Trykk i CO₂-flaske

runeni

Norbrygg-medlem
Har akkurat innviet 2 kilos CO₂-flaske og trykkregulator kjøpt fra malzmuehle.eu:

CO₂-cylinder 2 kg filled (Product No.:63888933)
Regulator for 2 beer-kegs (Product No.:63889022)

Det har nå stått i en uke med 1bars trykk ved ca 3 ºC. Det har funket utrolig fint, men jeg stusser over en ting. Manometeret viser 25bars trykk i flaska, mens jeg hadde forventet ca 50bar.  Er dette normalt, eller kan jeg ha et lekkasjeproblem?

Legger ved bilde.

Vedlegg

• IMG_0001_2.jpg
    IMG_0001_2.jpg
    180,1 KB · Sett: 228
Fallende flasketrykk betyr normalt tom flaske, men lav temperatur gir deg lavt flasketrykk selv om flaska er full, mern husker ikke hva ved 3 frader, skjekk det og ikke minst skjekk for lekasjer.

Den har stått stabilt på 25 bar siden jeg koblet til fatene, så det er i og for seg ikke snakk om fallende trykk. Har bare lest flere steder på nettet at en 2 kilos flaske CO2 skal ha 50 bars trykk. Er litt grønn på bruk av fat... er første gang.

Alle Co2 flasker ligger på Ca. 50 Bar/atm/Kgg-cm2 ved normalinnhold og temperatur.
Du leser på rett skala ?
Ellers er det ikke noe å bry seg med, kanskje som vanlig at det ikke viser rett, men men, du har ikke nytte av manometeret alikevel siden det er vekta som forteller deg hva som er igjen.

Oddvar Demmo skrev:
Alle CO₂ flasker ligger på Ca. 50 Bar/atm/Kgg-cm[sup]2[/sup] ved normalinnhold og temperatur.
Du leser på rett skala ?

Tror det. Regulatoren har 2 manometre. Det som viser fattrykket ligger på ca 1bar. Det har karbonert pils på ca 1 uke ved 3 grader. Pilsen er god og har akkurat passe med kullsyre. Det stemmer ganske bra med tabellen her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html Det andre manometeret som viser trykket på flaske ligger på 25 bar.

Ellers er det ikke noe å bry seg med, kanskje som vanlig at det ikke viser rett, men men, du har ikke nytte av manometeret alikevel siden det er vekta som forteller deg hva som er igjen.

Kanskje det rett og slett er slik at det ikke viser rett ja.

Takk for hjelpen. :)

Tilbake
Topp