Trenger noen humletips

Jeg skal brygge en batch til helgen av 4 kg Bavarian Lager ekstrakt fra weyermann. Jeg hadde tenkt å bruke en 2 liter starter fra Wyeast 2206, men jeg er litt usikker når det gjelder humle, og trenger noen tips. Jeg tenkte kanskje at saaz passer som aromahumle, og det har jeg 100 gram av. Ellers har jeg Northern brewer, Hallertau Spalt Select, EKG, First gold, Vanguard og Cascade.

Noen som har noen gode tips om humletype og mengde fra det jeg har liggende?

Jeg regner med at det er en lys (bayersk) lagerøl du har tenkt å brygge av dette. Saaz er prima som aromahumle, og skal det ellers være tilnærmet "ekte" tysk er Spalt og/eller Northern Brewer naturlig å bruke som bitterhumle. Men hvorfor ikke like godt avvike mer fra "typeriktighet", og "eksperimentere" ved å bruke noen av de andre? Mengden må andre uttale seg om, jeg er usikker på hvordan dette bør forholde seg til ekstraktbruk (har ingen erfaring med ekstraktbrygging selv).

Cascade er deilig når den brukes med vett og forstand, men ikke overdriv! First Gold er også en god humle, og EKG er jo den klassiske aromahumlen i sydengelske ales. Vanguard har jeg ingen erfaring med, men den skal også være bra til lyse lagerøl.

Takk for tips. Da satser jeg på å bruke Saaz som aromahumle og Northern Brewer som bitterhumle. Er IBU på 35-40 passende? Jeg er forholdsvis fersk i gamet, så jeg tenkte at jeg skulle utsette eksperimenteringen litt.

Ville kanskje ikke hatt IBU høyere enn 35 på denne, siden det er en forholdvis "sart" øltype. De fleste kommersielle eksemplene på bayersk lys lager ligger gjerme enda lavere i IBU, men så synes jeg også de er nokså kjedelige ...
Forresten, vedr. maltekstraktet du har, er det tilført noe humlebitterhet fra produsentens side?

Ok. da legger jeg meg på max 35.
Maltekstraktet er uhumlet. Data ligger her: http://www.weyermann.de/eng/produkte.asp?idkat=27&umenue=yes&idmenue=37&sprache=2

Tilbake
Topp