Tvangskarbonering av øl på corneliusfat

Jeg har også den regulatoren, men jeg har ikke kjørt opp til mer enn 2,5 bar. Det står at regulatoren går til 3 bar. Det er vel heller sjelden du trenger mer enn 3 bar, men det er kanskje da mulig å bytte sikkerhetsventilen? Hør såfall med Bryggselv /produsenten først.

Han syntes det var lite, og lurte på om det var et lavt karbonert engelsk øl du hadde til karbonering.

Han syntes det var lite, og lurte på om det var et lavt karbonert engelsk øl du hadde til karbonering.

Aha..

Jeg kom frem til at 0,8 bar er ca 12 psi, Skal ha ca 2,4-2,5 vol co i den tyske pilsen min og kom frem til at jeg da må ha 0,8 bar siden ølet holder 3,8-4 grader i kjølen.

Sendte en mail til Bryggselv og fikk følgende til svar:

Hei,

Sikkerhetsventilen tåler et trykk opp til 3.3 bar og vil da slippe ut trykk når den overstiger makstrykket.

Så regulatoren fungerer som den skal.

Aha..

Jeg kom frem til at 0,8 bar er ca 12 psi, Skal ha ca 2,4-2,5 vol co i den tyske pilsen min og kom frem til at jeg da må ha 0,8 bar siden ølet holder 3,8-4 grader i kjølen.

Selvsagt - jeg burde sjekket selv før jeg spurte - men så var det dette med latskap da.

Det heter vel ikke latskap, men "energisparende attributt". Flott egenskap nå som det er klimakrise og hele pakka.

Dette ølet var snadder, ble dog litt underkarbonert siden jeg ikke turte å ta i for mye.

Har et spørsmål angående slanger. Jeg bruke til denne tappingen picnick kran med 1 meter 3/16 slange og en liten stuss 3/8 med john guest i gher ende, denne ferdiglagde fra bryggselv http://www.bryggselv.no/products/tappekran-og-slange-komplett . Jeg er veldig fornøyd med tapping med denne og lurte på om det vil forandre seg når jeg kobler min perlick 525ss opp permanent med 3/16 slange? For jeg kjøpte da 3 meter med 3/16 slange til dette. Tenkte også da en 6-7 cm med 3/8 og john guest til feste i gjennomføringen til krana.

Jeg lurer da på å kappe denne ned til 1 meter for jeg vil da vel få fryktelig treg tapping med 3 meter med 3/16?

Jeg bruker faktisk fem meter på picnicen min. Går treigt men ikke noe skumproblemer og kan karbonere høyt. Droppet å regne på ting og bare gikk for fem meter.

Jeg bruker faktisk fem meter på picnicen min. Går treigt men ikke noe skumproblemer og kan karbonere høyt. Droppet å regne på ting og bare gikk for fem meter.

Jeg kommer ikke til å karbonere på forskjellige trykk da jeg kommer til å flaske surøl og hveteøl.
Jeg kunne kanskje formulert meg litt anderledes, men jeg lurer vel egentlig på hvorvidt det er forskjell på det å tappe fra perlicken kontra picnick krana? Vil jeg få mer skum ved å tappe fra perlicken? Om jeg ikke gjør det kan jeg jo like gjerne bruke 1-1,5 meter med 3/16 for å få litt mer tappehastighet. Jeg har null problemer med skum ved å bruke 1 meter 3/16 på picnicken.

Tilbake
Topp