Ufullstendig utgjæring

Vi brukte for første gang tørr gjær, på to pale ales, hver på 25l (en stegs mesking 66-67 grader, 90 % pale ale malt, 5 % krystall 5 % hvete). Det ble brukt en pakke SafAle S-04 til hver og gjæringen startet som forventet, men bunnfalt ganske hurtig (gjæring på 20 grader, i stabilt lokalet).

OG var på henholdsvis 1053 og 1056, de har begge stoppet på 1020. De har stått å gjæret i 1 1/2 og 1 uke. Begge er klare og ser fine ut, men det var utfordringen å komme ned til 1014-1016 da, slik at øl'et ikke blir så søtt.

Jeg har lest en del plasser bunnfaller S-04 hurtig. Jeg har forsøkt å vekke gjæren til live ved å røre de siste dager, men det virker ikke å hjelpe. Hydrometer er sjekket, og øl'et smaker søtt.

Vi har hatt 3 gode og fullstendige utgjæringer på en Wit, IPA og Belgisk dubbel (det første brygget ble en søt IPA, pga noen nybegynnerfeil vi lærte mye av). Og i disse to tilfeller nå, har vi ikke gjort noe annerledes. Er det noen som har andre erfaringer med denne SafAle S-04 gjæren?

Jeg får snart noen pakker med Wyeast Nutrient, og har noen reserve pakker med S-04 og US-05. Min tanke er da å forsøke å starte opp gjæringen igjen. Jeg har sett noen steder hvor man anbefaler  bruke Nutrients og mer gjær. Og lurte på om noen har en "suksess" historie å fortelle...

Her er min plan:
(Hevert over til "sekundær gjæring", det er så vanvittig mye gjær som har bunnfalt.)

Sprinkle S-04 (en pakke per 25l) i gjærtønna, la det stå i 20-30 minutt.
Røre inn gjæren og tilsette Wyeast nutrients.
Be til høyere makter om at vi kommer ned til 1014-1016.

Noen som har bedre tips, noe å utsette min plan eller kan fortelle hvordan de suksessfullt løste en lignende situasjon?

Eller om det er noe vits å prøve...

På forhånd takk! :)
 
Har bare brukt den to ganger,men jeg er fornøyd med gjæren. Den er jo utrolig rask. Begge gangene har den gjæret ferdig på ei uke.
Første gangen jeg brukte den var på en Strong Scottish Ale, OG 1077 - Fg 1019, og en Havrestout, OG 1051 - Fg 1013.

Må legge til at jeg alltid bruker gjærnæring. Har merket stor forskjell på gjæringa etter at jeg begynte med det. :brygging:
 
Jeg har og en dunk som stoppet helt opp på 1020, no Torsdag stakk jeg den om til ny dunk og tok med det jeg fikk med av gjær over med heverten. Den begynnte å gå igjenn nesten med det samme, og to dager etter gikk den med ca 40 sek mellomrom i gjærlåsen.
 
Tilbake
Topp