Trøblete karbonering

Hei.
Jeg flasket mitt første brygg for to uker siden, og det har stått varmt til karbonering siden den tid. Jeg har nå smakt på det, smaken er god - bare litt "rå" alkoholsmak som sikkert blir bedre med litt lagring, men jeg synes ikke det var så mye futt i ølet. Det danner seg lite skum oppå ølet, og det er fislete med sprudel når man drikker.

Jeg har gjort følgende:
Ølet gjæret i 16 dager. For å få litt bedre bunnfelling lot jeg det stå to dager ved ti grader. Deretter blandet jeg sukkerlake i et nytt kar og stakk om ølet til dette. Jeg rørte ikke i ølet, men lot tappeslangen ligge i en kveil nederst i karet slik at ølet roterte sakte rundt i det nye karet. Skulle tro sukkeret hadde blandet seg godt nok. Jeg brukte 6,6 gram sukker pr liter, og ølet holdt vel ca 10-12 grader. Flasket med en gang og korket ved hjelp av Bryggselvs bordkorkemaskin.

I følge en kalkulator på nett skulle jeg ha 2,8 vol co2. I og med at dette er mitt første brygg aner jeg ikke hvor mye dette egentlig er, men jeg trodde det skulle være noe i nærheten av co2-nivået i pils fra butikken. Det ble det ikke.

Kan jeg ha fått for lite gjær med i og med at ølet stod et par dager kaldt før flasking? Ølet smaker ikke særlig søtt, så jeg skulle tro karboneringssukkeret er oppbrukt... Er det rett og slett slik at 6,6 g sukker pr liter er litt lite? Jeg ønsker meg betydelig mer co2 enn det jeg fikk - etter et halvt glass er det neste helt dødt.  :cheeky: Eller er det slik at det ikke er mulig å få kullsyrenivå tilsvarende butikkpils med naturlig karbonering? Jeg spør nå fordi jeg skal flaske en wit om et par dager, og da vil jeg ha skikkelig med kullsyre! :biersmile:

Har du testet mange flasker? Jeg bruker for min del ca 7g/L og får bra futt med det.
Det kan være at laken har fordelt seg dårlig, og at noen er i ferd med å bli riktig så fresne.
Hvilken temperatur karbonerer du? 10-12 grader? Isåfall er det litt kjølig, har mitt stående i sua (ære til min kone som tillater det).
Det skal også være mer enn nok gjær til karbonering selv om den sto noen dager kaldt.

Jeg karbonerer på 21 grader. Har testet fire flasker, og det ser ut til at alle er ganske like...

Når du sier "bra med futt", er det omtrent som kjøpepils? Eneste gode sammelikningen jeg har ;)

Ja, vil si den er noe i det området ja. Liker også ølen med litt fres, være det seg stout eller hva det skulle være. Er jo i hovedsak jeg som drikker ølen min, så da lager jeg den sånn som jeg liker ;)

6.6 gram per liter er nok sukker for CO2 mengden du ønsker. Problemet kan være at mye av gjæra har bunnfelt før karboneringen (sikkert til dels for temperatursenkningen du foretok). Gjærtype har også noe å si på dette. Noen flokkulerer svært godt, det vil si at de legger seg fort til bunns. Notoriske "flokkera" er white labs 002 og 007. Er selvfølgelig flere, men disse to er i hyppig bruk blant bryggere.
Hvis gjenstående gjærmengde i flaskene er for lite vil det ta lenger tid. Har selv opplevd ditt problem, men det ordnet seg etter ca 4-6 uker ved rom temperatur. Det tok myyyyee lenger tid enn vanlig, men det kom seg til slutt. Problemet mitt var 002 som sto i 4 uker før flasking.

Hvis man mistenker at det blir for lite gjenværende gjær til flaskekarboneringen (kommer an på gjæra og øltype) så er det lurt å tilsette litt ekstra gjær ved flasking. ca 1-2 gram nøytral tørrgjærr, rehydrert, gjør som regel susen.

Håper dette hjelper.

Angående witen du har brygget: det blir sikkert ikke noe problem. Wit gjær er notorisk for å være nettopp lite flokkuleringsvillig. Det er derfor wit er uklar. CO2 mengde for den anbefales på ca 3 vol CO2. Du kan regne ut selv hvor mye sukker per liter det vil bli.

Takk for svar. Brukte en Safal US-05 tørrgjær.

Da lar jeg ølet stå i romtemperatur en stund til for å se om det blir mer fart i det.

Hvor mange co2-volumenheter tåler vanlige flasker forresten? Bruker bjørnunger pluss halvlitersflasker fra Bryggselv,

Tilbake
Topp