Trenger litt hjelp med en oppskrift

En venn og jeg begynte å brygge for litt over en måned siden. Vi har brygget 3 forskjellige øl nå, en amerikansk IPA, en stout og en juleøl. Vi smakte på vår første batch i går, IPAen, og likte det så godt at vi bestemte oss for å lage det igjen. Her er oppskriften vi brukte:

Dette lagde vi i en 15L kjele:
2kg maris otter pale malt
100g pale crystal malt
100g crystal malt

50g cascade
17g chinook

Mesket med 11 liter vann.

Vi endte opp med 4 liter i flasker (kunne nok ha fått litt mer, men var ikke helt sikre på hva vi gjorde).

Nå har vi kjøpt en 36L kjele, og ønsket å utnytte den så me som mulig. Vi lurte på om dette vil gi lik smak:
7kg maris otter pale malt
350g pale crystal malt
350g crystal malt

175g cascade
60g chinook

Vi planla å meske med rundt 25 liter vann. Vi mesker i 90 minutter og koker i 60.

Kan noen med mer erfaring hjelpe å se om dette kommer til å smake mer eller mindre likt?
 
Først, velkommen inn i verdens beste hobby.
Ser at dere har ganget alle tallene med 3,5, og det vil sannsynligvis si at dere får 3,5 ganger mere øl. (selv om jeg lurer på hvor alle de 11 literne ble av. malten holdt vel igjen ca det samme som vekten, dvs drøyt 2liter. En liter borte i kok, En liter borte i gjærslam og målinger, så dere burde vel ha fått 7 liter ish, ikke 4)
Smaken på vørteren kommer nok uansett til å bli rimelig lik, om dere havner på noenlunde samme utbytte, altså om sukkerinnholdet i vørteren er lik den dere hadde sist. (måles greit med et hydrometer)

Ellers vil jeg anta at dere kommer til å bruke lenger tid på å kjøle ned vørteren enn dere gjorde sist, om dere ikke har invistert i noe som kjøler vørteren. Det kan føre til at ølet blir bitrere/anderledes enn sist. Humleprofilen vil også bli anderledes om kjøletiden er anderledes. Husk at bitterstoffer dras ut mye fortere i varm vørter. Aromaen blir muligens også anderledes med tregere nedkjøling.

Om dere får til alt dette likt sist gang er dere meget gode. Klarer dere det har dere kopiert vørteren godt. Men så kommer det til gjæringen. Der er det gjæren. og ikke dere som gjør jobben. Dere må altså tilrettelegge for at gjæren får samme forhold som sist. Altså riste inn oksygen like godt på gjæringskaret, tilsette like mye gjær som sist per liter. Og ikke minst ha samme gjæringstemperatur som sist. Alt det der krever ekstrem overvåkning, noe jeg ikke tror dere hadde sist runde.
Ølet deres vil nok bli nesten det samme uansett, men mest sannsynlig har dere blitt bedre bryggere, forstått viktigheten av nok gjær, gjæringstemp og hygiene. Så ølet blir nok bedre enn sist.
Lykke til!
 
Tusen takk for hjelpen. Vi skylte med ganske lite vann, og kunne uten problemer fått ca 7 liter. Derfor tror jeg at vi burde ende opp med 25 liter denne gangen. Vi har investert i en kjølespiral, så det tar ikke lang tid å kjøle ned. Vi kommer jo ikke til å få alt likt, men det er ikke vits i heller. Vi ble positivt overrasket over hvor god den var, og ønsker bare å få en mer eller mindre lik øl, så kan vi heller forandre etterhvert nå som vi har på plass alt utstyret. Det blir vel godt uansett!

edit: nå kom jeg på et annet spørsmål. Hva/hvor stor blir forskjellen mellom å meske med for eksempel 20 liter eller 25 liter vann?
 
Største forskjellen er vel at du får litt mindre vann å skylle med, slik at du får et litt lavere utbytte. Anbefalingen ligger på ca 2,5l vann per kg malt, men du kan gjerne gå høyere. (Selv har jeg en meskebag som er nesten dobbelt så stor som kokekjelen, og jeg vurderer å gå over til no-sparge, dvs at jeg fyller opp med alt vannet jeg trenger for å fylle kokekjelen, og dropper skyllevann totalt) Noen som har prøvd ut dette?
 
Jeg har kjørt noen ganger med det nå. Problemet er at du trenger en stor kjele hvis du skal kunne brygge en normal batch på noen og tjue liter. Jeg har kjørt med ca 50 liter vann, og så må du i tillegg beregne at malten også fyller en del. Jeg har en 60 liters kjele (BB60), og den er ideell.
Det er velsignet enkelt, mye mindre styr, og resultatet blir bra, minst like godt som med kontinuerlig skylling. Utbyttet bør ligge opp mot 75%, og det er jo ikke galt.

Her en grei artikkel, av Palmer: http://byo.com/malt/item/1375-skip-the-sparge
 
Tilbake
Topp