Trub filter...

Trubfilter, jeg tror ikke det er så mye poeng med det om du bruker pumpe med whirlpool. Jeg hadde spart de pengene og lagt dem i en conical hvor du kan dumpe trubet et døgn etter at du har brygget.
 
Jeg klarer ikke helt å skjønne den bunnløse frykten for trub. Har brygget mye både med og uten trub helt nedi gjæringskaret, og jeg kan ikke på noen måte si at trub gjør skade, snarere tvert imot. Nå om dagen kjører jeg pumpa rett nedi gjæringsbøtta etter kjøling, og bryr meg null om hva som kommer med av trub. Ølen jeg lager nå er bedre enn den jeg laget da jeg var bekymret om trub og humlerester... Det kan være bedre erfaring, eller det kan være at det ikke er krise med litt trub. Truben legger seg godt på bunnen av bøtta, og ølen min er klar etter 3-4 dager til karbonering. Min mening er i allefall at det er mye penger å bruke på liten nytte. Har du ikke god kontroll på resten av opplegget vil ikke en metallsylinder med et filer i gjøre ølen bedre...
 
Jeg kjøpte det også for å unngå at platekjøleren tetter seg. Den har heldigvis ikke gjort det enda men det er sikkert pga filteret jeg har inni gryta.
 
I siste nr av BYO mag. anbefales det at mindre mengder "trub" blir med over i gjæringskaret. Trub inneholder stoffer som er viktige for god gjærhelse (sink, fettsyrer m.m). Overføring av fettsyrer gjør også behovet for O2 noe mindre kritisk.
Det kan jo være noe å ha i bakhodet hvis man ikke har muligheter til å mette vørteren med ren O2. I tillegg vil jeg tippe at man får med en del aminosyrer/proteiner som gjæra kan metabolisere. I artikkelen er det dog nevnt at for mye "trub" ofte gir usmak på ølet men at vørteren likevel bør tilføres nok "trub" til at den blir svakt blakket.

BYO mag, mars/april, 2013, side 40
 
Chrissor skrev:
I siste nr av BYO mag. anbefales det at mindre mengder "trub" blir med over i gjæringskaret. Trub inneholder stoffer som er viktige for god gjærhelse (sink, fettsyrer m.m). Overføring av fettsyrer gjør også behovet for O2 noe mindre kritisk.
Det kan jo være noe å ha i bakhodet hvis man ikke har muligheter til å mette vørteren med ren O2. I tillegg vil jeg tippe at man får med en del aminosyrer/proteiner som gjæra kan metabolisere. I artikkelen er det dog nevnt at for mye "trub" ofte gir usmak på ølet men at vørteren likevel bør tilføres nok "trub" til at den blir svakt blakket.

BYO mag, mars/april, 2013, side 40

Dette er et omstridt tema. I normale tilfeller vil du alltid få med deg nok trub til at gjæren kan nyttiggjøre seg noe av det, og det erstatter ikke god tilførsel av oksygen. Det er langt enklere å få med for mye enn for lite...
 
Kanskje klønete fremstilt av meg men hadde ikke til hensikt å antyde at trub på noen måte kan erstatte oksygentilførsel før gjæring. Litt trub er vel bare bra?  :)

Vurderer å skaffe meg en platekjøler og har derfor et spm ang det: Går de lett tett og vil evt et bazooka-filter i kjelen være tilstrekkelig til å forhindre at det går tett?
 
Gahr skrev:
Fjern så mye trub som mulig. Du får med nok likevel.

AMEN! Ved brygging av mørke, smaksterke humlebomber vil nok ingen kunne smake om du har fått med mye eller lite gugge.  Skal du finjustere en lys lager derimot..... Greg Noonan er temmelig kategorisk: "Good hot and cold breaks are meaningless if a significant amount of trub is carried into the ferment" MEN - ikke mist nattesøvnen om du får med litt.  En platekjøler full av gugge derimot - uuhah!
 
Tilbake
Topp