar å Bukkar :amen:
 
Jeg har et vannuttak med 3/8 John Guest som kobles til øl ut på fatet, før jeg setter på nippelen sprøyter jeg med en doseringssprøyte den mengden sout/sterkrens jeg vil ha ha i fatet, etterpå endevender jeg fatet for å tømme det, så setter jeg på vann igjen og lar det renne noen timer, med evt. en slange på gassinn koblingen for å styre vannet i sluket. Jeg har prøvd begge deler men holder meg til å ikke demontere fatet, jeg synes det er enklest.
God Natt  :)
 
Torga skrev:
Til dessinfisering  har jeg tenkt å fylle autoklaven som jeg koker i :ilike:  med vann, koke opp til 120 grader og 1 Bar overtrykk for så å tappe vann med denne temperaturen ned i fatet. Teorien er at vannet vil utvide seg "noen" ganger å produsere vannvittige mengder overopphetet damp.

Er det noen tanker hvorvidt dette er en idé` å forfølge??
Jeg er ikke sikker på hva du mener, vann som IKKE står under trykk kan ikke bli mer enn 100 grader, så opner du kokeren ved 120 grader og 1 bar går vannet over til damp.
Har du da et rør frakokeren og ned i fatet vil det bli steamet og sterilt.
 
Oddvar Demmo skrev:
Torga skrev:
Til dessinfisering  har jeg tenkt å fylle autoklaven som jeg koker i :ilike:  med vann, koke opp til 120 grader og 1 Bar overtrykk for så å tappe vann med denne temperaturen ned i fatet. Teorien er at vannet vil utvide seg "noen" ganger å produsere vannvittige mengder overopphetet damp.

Er det noen tanker hvorvidt dette er en idé` å forfølge??
Jeg er ikke sikker på hva du mener, vann som IKKE står under trykk kan ikke bli mer enn 100 grader, så opner du kokeren ved 120 grader og 1 bar går vannet over til damp.
Har du da et rør frakokeren og ned i fatet vil det bli steamet og sterilt.

Det er akkurat det jeg har. vannet vil være rundt 120 grader når det kommer ut fra røret. Om jeg kan kjøre vannet inn gjennom micromatic koblingen, og ut som damp  gjennom "gass inn stussen", så ville jeg vell nermest sterilisere både fat og tillhørende stige rør??

Jeg gjetter bare hermen... Damp sterilisering er en kjent metode. Å fatene skal jo ikke steriliseres, men dessinfiseres.

Spørsmålet er hvor bra de blir.
 
Da er spørsmålet, hvorden liker pakningene i fatet 120 grader, de blir ihvertfall myke.

Vi skulle hatt et facitsvar fra bryggeriene, er det ikke noen som kjenner noen, I Bodø er vist alt borte så der er det vel ingen å spørre lenger, de var greie så lenge de var der.
 
Oddvar Demmo skrev:
Da er spørsmålet, hvorden liker pakningene i fatet 120 grader, de blir ihvertfall myke.

Vi skulle hatt et facitsvar fra bryggeriene, er det ikke noen som kjenner noen, I Bodø er vist alt borte så der er det vel ingen å spørre lenger, de var greie så lenge de var der.

Det er vell ingen vei utenom å prøve. Går pakningene til H.. så er jo det noe dritt :rasende: Men har bestilt et reserve stigerør fra candirect, så har et fat å teste på. Så får bare krysse fingrene, å håpe på det beste
 
Oddvar Demmo skrev:
Da er spørsmålet, hvorden liker pakningene i fatet 120 grader, de blir ihvertfall myke.

Vi skulle hatt et facitsvar fra bryggeriene, er det ikke noen som kjenner noen, I Bodø er vist alt borte så der er det vel ingen å spørre lenger, de var greie så lenge de var der.

Er det noen som har en formening om hva gummi pakningene i slike ølfat tåler av temp? Det er ikke pakningene under troppen jeg tenker på, for de kan enkelt bytttes. Pakningen øverst på stigerøret derimot..

Noen ??
 
Er det noen som vet om en nettbutikk eller tilsvarende som selger pakningene mellom selve koblingen og fatet?

-Trond
 
http://www.ebay.de/itm/Dichtung-CO2-Ventil-Flach-Fitting-Flachfitting-Typ-A-G-fur-Fassbier-KEG-NEU-DSI-/261366836241?pt=Spirituosen&hash=item3cdaad6c11
 
Noen som har erfaring med 20 og 30 Liters fatene som olbrygging.no selger till 800-850kr mtp vasking? Kan man åpne topplokket på disse som med corneliusfatene?
 
Og ikke minst, er det mye styr med å skifte mellom fat og tappekran? feks om jeg kun har èn tappekran og ønsker å bruke den til flere fat, er det ett must å skaffe seg tappetårn med flere kraner? Disse er jo ganske dyre, over 2000kr.
Tenker at det vil vel legge seg endel rester i slangene etter at man har tappet fra ett fat, og skal man ha øl fra ett annet fat så får man disse restene med seg i glasset og da er det kanskje ikke så gunstig å skifte kran hver gang man skal ha fra ett annet fat?
 
Tilbake
Topp