Tye byggmalt

Extra1976

Norbrygg-medlem
Vil prøve å brygge THERE WAS NO WAY. Dipa fra Verdant brewing.co

Veldig lys gul i farge står den er brygget byggmalt osv

tips til type byggmalt som gir veldig lys farge?
noen som har prøvd å klone denne?
 
Vil prøve å brygge THERE WAS NO WAY. Dipa fra Verdant brewing.co

Veldig lys gul i farge står den er brygget byggmalt osv

tips til type byggmalt som gir veldig lys farge?
noen som har prøvd å klone denne?
Fargen maltet gir står jo oppgitt i informasjonen forretningene gir om det. Forøvrig er pilsmalt generelt det lyseste maltet, men det er ikke sikkert det blir riktig i det ølet(som jeg ikke kjenner). Mulig dette vil funke bra i en DIPA: https://www.olbrygging.no/simpsons-malt/104103/finest-pale-ale-golden-promise-simpsons-malt-4-6-ebc

Golden Promise er en byggtype som gjerne brukes til pale ale-malt, så det finnes GP fra flere malterier. Maris Otter en en annen byggtype som er veldig populær til pale ale-malt. Den gir mer smak enn GP.

Er navnet på ølet There Was No Why? I så fall: Her er en ganske grundig prøvesmaking: https://www.google.com/search?clien...#fpstate=ive&vld=cid:c5833df3,vid:soETv8bopBo

Ølet har havre og hvete i tillegg til byggmalt. (Står på boksen. ) Humlene er Citra, Mosaic og Galaxy - ganske standard, altså. Ut fra hva fyren sier i videoen, er det mye smak fra maltet her, så kanskje Maris Otter er tingen. Og så skal du ha med både havre og hvetemalt. En god del av begge, vil jeg tru.
 
Fargen maltet gir står jo oppgitt i informasjonen forretningene gir om det. Forøvrig er pilsmalt generelt det lyseste maltet, men det er ikke sikkert det blir riktig i det ølet(som jeg ikke kjenner). Mulig dette vil funke bra i en DIPA: https://www.olbrygging.no/simpsons-malt/104103/finest-pale-ale-golden-promise-simpsons-malt-4-6-ebc

Golden Promise er en byggtype som gjerne brukes til pale ale-malt, så det finnes GP fra flere malterier. Maris Otter en en annen byggtype som er veldig populær til pale ale-malt. Den gir mer smak enn GP.

Er navnet på ølet There Was No Why? I så fall: Her er en ganske grundig prøvesmaking: https://www.google.com/search?clien...#fpstate=ive&vld=cid:c5833df3,vid:soETv8bopBo

Ølet har havre og hvete i tillegg til byggmalt. (Står på boksen. ) Humlene er Citra, Mosaic og Galaxy - ganske standard, altså. Ut fra hva fyren sier i videoen, er det mye smak fra maltet her, så kanskje Maris Otter er tingen. Og så skal du ha med både havre og hvetemalt. En god del av begge, vil jeg tru.
Takker, så pilsnermalt kan fungere?
Syns denne va ganske bra ipa , og mild i ettersmark til å vere 8 %

usikker på hvor mye humle av hver jeg skal prøve på 25 l test brygg, litt flaket havre, eller kan di ha brukt kun havremalt …
 
Takker, så pilsnermalt kan fungere?
Syns denne va ganske bra ipa , og mild i ettersmark til å vere 8 %

usikker på hvor mye humle av hver jeg skal prøve på 25 l test brygg, litt flaket havre, eller kan di ha brukt kun havremalt …
For min del blir det klokkeren gjetting all den tid jeg ikke har smakt ølet. Men det virker som en Double NEIPA?

Dersom du ikke har eksakt oppskrift, blir det uansett mye gjetting.

Det er oppskrift på en 6.5% Verdant NEIPA her. Det kan gi en indikasjon.

Denne ble brygget i samarbeid med Verdant. Bytt ut Bru-1 med Galaxy så er du er stykke på vei.

Mengden humle er i området @Westum Hjemmebryggeri holder på. Jeg ville nok hentet inspirasjon fra hans side.

Ellers ligger Lervig sin Supersonic oppskrift ute. Den er i samme gata og bør gi greit med inspirasjon og retning på hvordan oppskriften kan se ut.


Bytt Amarillo/ Simcoe med Mosaic og Enigma med Galaxy. Jeg tipper du vil få noe som ligner.
 
Takker, så pilsnermalt kan fungere?
Syns denne va ganske bra ipa , og mild i ettersmark til å vere 8 %

usikker på hvor mye humle av hver jeg skal prøve på 25 l test brygg, litt flaket havre, eller kan di ha brukt kun havremalt …
Pilsmalt funker fint, det. Jeg ville valgt et pale ale-alt, men det spiller ikke all verdens rolle. Og pilsmaltet er litt lysere.

De kan godt ha brukt havremalt. Flaka havre har en del mangan, som ikke er så heldig med tanke på oksidering, så havremalt er bedre. Og det funker fint; jeg har brukt en god del av det. (Jeg bruker bare malt av alle kornsortene, aldri umalta.)

Beregn 6 gr/l humle til tørrhumlinga. Du får ikke så mye ut av å bruke mer - og dette ølet var visst ikke av den typen som slår deg i bakken med kraftig aroma.
 
Beregn 6 gr/l humle til tørrhumlinga. Du får ikke så mye ut av å bruke mer - og dette ølet var visst ikke av den typen som slår deg i bakken med kraftig aroma.
Samtlige NEIPA bryggerier er nok uenige her, og med mye erfaring på området. Forskningen som viste at 6g/l ga mest av de smakene vi vil ha er rimelig mangelfull med kun en eneste humletype og det var vel hel humleblomst også som aldri brukes i NEIPA sammenheng.
 
Samtlige NEIPA bryggerier er nok uenige her, og med mye erfaring på området. Forskningen som viste at 6g/l ga mest av de smakene vi vil ha er rimelig mangelfull med kun en eneste humletype og det var vel hel humleblomst også som aldri brukes i NEIPA sammenheng.

Akkurat mengden humle i gram kan nok variere, men jeg stoler ganske mye på det likevel. Det blei brukt Cascade humle, og den er vel ikke av de som har aller mest aromaoljer, så om resultatet heller i noen retning pga. humlevalget, vil jeg tru at det heller gir et for høyt gramtall. At det blei brukt hel humle, skulle også dra resultatet samme veien. Du får mer ut av lupulinet i pellets enn i hel humle.

Tom Shellhammer er vel av de mest respekterte forskerne innafor faget, så jeg regner ganske rolig med at det ikke er noe feil med gjennomføringa. (Et greit referat, basert på et foredrag, finnes her: https://patspints.com/2019/01/16/the-surprising-science-of-dry-hopping-lessons-from-tom-shellhammer/ )

Man kan sikkert diskutere grammengden, men det generelle prinsippet dreier seg om at det finnes et metningspunkt for hvor mye av de aromaoljene vi er interessert i, som lar seg løse i ølet. Har du nådd det punktet, er det ikke så mye å hente på å hive oppi mer humle. Du støter på den velkjente loven om synkende utbytte. Hvert nytt gram ekstra gir mindre enn det foregående, og til slutt gir det ingenting. Dette exbeerimentet, med 10 vs 15 gr/l, viser det ganske godt, synes jeg: https://brulosophy.com/2019/06/24/investigating-the-dry-hop-saturation-point-exbeeriment-results/

Oppskrifta til Vestkyst, for å ta et eksempel, har bare 2,8 gr/l til tørrhumlinga. Jeg synes ikke en skikkelig fersk Vestkyst mangler så mye, så når jeg sier 6 gr/l er det ganske raust:).

Jeg har testa noen ganger å brygge nytt øl på gjærkaka med humle fra NEIPA, og det viser at det er mye aromaolje igjen som ikke blei med over i det første ølet. Jeg skal ikke si at det beviser noe, så klart, men det er litt interessant likevel, synes jeg.
 
Sist redigert:
Har lest Shellhammer sin rapport flere ganger. Det er også en annen faktor her som gjør denne forskningen mindre relevant for NEIPA, baseølet han gjorde tester med var på 4,75% ABV, ikke akkurat i NEIPA land det heller. Egen erfaring sier meg at å gå fra 6 til 8gr på øl med høyere alkoholstyrke gir mer av de fruktige smakene vi vil ha, men selvsagt gram for gram så får en mindre og mindre igjen for pengene :p Når flere NEIPA bryggerier ofte legger seg på 8% ABV og 10-16(+) g/l så er jeg ganske sikker på at de har kommet dit ved å eksperimentere, de driver tross alt en butikk som skal gå i pluss og humle er ikke billig i så store kvanta.
 
Har lest Shellhammer sin rapport flere ganger. Det er også en annen faktor her som gjør denne forskningen mindre relevant for NEIPA, baseølet han gjorde tester med var på 4,75% ABV, ikke akkurat i NEIPA land det heller. Egen erfaring sier meg at å gå fra 6 til 8gr på øl med høyere alkoholstyrke gir mer av de fruktige smakene vi vil ha, men selvsagt gram for gram så får en mindre og mindre igjen for pengene :p Når flere NEIPA bryggerier ofte legger seg på 8% ABV og 10-16(+) g/l så er jeg ganske sikker på at de har kommet dit ved å eksperimentere, de driver tross alt en butikk som skal gå i pluss og humle er ikke billig i så store kvanta.
Jeg er stadig skeptisk, men det er kanskje ikke urimelig om metningspunktet er høyere når alkoholinnholdet øker. Det veit jeg ikke noe om. Exbeeriment-ølet var på 8%, og i det ga det ingen merkbar gevinst å øke fra 10 til 15 gram. Så ut fra det - som sjølsagt bare utgjør ett "datapunkt", og ikke er noe bevis - ser det ut som om utflatinga skjer før 10 gram, i alle fall.

Nå er ikke NEIPA noe jeg er særlig glad i, så jeg har ikke anstrengt meg så mye for å teste grenser, men jeg pleier å ligge på 6 gram, og synes jeg får greit med aroma ut av det. En gammeldags IPA av Vestkyst-typen (OK, Pliny the Elder er ur-ølet, men det har jeg jo ikke smakt:)) er noe jeg heller drikker, og der har jeg ikke følt noe behov for å gå over det originaloppskrifta har, altså 2,7 gr. Jeg har brygga det temmelig mange ganger, og erfaringa er at aromautbyttet ikke alltid er det samme. Det jeg tenker rundt det, er at jeg noen ganger har hatt dårligere humle enn andre ganger. Innholdet av godsaker kan variere ganske mye, sjøl om det er den samme humletypen.
 
For min del blir det klokkeren gjetting all den tid jeg ikke har smakt ølet. Men det virker som en Double NEIPA?

Dersom du ikke har eksakt oppskrift, blir det uansett mye gjetting.

Det er oppskrift på en 6.5% Verdant NEIPA her. Det kan gi en indikasjon.

Denne ble brygget i samarbeid med Verdant. Bytt ut Bru-1 med Galaxy så er du er stykke på vei.

Mengden humle er i området @Westum Hjemmebryggeri holder på. Jeg ville nok hentet inspirasjon fra hans side.

Ellers ligger Lervig sin Supersonic oppskrift ute. Den er i samme gata og bør gi greit med inspirasjon og retning på hvordan oppskriften kan se ut.


Bytt Amarillo/ Simcoe med Mosaic og Enigma med Galaxy. Jeg tipper du vil få noe som ligner.
Er nok dobbel neipa, litt lysere gul farge enn supersonic(har brygga de 2 ganger) litt mildere i smak enn supersonic.
 
Tilbake
Topp