Trenger hjelp - Hvorfor lekker dette??? Duotight 8 kobling

ADale

Norbrygg-medlem
Skulle endelig koble opp en Kegerator-X på hytta, og forstår ikke nå hvorfor det lekker tydelig i DuoTight koblingen fra CO2-flasken. Kan noen hjelpe meg? Benytter samme DuoTight 8 som fulgte med i pakken. Er dette feil type DuoTight? Eller har jeg bare maks uflaks og må få tak i andre Duotight?. Jeg har 1 DuoTight koblet til CO2-regulator og 1 1 DuoTight koblet til ballock, som ikke var koblet til et fat da jeg testet.

Se bilder her: https://1drv.ms/u/s!AnGBD9ah5MO4g4A0yAOuInnvnJW1Uw?e=07ONWk
 
Om Duotight 8 betyr at den er 8mm så skal det være rett med slangen du har som er 8mm med mindre jeg er idiot.

Er enden på slangen kappet rett?

Har du presset slangen helt i bunn? Det blir litt motstand når man treffer oringen(e) i push fit koblinger som gjør at det kan kjennes ut som slangen er helt inne når den ikke er det.

Har lest et sted at man skal dra slangen litt tilbake etter å ha truffet bunnen for å sikre at det blir tett, vet ikke om det stemmer.
 
Sist redigert:
Fant ut av det. I pakken var et 1 DuoTight 8 kobling som også hadde tallet "1" på seg. Denne lakk ikke, men brukte også en annen slange.. Vet ikke hva som var problemet med de andre.
 
Om Duotight 8 betyr at den er 8mm så skal det være rett med slangen du har som er 8mm med mindre jeg er idiot.

Er enden på slangen kappet rett?

Har du presset slangen helt i bunn? Det blir litt motstand når man treffer oringen(e) i push fit koblinger som gjør at det kan kjennes ut som slangen er helt inne når den ikke er det.

Har lest et sted at man skal dra slangen litt tilbake etter å ha truffet bunnen for å sikre at det blir tett, vet ikke om det stemmer.
Den var helt i bunn, dro den ikke litt tilbake . Mulig det var bedre i siste forsøk, som gikk bra.
 
Dett endte dessverre med forferdelse. Etter 4 dager var nypåfylt CO2-flaske tom og jeg må på´n igjen og vente på fylling av flaske før helgen. Dette er mildt sagt ergelig. Jeg burde selvsagt i ettertid vært pesimistisk og sjekket DuoTight i en vannbøtte og sette etter luftbobler. Noen som har andre råd, eller har tips om et sted jeg kan fylle utenfor Lillehammer?
 
Dyrkjøpt erfaring. Hva skjer så med ølet mitt? Ikke noe trykk på fatet nå. Haster vel rimelig med å få trykk på det?
 
Det er veldig skjelden at en slik " push-inn kobling lekker, jeg tror fortsatt at det er en gjenge, og at du bør søke etter lekkasjer helt fra flaskekoblingen og frem. Ta en vanlig sprayflaske med et par dl.vann, ta i noen dråper zalo, og rist flasken, så dusjert du på alle koblinger, da skal du lett se at det skummer ved en lekkasje. Jeg mistenker en gjenge, men koblingen mellom flaske og regulatoren kan også være synderen.
 
Nei. Samme feil er gjort der. Ball lock til fat er heller ikke tett fordi dette er første gangen jeg lager slike selv (pga montering av Kegerstor-X) . Normalt har jeg en picknic kran. Da jeg forsøkte med en picknic, var det null trykk til å gi meg noe øl ut.
 
Det er veldig skjelden at en slik " push-inn kobling lekker, jeg tror fortsatt at det er en gjenge, og at du bør søke etter lekkasjer helt fra flaskekoblingen og frem. Ta en vanlig sprayflaske med et par dl.vann, ta i noen dråper zalo, og rist flasken, så dusjert du på alle koblinger, da skal du lett se at det skummer ved en lekkasje. Jeg mistenker en gjenge, men koblingen mellom flaske og regulatoren kan også være synderen.
Disse gjengene du tenker på ? Fikk flasken levert slik. Burde jeg tatt på ny gjengetape, kanskje? Hvilken gjenge tenker du på? Er vel bare en kobling som har gjenger? Får ikke gjort denne testen nå før jeg får ny gass.
 

Vedlegg

  • gjenger.jpg
    1,4 MB · Sett: 13
Disse gjengene du tenker på ?
Vi snakker vel om push koblingen din. Gjenger i koblingen hvor du skrur den fast i ball locken. Der er en tetningsring.
Ellers behøver du ikke gjengetape. Dra til "gut und tight" med fastnøkkel / skiftenøkkel så skal det være greit.
 
Disse gjengene du tenker på ? Fikk flasken levert slik. Burde jeg tatt på ny gjengetape, kanskje? Hvilken gjenge tenker du på? Er vel bare en kobling som har gjenger? Får ikke gjort denne testen nå før jeg får ny gass.
Ja, men der er det den flate platskiven som tetter mot kanten av flasketuten, så der skal du ikke ha noe gjengetape, men der kan det lekke, røret som går videre inn på regulatoren kan lekke, kobling ut av regulator kan lekke, et manometer kan lekke osv. Bruk zalo og vann, så finner du lekkasjen.
 
Du bør egentlig legge hele oppsettet ditt som du bruker det i vann og trykksette det, alt sammen. Akkurat som å lete etter bobler i et punka sykkeldekk. Da sier det seg selv at det er uendelig mye lettere å eliminere ting, og så da også finne ut hva som lekker.
 
Vi snakker vel om push koblingen din. Gjenger i koblingen hvor du skrur den fast i ball locken. Der er en tetningsring.
Ellers behøver du ikke gjengetape. Dra til "gut und tight" med fastnøkkel / skiftenøkkel så skal det være greit.
Ser ingen tetningsring i DuoTight skrudd til regulator. Ball lock har en hvit plast ring det er vel den du tenker på. Så da har vi vel funnet lekkasjen. Jeg trenger da en tetningsring som passer til regulator gjengene som DuoTight skrues på?
 
Du bør egentlig legge hele oppsettet ditt som du bruker det i vann og trykksette det, alt sammen. Akkurat som å lete etter bobler i et punka sykkeldekk. Da sier det seg selv at det er uendelig mye lettere å eliminere ting, og så da også finne ut hva som lekker.
Ja, så snart jeg får tak i gass. Trodde DuoTight var liv laga, og det er det kanskje også, men slik det ser ut nå, burde jeg også hatt en pakning på regulatoren som DuoTight skrues på. Til mitt forsvar så minnet ikke Ølbrygging om den biten i sine instruksjoner.
 
Ja, så snart jeg får tak i gass. Trodde DuoTight var liv laga, og det er det kanskje også, men slik det ser ut nå, burde jeg også hatt en pakning på regulatoren som DuoTight skrues på. Til mitt forsvar så minnet ikke Ølbrygging om den biten i sine instruksjoner.
DuoTight/JG er som regel liv laga, men man må bare vite hvordan sette det sammen riktig :) Ofte blir man ekspert på ting etter å ha bommet en gang først :)
 
Ja, så snart jeg får tak i gass. Trodde DuoTight var liv laga, og det er det kanskje også, men slik det ser ut nå, burde jeg også hatt en pakning på regulatoren som DuoTight skrues på. Til mitt forsvar så minnet ikke Ølbrygging om den biten i sine instruksjoner.
Har du et bilde av duo tigh som står på regulatoren?
 
Tilbake
Topp