Tysk pils på polet.

Mc.

Norbrygg-medlem
Noen som vet hva polet har av tysk pils som samsvarer med typedefinisjonen til Norbrygg?
Kikket litt selv, men er usikker på om alle de tyske pilstypene der er innenfor stilen.
 
Noen som vet hva polet har av tysk pils som samsvarer med typedefinisjonen til Norbrygg?
Kikket litt selv, men er usikker på om alle de tyske pilstypene der er innenfor stilen.
Det er nok Bitburger og de litt skarpere nordtyske som passer best innenfor definisjonen. Det er mer å velge i over svenskegrensen. Lederer er min favritt på polet, men den er mer sørtysk i stilen.
 
Det er nok Bitburger og de litt skarpere nordtyske som passer best innenfor definisjonen. Det er mer å velge i over svenskegrensen. Lederer er min favritt på polet, men den er mer sørtysk i stilen.

Lederer er min favoritt, også, men jeg har alltid oppfatta den som "nordtysk", sjøl om den er fra Nürnberg.
 
Sammenlign med en Bitburger. Ganske annerledes ;)

Hva med Jever? Den skal visst være den mest typisk nordtyske. (Se nedenfor.)

Egentlig har jeg fått det for meg at skillet mellom sørtysk og nordtysk er kunstig. Jeg synes jeg får litt støtte her: "Some of the most characteristic examples of the German pilsner style now come from the south—the aromatic Waldhaus pils, the Meckatzer pils, and the Ketterer pils, to mention a few. These beers emphasize the hop aromas of southern German hops, most prominently Tettnanger. See tettnanger (hop). Northern German beers maybe somewhat higher in bitterness, but typically have less hop aroma, with Jever Pils being the most prominent example." (The Oxford Companion to Beer Definition of German pilsner,)

Hvis skillet består i mye/lite humlearoma, kan jeg være enig i at Lederer ikke er typisk nordtysk. Men den er da bitter og tørr nok?
 
Jeg har smakt Lederer én gang, og måtte hatt et ganske alvorlig tilfelle av kattepissresistens for å ikke sidestille denne med de andre grønnflaskene slik som Heineken et.al. Mulig den er typeriktig fra fat, men grønne flasker på pils (eller øl i det hele tatt) er fullstendig diskvalifiserende i min bok.
 
Måtte ta en kikk på polets sider, og det er et begredelig utvalg. Mengder av weissbier, men lite lyse lagere. Flensburger er vel den mest typiske nordtyske, vil jeg tro. Jever kan jeg ikke huske å ha smakt, men setter den på ønskelista. Det er noen gode Helles å få på Meny. En ølsmakekveld med bare tyske lyse lagere hadde vært en perfekt kveld, men vanskelig å få til uten å dra utenlands på shopping, dessverre.
 
Jeg har smakt Lederer én gang, og måtte hatt et ganske alvorlig tilfelle av kattepissresistens for å ikke sidestille denne med de andre grønnflaskene slik som Heineken et.al. Mulig den er typeriktig fra fat, men grønne flasker på pils (eller øl i det hele tatt) er fullstendig diskvalifiserende i min bok.
Lederer bruker faktisk modifisert Spalt (står på flaskene eller hjemmesidene), så det skal ikke være noe skunking. Jeg synes det er et nydelig øl.
 
Jeg har smakt Lederer én gang, og måtte hatt et ganske alvorlig tilfelle av kattepissresistens for å ikke sidestille denne med de andre grønnflaskene slik som Heineken et.al. Mulig den er typeriktig fra fat, men grønne flasker på pils (eller øl i det hele tatt) er fullstendig diskvalifiserende i min bok.

Har ikke merket usmaker de gangene jeg har testa Lederer fra polet.

Måtte ta en kikk på polets sider, og det er et begredelig utvalg. Mengder av weissbier, men lite lyse lagere. Flensburger er vel den mest typiske nordtyske, vil jeg tro. Jever kan jeg ikke huske å ha smakt, men setter den på ønskelista. Det er noen gode Helles å få på Meny. En ølsmakekveld med bare tyske lyse lagere hadde vært en perfekt kveld, men vanskelig å få til uten å dra utenlands på shopping, dessverre.

Flensburger har jeg drukket en del av, siden vi har venner i Kiel som gjerne kjøper det. Men jeg synes ikke det er noe videre. Lederer er i en helt annen klasse.

Jeg lurer på om man skal se etter IBU. Gjennomsnittlig bitterhet på tysk pils har sunket kraftig, og jeg vil tro at de som opprettholder en noenlunde anstendig bitterhet, kanskje også har latt være å forflate ølet sitt på andre måter. (Løs hypotese, jeg innrømmer det!) Lederer har 34 IBU, som er godt over snittet, som visst nå ligger nede rundt 25. Det er likevel et stykke under der jeg vil ha det.

Ølsmakekveld med tyske lyse lagere er en vakker drøm, og kan vi få det til, er jeg der!
 
Jeg synes for så vidt Bitburger er god, men mer anonym - eller mindre særpreget - sammenlignet med for eksempel Lederer.
 
Begredelig utvalg på polet ja.
Så lederer blir da det nærmeste jeg kommer til nord-tysk pils på polet?
 
Jeg må vel innse at jeg har n=1 på antall smakinger av Lederer og kanskje sjekke en gang til om grønnflaska ga meg en innbilt smak av katte.
Organisert smaking av tyske lagere, kanskje med kyndig veiledning, står høyt på listen!!
 
Tilbake
Topp