Turbogjær, ære så dårlig a?

Hei!

Jeg leser mye lektyre om dagen, og man kommer naturligvis veldig fort over gjær, gjærtyper, temperaturee, gjæringstanker som gjærer under trykk og allverdens mikkmakk

Jeg hadde ett prosjekt nå i høst der jeg prøvde å lage hjemmelaget vin med bær Desverre så ville den ikke gjære(brukte mangeoves jack vr21. Det ploppet veldig rolig i gjærlåsen og jeg var kjempefornøyd med at jeg hadde klart å få igang min første gjæring, men det viste seg at det fortsatt var nesten like mye sukker igjen etter 1 mnd. Satte gjærstarter på benken og kastet nedi enda en pose, men nå skjedde det heller ingenting.

Jeg lot dette prosjektet bare stå rolig i gjæringskaret i håp om at det skulle "gå" seg til med tiden og startet en ny runde der jeg kjørte vann+sukker uten bær for å få den i gang. Fortsatt med mangeoves jack gjæren. Nok en gang ingen suksess, så jeg stakk innom en kamerat som kan å destillere vann og kastet oppi en pakke med turbogjær sammens med bærene. Nå ploppet det skikkelig i gjærlåsen og det gjæret skikkeleg ut. Etter 7 dager så stakk jeg om vinen og hadde den i secondary fermentation. Etter 2 mnd der så flasket jeg det, og jeg må si at jeg alt i alt ble veldig fornøyd. Jeg kan ikke si at jeg kjenner en usmak fra gjær, eller at det lukter sats elns.

Ved bruk av internettet for å finne informasjon om turbogjær så kommer det opp mye negativt om den, men min erfaring er motsatt.

Er det noen andre her som har gode erfaringer med turbogjær?

nei ville ikke brukt den der den er tiltenkt en gang.
Har lagt noen 100 liter vin men da med vingjær kjøpt på partyman med starer på vørterøl, aldri noen problem.

Tilbake
Topp