Finn Berger
Moderator
Bare så ikke noe blir hengende i lufta: Nei, det er ikke noe i rapporten som gir en bufferkapasitet som kan forklare målinga di - med et lite forbehold: Hvis vannet i drikkevannskilden har en pH under 7, er det surt, og vil tære på vannledningene og ødelegge dem over tid. Da kan vannverket tilsette kalk for å heve pH'en. Det er altså tenkelig at kalkinnholdet i drikkevann kan variere pga. dette. Men da burde rapporten indikere det.Hei, ja jeg har lekt med tallene i begge retningene. Har ikke kommet nærmere en teoretisk tilnærming på resultatene jeg målte i dag. Kan det være noe i den rapporten som viser at det er noe som buffrer og holder pHen oppe?
Dette er første gang jeg brygger etter veldig mange års opphold. Så, kan ikke si jeg har så mye erfaring med dette vannverket. Nesten ingen brygg fra der jeg bor nå.
Men, rapporten fra kommunen definerer vannet her som meget bløt. Da tenker jeg det skulle vært en lek å få dette til å stemme i BF.
@Finn Berger Takk for mange beskrivende svar. Når det gjelder pH ved kok, justerer du med syre i kok også eller blir pH ved kok slik du ønsker etter å treffe riktig meske pH?
I Norge kan du stort sett lese bufferkapasiteten ut av hardhetsgraden, og hvis den er stabil, varierer ikke bufferkapasiteten. Det er kalsium som gjør vannet hardt, og i Norge kommer det lite kalsium fra andre kilder enn kalsiumkarbonat (kalk). Kalsiumet trekker pH'en ned, mens karbonatet buffrer, og sida det er mer karbonat (ok, bikarbonat) enn kalsium, er nettoeffekten av kalsiumkarbonat å gjøre det vanskeligere å senke pH'en.
I de saltene du tilsetter, vil kalsium og magnesium trekke pH'en ned, mens klorid og sulfat er nøytralt. På steder der kalsiumsulfat (gips) og kalsiumklorid (veisalt), og magnesiumsalter (andre enn magnesiumkarbonat) forekommer i berggrunnen, vil du ikke kunne lese bufferkapasiteten i vannet ut av hardhetsgraden. Der kan du oppleve at vannet er hardt pga. mye kalsium, mens det samtidig ikke er så mye bikarbonat, og da vil pH'en mye lettere kunne senkes når du tilsetter malt, mer salter, eller syre. Men det trur jeg du knapt vil kunne oppleve noe sted i Norge.
Som @Kloakk sier, er brygging ikke rakettforskning. Det er antakelig langt mer komplisert
En skal være veldig forsiktig med å trekke konklusjoner på grunnlag av bare ett av disse eksperimentene, og noen ganger spriker de. Men disse to, med lav og høy pH i mesk, er ganske interessante:

The Brü Club xBmt Series | Impact High Mash pH Has On Cream Ale - Brülosophy
This xBmt was completed by a member of The Brü Club in collaboration with Brülosophy as a part of The Brü Club xBmt […]

exBEERiment | Water Chemistry: Impact Low Mash pH Has On An American IPA - Brülosophy
Author: Jake Huolihan There are many components brewers focus on when it comes to converting starches from grain into fermentable […]

Det kan se ut som om lav pH ikke er noe problem, mens en skal være forsiktig med høy pH.