Udstyr/udbytte, Beersmith mm.

Hej

Jeg har nogle spørgsmål i forhold til udbytte kvantitet af mine all grain bryg. Jeg benytter et RS270 fra Lund teknik: http://beertools.dk/product_info.php?cPath=729&products_id=12977  og laver mine opskrifter i BeerSmith.

Selv med en boil vol. På 29L og ca. 25L efter kogning, så bliver mit batch til gæring for lavt ca. 19L og OG bliver for højt i forhold til opskriften. Jeg mæsker i det antal L som BeerSmith fortæller og jeg sparre med den mængde Beersmith siger. Alligevel ender jeg op med for lidt boil vol. og må tilsætte koldt vand eller efter sparre med ekstra vand.  Deadspace i gryden er ca. 2L hvor af humlen tage en del plads/væske og modstrømskøleren tager ca. 0,4 L.  føler også at farven på øllet bliver tilsvarende mørkere end det BeerSmith angiver.

Hvad gør jeg? Tilsætter koldt vand til gærspanden indtil jeg rammer 25L og hvad så med OG og temperaturen på urten i forhold til gæren?
Hvordan kan man regne ud hvor meget vand der skal tilsættes 19L urt på OG 1060 for at ramme OG 1048?
Skal koldt vand altid tilsættes gærspanden eller kan det tilsættes før kogning?

På forhånd tak

Christian :godtoel:
 
Fordamping er forskjellig fra utstyr til utstyr, og om du koker med lokket delvis på eller helt av. Har du en gryte med stor diameter har du stor fordamping i forhold til en gryte med liten diameter. Beersmith kan vel justeres config på slik at den vil tilpasse seg ditt utstyr, det som er satt opp er en slags "default-verdi" som stemmer på et bryggeri og nødvendigvis ikke ditt.

Ble du litt klokere ?
 
Hej igen

Tak for dit svar Richard.

Tingen er at jeg har lagt mit udstyr ind i Beersmith. Selv om jeg har 25L efter kogning, så bliver udbytte til gæring stadigt langt under 25L med for høj OG i forhold til opskrift. Dermed bliver det umuligt at lave den planlagte øl.

Hilsen

Christian
 
Høy OG er noe mange er jakter på.. Så du bør heller øke bruttoliter en del før kok.

Sier du at det ligger igjen 4-5 liter med uklar gunk på bunnen av gjæringsbøtten? I så fall må du enten velge en mer flokulent gjær eller bruke klarning.
 
Nej dette er mængden af den nedkølede urt der ryger i gæringsspanden som er ca. 19L. Dette selv om jeg koger 29L (max. i gryden) og ender på 25L efter kogning. Der er vel ca. 2L i humlen og 0,4L i modstrømskøleren. Det vil sige at jeg mangler en del L som jeg enten må havde via ekstra sparing eller ved at tilsætte mængden til min gæringsspand. Høj OG er jo ok, men ikke hvis man vil lave en engelsk ale på OG 1048 og har OG 1060, hvad gør man da?

Christian
 
Hei

Vi benytter samme system (Nimbus RS 270) Og jeg har ikke vert borti problemet med altfor høy OG enda. Hva legger du til grunn som effektivitet i Beersmith? Jeg benytter utelukkende BeerCalk på mine brygg og effektiviteten på Lund utstyret ligger jamt på 75-78% utbytte hos meg (ferdig knust malt fra Petit & mesker med ca 19-20 L + sparger til totalt 25L. Selv når dette er gjort må jeg "tilføre mellom 2 & 3L vann etter kokingen pga avdampning. Å treffe OG bestemt er vanskelig, men bedre med en noe høy OG som kan vannes ned litt enn for lav og tiilsetting av spreymalt spør du meg... Jeg tror kansje du setter effektiviteten noe lavt i programmet og resultatet blir uventet høy OG ;)

Prøv deg frem! Når dette skjer gjentatte ganger som du sier må det jo gå an å finne en "gyllen" effektivitet som du kan meske utfra :brygging:

Lykke til  :ilike:
 
Bare et lite tips*

Går utfra at du også sliter med å holde jevn kok på Nimbusen din?
Termostaten på elementet gir seg litt fort og en opplever at koking foregår i interval :-[

Jeg løste dette med å kjøpe en Elektrisk grillkulltenner fra Biltema. Med denne i gryta er kokinga no problem  :ilike:

Prisen på 100 lappen er ikke å si på heller ;)
 
Hej

For at svare på dit sidste indlæg først, så har jeg ikke problemer med at få ret temperatur (ej heller ved kogning). Det stemmer dog at termostaten er lidt sløv således at temp. Falder 1-2 grader før varmelegemet starter.

Tilbage til mit spørgsmål. Du skriver at det er bedre at havde for høj OG og så vande ned. Er der en formel for det eller er det bare på slum?

Christian  :godtoel:
 
Yeps! I denne formlen går vi utifra at man måler i de siste to tallene fra OG/FG eller i  °P.

[size=12pt](faktisk OG * mengde vørter) / ønsket OG = målmengde vørter[/size]

Med andre ord: har du en vørter med OG på 58 (egentlig 1.058, men nå bruker vi kun de to siste tallene) og du vil ha den ned på 52 (altså 1.052), og så har du 20 liter vørter, så blir det slik:

(58 * 20) / 52 = 22,3 liter.

Da er det bare å spe ut vørteren med 22,3 - 20 = 2,3 liter vann og så holder vørteren OG=1.052.

Husk å bruke rent kaldt vann til dette. Noen mener at man ikke kan bruke springvann til dette, andre har ingen problemer med å gjøre dette. Ved tvil, bruk oppkokt og nedkjølt vann.
 
Tilbake
Topp