Trykk på Corneliusfat

Hei!
Nå har jeg endelig gått til innkjøp av Corneliusfat. Har sett masse videoer på youtube, og en ting har fått meg til å undre,- de har alltid et lavere trykk når de serverer øl enn når de karbonerer! Er det fordi de karbonerer ølet fortere med høyere trykk, eller er det en forskjell på "carbonating pressure" og "serving pressure" uansett?. Jeg skal til Oslo å hente fatet mitt i morgen, og måten jeg har tenkt å gjøre det på er slik (hvis jeg har forstått det riktig) Tappe over ølet,- sette det på ønsket karbonerinstrykk i henhold til lagringstemperatur,- vente en uke,- drikke!.  :jaha:

Edit: Jeg skal spyle dunken med co2 før tapping, og slippe ut o2 etter at jeg har tappet over, så denne delen av tappingen har jeg "covered"! :)
 
Du kan gjerne karbonere et øl på 5 bar i noen dager for å så stette ned trykket til 1 bar ved 7 grader når det er ferdi karbonert når det er standard øl, eller 2 uker ved 1 bar, litt erfaringstid må du regne med.
 
Min nybegynnererfaring er at 1 bar eller lavere ved servering er best pga skumproblemet. Med høyere trykk skummer ølet mer. Min regulator har en rød strek på 3 bar, så jeg har holdt meg under der ved karbonering.
 
Det er nå  litt tungvindt å regulere ned trykket for tapping og så tilbake for videre lagring.
Velger du konstant trykk og lange tynne slanger får du lengere men ikke umenneskelig :) tappetid på en halvliter, det foretrekker nå jeg fremfor ekstra co2 forbruk.
 
Helt enig - nedjustering av trykk hver gang man skal servere er ikke en holdbar måte å gjøre det på.
 
Det er mulig jeg tar feil, men når jeg har karbonert ølet som står i corneliusfat i øleskapet med  tre bar, og setter ned trykket til en bar, synes  jeg den opprinnelige karboneringen holder seg i ølet. Kan det hende at en bar er nok til å vedlikeholde co2 som allerede er i ølet? Uansett er tynn lang slange i tappinga en fordel.
 
Ja, jeg også sitter egentlig med litt av det samme inntrykket...

...og det er ikke alltid en positiv effekt heller :D Bygget nylig ny kegerator selv, bommet på temperaturen og fikk derfor overkarbonert noen fat rimelig mye - de ble ikke bare for karbonert, men kul umulige å tappe fra, uansett trykk. Derfor jekket jeg ned trykket markant, skrudde opp temperaturen noe (til riktig serveringstemp), blødde litt trykk nå og da for å få det til å avgi noe av CO2en... ikke f. Det holder seg utrolig bra - dessverre i mitt tilfelle.
 
Har du et øl som du vil ha 2,5 vol co2 i setter du det på 7 grader med 1 bar trykk og det vil holde co2 nivået.
Har du hurtikarbonert på 5 bar i ettpar dager må du sette ned igjen trykket til 1 bar for tapping, lagring og vedlikehold av co2 en. har du ikke nok co2 må du la det stå enda lengere eller riste inn mer til du er fornøyd.
Har du for mye co2 slipper du ut trykket i fatet (uten co2 tilkoblet) rister fatet og slipper ut igjen, til du er fornøyd.
Så dere har endel rette observasjoner. :)
 
Beklager om eg kuppar tråden, men har investert i fatanlegg som eg enno ikkje har servert frå. I "Moderne hjemmebrygging" anbefalar dei at ein
1) ved servering slepp ut alt trykket frå fatet
2) har på litt trykk (ca 0,3 bar)
3) når ein er ferdig for dagen skal setje på trykk igjen og kople frå gasslangen før ein skrur av regulatoren.

Eg tenkjer at dette både blir mykje arbeid og at ein kanskje brukar meir gass enn nødvendig. Er det ein enklare måte å gjere det på? Vil det vere ok at gassen står tilkopla med trykk til neste serveringsdag (som ikkje treng bli før om 14 dagar)? Det siste føreset sjølvsagt tette koplingar / gjengar.
 
Jeg har manometeret på ca 1bar og hopper rundt med piknik kran og CO₂ på det ølet jeg vil tappe. Tenker ikke mer over det. CO₂ står tilkoplet det fatet jeg tappet sist fra.

--
 
FrodeSy skrev:
Beklager om eg kuppar tråden, men har investert i fatanlegg som eg enno ikkje har servert frå. I "Moderne hjemmebrygging" anbefalar dei at ein
1) ved servering slepp ut alt trykket frå fatet
2) har på litt trykk (ca 0,3 bar)
3) når ein er ferdig for dagen skal setje på trykk igjen og kople frå gasslangen før ein skrur av regulatoren.

Eg tenkjer at dette både blir mykje arbeid og at ein kanskje brukar meir gass enn nødvendig. Er det ein enklare måte å gjere det på? Vil det vere ok at gassen står tilkopla med trykk til neste serveringsdag (som ikkje treng bli før om 14 dagar)? Det siste føreset sjølvsagt tette koplingar / gjengar.

Med all respekt for "Moderne hjemmebrygging" , boka som har vert med på å få oss igang så mener jeg du skal se bort fra CO₂ opplegget her.
Fast og konstant trykk er det riktige, med tette fat da.
 
FrodeSy skrev:
Beklager om eg kuppar tråden, men har investert i fatanlegg som eg enno ikkje har servert frå. I "Moderne hjemmebrygging" anbefalar dei at ein
1) ved servering slepp ut alt trykket frå fatet
2) har på litt trykk (ca 0,3 bar)
3) når ein er ferdig for dagen skal setje på trykk igjen og kople frå gasslangen før ein skrur av regulatoren.

Eg tenkjer at dette både blir mykje arbeid og at ein kanskje brukar meir gass enn nødvendig. Er det ein enklare måte å gjere det på? Vil det vere ok at gassen står tilkopla med trykk til neste serveringsdag (som ikkje treng bli før om 14 dagar)? Det siste føreset sjølvsagt tette koplingar / gjengar.

Jeg har mine fat på serveringstemperatur hele tiden og med gass konstant tilkoblet på riktig trykk i henhold til temperatur. For min del vil det stort sett bety 6 grader og ca 1 bar trykk for de fleste ales. Det er litt pes å tappe på det trykket, men det får så være. Tappingen får tilpasse seg ølets behov, ikke motsatt slik mange driver på.
 
Tilbake
Topp