Trenger jeg gjærstarter?

Ærede forum,

jeg tipper tittelen på spørsmålet er av de mest forslitte. (Jeg har også "hørt rykter" om at det skal være en gjærstarterartikkel av Gahr, men hvor finner jeg den?)

Her er mitt spørsmål:

Vi skal brygge en porter med OG 1.066, og vi bruker London Ale WLP013, helt fersk gjær. Trenger vi starter til en batch på 25 liter, eller rekker det å pitche 2 rør? (Produksjonsdato er 2. jan.)

Takk for innsiktsfulle svar! ;-)

Denne artikkelen som det ryktes om, er kun tilgjengelig for medlemmer i norbrygg.
Så det får bli dagens anbefaling/oppfordring...

mener å ha lest at det lønner seg å lage en starter av rørene.
gjør det aldri selv, bruker tøørgjør rett i gjæringsdunken.
skal prøve meg på starter selv en gang, men ikke enda.

Ifølge gjærkalkulatoren til mrmalty.com trenger du ca. 300 mrd. gjærceller. Det tilsvarer 3 helt ferske rør, så hvis du har tid og anledning er det nok en god idé å lage starter. Det er uansett verdt å gjøre bare fordi det er gøy..  :yes:

Når det er sagt kan du nok få utmerket øl selv om du pitcher direkte fra rørene.

Med produksjonsdato 2. januar har du 83% viability. Når et rør originalt inneholder 100 milliarder, har du 2 x 83 milliarder = 166.

Når da MrMalty sier du trenger 275 milliarder gjærceller er du relativt langt unna ideelt antall.

Om du ikke har magnetrører, men lager starter med så mye risting så ofte som mulig (intermittent shaking) holder det i følge MrMalty med 1,2 liters starter med de to rørene du har.

Tom

Takk for tips, Dahlberg!

En ting som forvirrer meg er hvor lang tid det skal ta å lage starter. John Palmer i How To Brew snakker om flere dager. Men han rister bare starteren i forkant av gjæringen. Mrmalty snakker om 12-18 timer med risting.

Jeg reknet meg frem til omtrent de samme data som du skriver, med Brewer's Friend: 1,5 liter starter med 154 g DME, to rør gjær. Dersom jeg setter starteren og gjærer den med risting etter hver 4-5 time eller noe, så tar det ifølge en artikkel hos mrmalty 12-18 timer å lage starteren.

John Palmer sier det er OK å la starteren stå i kjøleskapet natten før brygging, slik at gjæren samler seg på bunn. Da kan man helle av "ølet" over pg pitche (etter romtemperering vel og merke) kun gjæren.

Så: høres det rimelig ut å lage starteren på torsdag, sette den i kjøleskapet på fredag, og ta den ut til brygging innen et par dager, la oss si på søndag?

Takk for hjelp! Er første gang jeg gjør akkurat dette, så ingenting må gå galt! :)

Jeg har pleid å lage starter to dager før jeg skal brygge.
Jeg har magnetrører som jeg lagde av pc-deler (PSU-vifta og magneter som sitter inne i harddisken). Jeg lar starteren surre og gå i ca ett døgn, så lar jeg den stå noen timer (kanskje 10) på benken slik at gjæren bunnfeller. Deretter setter jeg den i kjøleskapet over natta slik at gjæren setter seg i bunn for lettere å dekantere den (helle av "overskuddsøl").

Funker som bare det. Jeg trodde det var vrient med starter, men det er det altså ikke :)

Fett, jeg blir litt beroliget nå. :) Bra utfordring å lage en magnetrører av PC-deler! Skalvise ... Har et gammalt skrap her.

Ja, følte meg ganske hot shot da jeg fiksa det  ;D
Det er et par tråder på forumet med bilder og fremgangsmåter, mener jeg å huske. Et google-søk vil jo selvsagt også funke. Eller så er det bare å spørre :)

Om du ikke rekker å lage magnetrører, er det ikke være enn å riste på starteren så ofte som mulig. Noen sier 1 døgn, noen sier 2 døgn. Så det er bare å ta en kvalifisert valg. Jeg ville gått for to døgn.

Et døgn i kjøleskap gjør susen på flokkuleringen. Litt avhengig av gjærtype, kan det dog gå raskere. Men hvorfor stresse? Starteren kan fint stå i kjøleskapet i flere dager. Bare ta den ut før du begynner å brygge så den kommer nærmere romtemperatur før pitching.

Tøm ut den oksiderte vørteren uten å få med noe særlig av gjæren, få litt fersk vørter fra brygget du brygger oppi kolben/flasken, rist for å få med all gjæren, tøm i gjæringsbøtte.

Husk nøye renhold, bruk starsan om du har, og det går som fot i ose.

Tom

Er det noen fordel å pinche etter ca 24 t når den er mest aktiv, hvorfor gjør noen det kontra vente til den kan dekanteres?

Når du lager starter på mangnetrører blir ølet ganske oksidert.
Derfor heller man av overskytende, for å få minst mulig usmak med i den nye vørteren.

Før jeg ordnet meg magnetrører brukte jeg ei 5-liters plastkanne (godt rengjort). Beregnet starter ut fra "Intermittent shaking" i Mr. Malty, ristet med jevne mellomrom og lot korken sitte løst på under gjæring for å slippe ut gass. Lot det hele stå i 36 timer som er vanlig. Gjæringen er på sitt mest aktive mellom 12 og 24 timer. La stå kjølig over natten eller gjerne litt lenger, og dekanter så mye som mulig.

Det står også i artikkelen at man skal tilsette gjæren når den er på sitt mest aktive (etter ca et døgn)?

Det er ikke nødvendig å pitche gjæren når starteren er på sitt mest aktive. Men noen gjør det slik, lag-time blir da kortere.

Jeg og mange andre dekanterer starteren før vi pitcher den. Dvs. at vi lar gjæret få utgjære i fred på magnetrøreren, e.l., og så setter den i kjøleskapet i ett døgn.
Ved å sette starteren i kjøleskapet vil gjæret falle til bunn og pakke seg fint sammen. Etter ett døgn i kjøleskapet kan du forsiktig helle ut den gjærede vørteren, som er meget oksidert, og sitte igjen med litt vørter og mye gjær. (Jeg synes at mine øl ble bedre da jeg sluttet å pitche hele starteren ihvertfall)

Aleksander_B skrev:
Det er ikke nødvendig å pitche gjæren når starteren er på sitt mest aktive. Men noen gjør det slik, lag-time blir da kortere.

Jeg og mange andre dekanterer starteren før vi pitcher den. Dvs. at vi lar gjæret få utgjære i fred på magnetrøreren, e.l., og så setter den i kjøleskapet i ett døgn.
Ved å sette starteren i kjøleskapet vil gjæret falle til bunn og pakke seg fint sammen. Etter ett døgn i kjøleskapet kan du forsiktig helle ut den gjærede vørteren, som er meget oksidert, og sitte igjen med litt vørter og mye gjær. (Jeg synes at mine øl ble bedre da jeg sluttet å pitche hele starteren ihvertfall)

Hva er fordelen med å vente og dekantere og hvor lenge venter dere(tid i kjøleskap etc.?
Vil gjærne få det inn med ts denne gang, siden jeg syntes dette er det mest "avanserte" innenfor brygging

Man venter slik at gjæret feller ut og legger seg på bunnen av flasken. Tiden dette tar avhengier av hvor mye gjæret flokkulerer. F.eks WLP 007 tar bare noen få timer til ett halvt døgn, mens ett hveteøl eller pilsner gjær tar lengre tid. Det finnes ikke en 100% mal for dette, men man ser det lett i flasken når alt gjæret har lagt seg.

Fordelen med å dekantere er først og fremst fordi du ikke får all den oksiderte vørteren som gjæret har kost seg i, oppi ølet som du ønsker å brygge.
Hvis ikke har gjort det før, prøv å smake på vørteren ifra en starter, det smaker langt i fra godt. Derfor dekanterer du ut mesteparten av vørteren slik at det er kun litt igjen, nok til å kunne riste gjæret "flytende" igjen og så pitche oppi vørteren til det kommende superbrygget. Praksisen er ikke vanskelig, dette er noe man kan gjøre i søvne etter å ha gjort det et par ganger :)

Tilbake
Topp