Two Captains

Jeg har brygget bryggesettet Two Captains fra BryggSelv og skal snart brygge en batch til. Den ble veldig bitter. Det jeg lurer på er om oppskriften til BryggSelv er riktig. Jeg bruker Grainfather bryggesystem og plotter oppskriften fra bryggselv inn i den. Veldig mye bitterhumle som gir en IBU på 193. Kan dette være riktig? Nøgne Ø sin Two Captains ligger på 100. En annen ting jeg lurer på er oppskriften ihht tørrhumling. Det står at det skal tørrhumles etter dag 3, og etter dag 6. Vel tørrhumler man etter dag 3 er man jo midt i stormgjæringen og jeg vil anta at humlearomaen man forventer av en IPA forsvinner rett ut gjennom gjærlåsen. Hva mener dere her inne om dette?
Jeg legger ved humleprofilen i oppskriften til BryggSelv under.
Hilsen Tom.


Tilsetning 1: 50g Columbus, 90 min.
Tilsetning 2: 50g Columbus, 45 min
Tilsetning 3: 50g Simcoe, 30 min.
Tilsetning 4: 75g Simcoe, 50g Centennial, whirlpool
Tilsetning 5: 50g Columbus, 50g Centennial, 50g Simcoe, tørrhumle dag 3
Tilsetning 6: 13g Columbus, 26g Simcoe, tørrhumle dag 6
Totalt: 464 g
 
Er litt vanskelig å forstå originalen, men det ser ut som første tørrhumling skal ligge i 12 -14 dager, mens den neste 5 dager
Står ikke spesifikt når det skal gjøres
men f.eks 3 + 7 + 5
 
Ok, så da skjønner jeg det slik at oppskriften er riktig, men det er Two Captains/humlehelvete om jeg forstår riktig. Tenkte at jeg skulle få brygget til å smake som Nøgne Ø sin Two Captains noe dette brygget vel ikke gjør.
 
men jeg brygga denne tidligere i vinter, og det er den beste versjonen jeg har smakt
 

Vedlegg

  • HumleH.pdf
    188,4 KB · Sett: 55
men jeg brygga denne tidligere i vinter, og det er den beste versjonen jeg har smakt
Dette var en stor batch loebrygg. Men ser at du ligger på ca 100 i IBU. Jeg brygger til helgen en 23liters batch 2 ganger slik at jeg får ca 40l til gjæring. Toner ned oppskriften når det gjelder bitterhet slik at jeg havner på litt over 100. I tillegg bruker jeg 250g laktose på hver batch. Ønsk meg lykke til. Flere tips mottas gjerne :)
 
Sist redigert:
Åh, nei dette var nok ikke min batch, fikk den direkte av Jan, skalerte til min størrelse
laktose ville jeg styrt langt unna, dette øllet skal ha høy utgjæring
 
Tilbake
Topp