Trykk på Cornelius?

Tenker å kjøpe meg et Cornelius-fat eller to. Har videre tenkt å karbonere ved å tilsette sukker. Følge prosedyre for å få O ut av tank vha CO2 ved å bruke ventilen et par-tre ganger. Så langt alt vel, så til spørsmålet -- når jeg så har fylt fatet med ca. 18 ltr vørter + sukkerlake og setter fatet til karbonering, hva skal trykket være? Har lest flere forskjellige varianter fra "litt CO2" rundt 0,7 bar og opp til 3,5 bar. Hva mener folket?

Er ikke helt sikker på hva du mener nå?
Hvis du karbonerer fatet ved hjelp av sukker, er det akkurat samme prosedyre som med flasker. Romtemp og ca to uker.
Tvangskarbonering med CO2 trenger ikke sukker. Jeg lar mine fat stå på samme trykk som serveringstrykk. Dvs ca 1 bar. Etter noen dager er ølet ferdig karbonert. Gjør stort sett det det med all "vanlig" øl.
Belgiske øl med mye kullsyre tapper jeg på flasker og karbonerer med sukker. Synes ikke det funker med tvangskarbonering på den typen øl.

Som nevnt over. Når du bruker sukkerlake (slik jeg og gjør), la det karbonere på vanlig måte, ca 2 uker. Så kan du begynne å tappe. Du trenger ikke ha permanent tilkobling under servering, men gi et lite 'shot' på serveringstrykk dann og vann.
Jeg har gått over til øleskap med 3 fat, rett på innsiden har jeg co2 tank koblet til alle tre tankene, med ca 0.7 bar. Denne skrur jeg av, og gir en liten 'boost' når jeg har tappa noen liter øl.

Altså: ved naturlig karbonering, trenger du ikke la fatene stå under 'trykk'

Edit: angående tvangskarbonering vil det variere mer hva trykk skal stå på, avhengig av temperatur og type øl, det finnes egne tabeller og andre som kan forklare mye bedre enn meg. Jeg hører til 'keep it simple': naturlig karbonering med sukkerlake, deretter litt co2 dann og vann for servering.

Takker og bukker!!! Skal følge tipsene. Litt upresist av meg å definere 0,7 bar som "trykk", sorry. Men siden jeg i en annen og litt eldre tråd her (finner den selvfølgelig ikke igjen) leste at det skulle stå på 3,5 bar i en uke under karbonering med sukker, ble jeg litt usikker... Heldigvis bare første gangen man er nybegynner :)

Hadde blåst på 2 bar, så lokket setter seg riktig. Er jo bare og slippe av igjen. På mine fat er det iallefall det som skal til for lokkene og tette skikkelig.

Kaster meg på her. Skjemaet på linken sier at man skal bruke "UT-ventilen" til å kjøre inn Co2.
Har jeg gått glipp av noe?:oops: Jeg tvangskarbonerer med inn-ventilen. Bør man gjøre som det står i skjemaet, slik at Co2'en
blir tvunget inn fra bunnen?

Thomas.
Kan umulig tenke at det har noe for seg at øl står og bobler i dagevis. Om man hadde brukt en diffusjonsstein, slik at det hele var over innen kort tid, hadde kanskje vært en annen sak. Ved dårlig tid kan man riste fatet, eller bruke høyere trykk, eller en kombinasjon. Men alltid gass gjennom inn-ventilen.

• Like
Reaksjoner: TSH
Tipset med utventilen for Co2 er for hurtigkarbonering av stående fat. teorien er da at co2'en bobler opp fra bunnen via stigerøret, slik at blandigen blir mer effektiv. Men for hurttigkarbonering er jo rulling av liggende fat overlegent, og da trenger en ikke å tilføre co2 via stigerøret, da fatet tross alt ligger.

Takker for svar Jørn Pedersen & RETBergen. Da fortsetter jeg som før med karboneringen.

Tilbake
Topp