Trenger råd

Fanatikus

Norbrygg-medlem
Hei.
Trenger råd fra dei voksne (erfarne).
Har sett min første øl, riktig nok ein Fwk, men ein må jo begynne ein plass.

Prøver meg på ein Helles Good Lager. Har laget meg til med et gjæringsskap, sånn at eg fekk fulgt oppskriften og kunne holde 12 grader under gjæring. Tilsatte (som anbefalt) ferdig hydrert gjær i vørtern ved 18 grader. Hydrerte 2 pakker AEB fermoLager W på 26-27 grade i ca 30 min etter ei anbefalling.

Men... etter 3 dager er det null liv i vannlåsen... skal eg berre la den stå og håpe det starter? Eller er det noe eg bør gjøre for og få liv? Gjorde eg noe feil når eg hydrert gjæren?

Har laget ein del cider oppigjennom men dette er første øl, så kan fåreløpig lite om dei forskjellige gjærtypene

For ordensskyld så kan eg nevne at eg var nøye på desinfisering, og alt som va i kontakt med både keg og ellers utstyr va lakt i saniclean.

Men... etter 3 dager er det null liv i vannlåsen... skal eg berre la den stå og håpe det starter? Eller er det noe eg bør gjøre for og få liv? Gjorde eg noe feil når eg hydrert gjæren?
Hvordan ser det ut under lokket? Tegn til at det har vært noe gjæring? På 18 grader kan Fermolager W / 34/70 gå ganske kjapt ut, og om lokket ikke er helt tett så kan du ha blitt lurt på lite aktivitet i vannlåset.

Hvordan ser det ut under lokket? Tegn til at det har vært noe gjæring? På 18 grader kan Fermolager W / 34/70 gå ganske kjapt ut, og om lokket ikke er helt tett så kan du ha blitt lurt på lite aktivitet i vannlåset.
Heilt reint under lokket. Er og lite tegn i selve brygget til gjæring. Gjæringen startet berre på 18 grader. Fekk det roligt ned til anbefalte12 grader i gjæringsskap.

Usikker på hvor du har kjøpt settet, men på sidene til Vestbrygg leser jeg 12 ℃ gjæringstemperatur.
Kan ikke helt skjønne at du skulle ha startet på 18 ℃ …
1755617415172.png
Det samme på BrewShop
1755617600718.png

Høres merkelig ut. Jeg har også vært borti at denne fra AEB kan være treg til å komme igang, men tre dager høres lenge ut.
Fermolager W skal fungere fint på både 12C og 18C. Det er to kilder som jeg kan tenke meg:
1. Da du rehydrerte gjæra så ble det for varmt og gjæra døde. Da skal det mer enn 27C til
2. Gjæra har gått i dvale fordi temperaturen i vørteren ble senket fra 18C til 12C. Belgisk gjær kan være lunefull for fall i temperaturen, men mener W skal være mer robust.

Mulig løsning: Skru opp tempen til f.eks. 15C og se om den kommer i gang. Eller kjøp mer gjær og tilsett rett i gjæringskaret. Det skal ikke være nødvendig med hverken rehydrering eller oksygentilsetting når en bruker tørrgjær. Jeg har kuttet det helt ut og det fungerer fint hos meg, også med denne

Enig med Pål her… men…
Både 27 ℃ rehydrering + temp reduksjon fra 18 ℃ til 12 ℃ kan være én feil for mye.

Ser nå at gjæringen ikke har startet (uendret SG).
Kjøp to pakker ny gjær så raskt som mulig.
Dersom du oppgir hvor du bor, er det en mulighet for at vi kan bistå med gjær

Enig med Pål her… men…
Både 27 ℃ rehydrering + temp reduksjon fra 18 ℃ til 12 ℃ kan være én feil for mye.

Ser nå at gjæringen ikke har startet (uendret SG).
Kjøp to pakker ny gjær så raskt som mulig.
Dersom du oppgir hvor du bor, er det en mulighet for at vi kan bistå med gjær
Osterøy på Vestlande.

Får berre hive inn ein haste bestilling og berre sleppe det nerpå. Hjelper det og trykke på litt Co2 for og bremse opp litt mens eg venter på gjæren?

Høres merkelig ut. Jeg har også vært borti at denne fra AEB kan være treg til å komme igang, men tre dager høres lenge ut.
Fermolager W skal fungere fint på både 12C og 18C. Det er to kilder som jeg kan tenke meg:
1. Da du rehydrerte gjæra så ble det for varmt og gjæra døde. Da skal det mer enn 27C til
2. Gjæra har gått i dvale fordi temperaturen i vørteren ble senket fra 18C til 12C. Belgisk gjær kan være lunefull for fall i temperaturen, men mener W skal være mer robust.

Mulig løsning: Skru opp tempen til f.eks. 15C og se om den kommer i gang. Eller kjøp mer gjær og tilsett rett i gjæringskaret. Det skal ikke være nødvendig med hverken rehydrering eller oksygentilsetting når en bruker tørrgjær. Jeg har kuttet det helt ut og det fungerer fint hos meg, også med denne
Får sette opp til 15 grader og sjå ka som skjer ila natten, og heller legge inn en bestilling på gjær om det ikkje funker.

Osterøy på Vestlande.

Får berre hive inn ein haste bestilling og berre sleppe det nerpå. Hjelper det og trykke på litt Co2 for og bremse opp litt mens eg venter på gjæren?
Har en pose novalager som kan hentes på Askøy i kveld hvis du orker turen. Blir ikke samme ølen, men det blir øl :) den trives godt på 16-17-18 grader.

Har en pose novalager som kan hentes på Askøy i kveld hvis du orker turen. Blir ikke samme ølen, men det blir øl :) den trives godt på 16-17-18 grader.
Takker for tilbudet men eg venter litt og ser hva som skjer med litt tempratur økning. Ellers har eg bestillt gjær som kommer om noen dagen. Tenker at enten så går det, ellers så prøver eg på nytt, og tar lærdom av det som gikk galt med denne

Takker for tilbudet men eg venter litt og ser hva som skjer med litt tempratur økning. Ellers har eg bestillt gjær som kommer om noen dagen. Tenker at enten så går det, ellers så prøver eg på nytt, og tar lærdom av det som gikk galt med denne
Vi har en håndfull Norbrygg-medlemmer i Osterøy kommune. Bli medlem du også, så kanskje du blir kjent med noen i nærområdet som kan hjelpe til neste gang. :)

Åja hvor blir eg medlem? det kan ofte svare seg med et nettverk i nærområdet
Her kan du melde deg inn: https://norbrygg.hypersys.no/page/blimedlem/signup

Det koster 275 kr per kalenderår, og da er de fleste av våre arrangementer landet over gratis (eller rabattert) for deg. Hordaland er også et av våre mest aktive fylkeslag. Aktivitetskalenderen vår finner du på forsiden på norbrygg.no. Velkommen skal du være. :)

Tilbake
Topp