Trenger hjelp til fat/ kjøleskap/ tappekran, osv

Har brygga 9 batcher til nå og kjenner at det er på tide å investere i et opplegg med korneliusfat og tappetårn. Muligens også kjøleskap hvis det ikke blir for dyrt (slik at IPA-ene holder seg lenger).

Hvor lenge vil en 2kg co2-flaske vare dersom jeg bruker 19L korneliusfat?

Ser Humle og malt selger en CO2 og fatpakke:
http://humleogmalt.no/index.php?route=product/product&path=65_82&product_id=254
Slangen som går ut til tappekrana ser litt kort ut, men det er kanskje ikke noe stress å sette på en lenger slange og en mer fancy tappekran hvis jeg har råd til det?
Hvordan fungerer det å putte det opplegget her inn i et lite kjøleskap? Er det vanskelig å få til dette uten å ødelegge kjøleskapet?
 
Jeg kjøpte denne pakken. På Elkjøp kjøpte jeg et benkekjøleskap (87cm høyt), til et par tusen kroner (pass på at bredde/dybde er stort nok - ta med deg tommestokk). Det går fint inn et fat, CO2 flasken, og en 1,5l brusflaske som man bruker til avrenning fra driptrayet. Noen flasker er det også plass til i tillegg.

Du trenger et par-tre meter tynn slange, som du kobler mellom øl-uttaket på fatet og tappetårnet. Tynn slange med litt lengde gjør at du får mindre skum under tapping. Lengden justerte du etterhvert. Start med 2-3 meter, og kapp heller ned lengden når du finner ut hvor høy gjennomstrømming, og hvor lite skum du ønsker. Tror ikke det er noen fasit her, men avhengig av øltype og temperatur du har i skapet. Det er svært lite øl som blir stående i slangen, så jeg tapper ofte ut en liten skvett før jeg tapper i glasset.

Jo, du må "ødelegge" kjøleskapet, ved å lage hull for å feste tappetårnet, få ølslangen ned, samt ha drenering fra Drip-trayet. De aller fleste kjøleskap har kjøling fra bakveggen, så det er uproblematisk å bore hull fra toppen. Noen med høye kjøleskap lager hull i døren for tappekran.

Jeg har 6-8 (usikker) batcher øl på fatet så langt, uten å ha fylt CO2 ennå, så den flasken holder nok en god stund. Andre kan sikkert være mer konkrete.

Håper dette er til litt hjelp.
 
Du kan like gjerne investere i et kjøleskap som tar fler fat med en gang. Kjekt med to eller tre forskjellige øl på kran, samt plass til et fat i reserve. Husk at når fatet er tomt går det nesten et døgn på å kjøle ned fat nr 2. Kjiipt hvis det er en liten fest :-(((
 
Kjøleskap kan du kjøpe brukt eller nytt alt etter hva du er ute etter. Tappekranene med gjenomføring får du på ebay fra 300,- per stk. Gass inn og øl ut får du også på ebay for en billig penge. Slanger går du på Tess. Jeg fikk tak i en 5 kg ombygget brannslukker, som også var mye billigere en en 2 kg. Elleres jan du kjøpe alt i en brygge butikk da. Jeg har vel betalt rett i overkant av 3000,- for komplett skap med fat og alt.
 
Takk for bra svar!

"Jo, du må "ødelegge" kjøleskapet, ved å lage hull for å feste tappetårnet, få ølslangen ned, samt ha drenering fra Drip-trayet. De aller fleste kjøleskap har kjøling fra bakveggen, så det er uproblematisk å bore hull fra toppen. Noen med høye kjøleskap lager hull i døren for tappekran."

Ja tenkte bare om det er fort å ødelegge det så mye at det ikke fungerer mer hvis jeg borrer for mye eller på feil sted.


"Du kan like gjerne investere i et kjøleskap som tar fler fat med en gang."

Ja det er nok ikke så dumt. Må jeg karbonere alle fatene på en gang så de skal holde seg bedre, eller holder de seg like lenge ukarbonert?
 
Om du har CO2 beholderen på utsiden av skapet, vil selv et lite skap ha plass til to fat. Ølet holder seg godt ukarbonert, men det er greit å sette på trykk, og slippe ut all vanlig luft, slik at ølet ikke får kontakt med oksygen. Et fat vil holde på trykket, så om du f.eks tvangskarbonerer det og kobler fra, vil det holde karboneringen også.
 
Tilbake
Topp