Trub saboterer sluttvolum:(

Hei. Jeg slenger humlepellets rett i kokekaret. Dette fører til mye trub og redusert mengde til gjæring. Idag tettet bazooka filtret seg også for første gang :mad: Hvordan gjør dere det? Bruker dere humlepose til pellets? Eller vil det bare løse seg opp og sive gjennom posen? Har 4L opp til kranen i kokekaret og mener det må holde.

Prøvde å lage en whirlpool med en ause idag, men fikk rett og slett ingen dreis på det :( Noen som har noen tips om enkle metoder? Eller link til en sånn som man kan feste på en drill feks?

Terje W skrev:
Prøvde å lage en whirlpool med en ause idag, men fikk rett og slett ingen dreis på det :( Noen som har noen tips om enkle metoder? Eller link til en sånn som man kan feste på en drill feks?

Jeg bruker brygge sleiven min. Følger rundt kjelen i jevnt tempo. Dekker til kjelen og lar den stå 30-50 min. Funker så bare det

Ei pumpe fiksar også whirlpoolen. Eg brukar ingen bazooka eller liknande greier. Nør eg er utolmodig får eg med litt trub men mesteparten ligg igjen i kjelen. Ttruben som kjem med botnfell ganske raskt i gjæringskaret. To protaflockpillar har god effekt på 40l.

JEg har nettopp begynt med noe nytt med stort hell. Jeg putter BIAB posen i gjæringsdunken (selvfølgelig desinfisert) og tømmer vørtern i posen. Så løfter jeg posen ut av dunken og klemmer posen litt. Da får jeg med all vørtern og ingen humle/trub!  :skitbra: Har gjort det tre ganger og alle gangene sitter jeg igjen med to never med humle og trub som ikke ble med i dunken!

mikslen skrev:
JEg har nettopp begynt med noe nytt med stort hell. Jeg putter BIAB posen i gjæringsdunken (selvfølgelig desinfisert) og tømmer vørtern i posen. Så løfter jeg posen ut av dunken og klemmer posen litt. Da får jeg med all vørtern og ingen humle/trub!  :skitbra: Har gjort det tre ganger og alle gangene sitter jeg igjen med to never med humle og trub som ikke ble med i dunken!

Hørtes ikke så dumt ut, tror sannelig jeg skal stjele den idéen. Etter at jeg mistet store mengder øl fra en IPA med blomst så har jeg vært på søken etter gode enkle måter å fikse det.

Be my guest, jeg har også stjelt det fra homebrewtalk.com ;D
Jeg måtte gjøre det på en IPA, da jeg hadde dårlige erfaringer med å la all humla bli med i dunken.

Coop Obs har en dings som er ment for saftpressing. Dvs, en ring med fire bein, beina settes rundt kanten på gjæringsdunken, så er det en pose/filter som også festes til denne ringen i midten, bare tappe og la det gå sin gang. Kostet 30-40 kr tror jeg.. Bruker denne selv med bra resultat.

Jeg bruker selve kjøleren til å røre vørteren rundt ( er ikke så mye som skal til. Visstnok er whirlpoolen i kommersielle bryggerier så vidt synlig) og får fin fart på vørteren. Prøver å la mesteparten av humlerester og trub ligge igjen i speidelen, men noe blir med over. Ingen krise, det legger seg på bunnen av gjæringskaret. RDWHAHB!

Jeg tar en sil gjennom vørteren mens jeg venter på at den skal koke opp. Klarer å fiske ut en del grovt grums på den måten. Da fikk jeg noe mindre trub hvertfall.

Som gustavf, særlig ang IPA velter jeg hele gryta i karet. Kompakter seg fint der og jeg får fort 8-10 0.33 flasker ekstra. kan ikke si jeg merker noe negativt med å dumpe hele gryta i bøtta.

Eg laga meg ein hop spider og er meget godt fornøgd med den.
Brukte eit Ø112 syrefast rør på 90mm lengde med tre armer av 12mm ermeto rør.
Kjøpte en liten meskepose på bryggselv som eg fester med ei slangeklemme.
I bunnen av posen har eg ein syrefast ring på før å få tyngde og sprede den.  :skitbra:

Vedlegg

• IMAG1367-1.jpg
    IMAG1367-1.jpg
    188,4 KB · Sett: 451
Tilbake
Topp