Ujevn gjæringstemperatur.

AlexanderD skrev:
Men har vurdert varmebeltene (de man bestiller på ebay fra typ korea?) til oppvarming. Men er det ikke da lettere å regulere varmen i ett helt rom med f.eks en ovn? :)7

Korea er mine fra ja (via eBay).
Kan jo fint regulere varmen i et rom med en ovn, men da bruker du jo energi til å varme et helt rom i stedet for x liter øl. Samt at dersom du kun bruker en ovn med termostat vil du ikke få noe nøyaktig gjæringstemperatur på ølet. Og da faller mye av vitsen bort ;)

Vil ikke sensor fra stc på gjæringspann tilkoblet varmeovn gjøre ca samme nytten?

Dersom det ikke funker får jeg heller investere i flere stc'er og varmebelter neste mnd, er nok mer logisk kostnadsmessig (i lengden) :D

Så lenge du har STC og sensor så blir jo prinsippet det samme ja, men du får jo mye tregere responstid fra en varmeovn i et rom kontra varmekabler direkte tilkoblet gjæringsenheten. I tillegg vil det kanskje bli produsert for mye varme, slik at temperaturen i gjæringskaret fortsetter å stige selv om ovnen nå har slått seg av.

ut i fra det dere skriver forstår jeg at temperaturen vil være noen grader varmere i gjæringskaret enn i rommet rundt. det vil si at dersom jeg har en ale som jeg vil gjære på 20 grader bør jeg kanskje ikke ha mer enn 17 grader i rommet.  stemmer det?

gjelder dette under hele gjæringen eller kun de første dagene?

Jani skrev:
ut i fra det dere skriver forstår jeg at temperaturen vil være noen grader varmere i gjæringskaret enn i rommet rundt. det vil si at dersom jeg har en ale som jeg vil gjære på 20 grader bør jeg kanskje ikke ha mer enn 17 grader i rommet.  stemmer det?

gjelder dette under hele gjæringen eller kun de første dagene?
Jeg vet ikke hva forskjellen er mellom rom og gjærtemperatur, men under stormgjæringen så vil gjæra ha ca 3 grader varmere pga aktiviteten.

Da var det gjort, mekket det til med gaffateip og tettningsmasse.

Kostet ca 200kr for isoporen, har 1 lag til overs. Så kommer kostnaden av varme\vifte\stc på toppen. Tror ikke det blir galt uansett :)
Satt på kjøleskapet nå, så sjekke temperatur om 1 time og se hvordan det går :)

20140312_205831_zps69ad588a.jpg

20140312_205852_zps56ecc9f3.jpg

20140312_210244_zps0256e46d.jpg

Fikk ordnet falsk bunn i den ene labb dunken min også, så nå er det 60l meskekapasitet :)

Belønning for utført arbeid :
20140312_210716_zps6cf4c76d.jpg

Og det funket veldig bra!

15,6 grader i rommet, 8 grader i kassen. 2 grader kaldere ved kjøleelementet kontra andre siden. Men det kan man ta høyde for.
Nå er det bare å finne riktig innstilling så jeg får 10-12, så kan jeg slenge oppi exporten :)

Bare å vente til STC'en kommer fra kina, så er vi i full gang :)

AlexanderD skrev:

15,6 grader i rommet, 8 grader i kassen. 2 grader kaldere ved kjøleelementet kontra andre siden. Men det kan man ta høyde for.
Nå er det bare å finne riktig innstilling så jeg får 10-12, så kan jeg slenge oppi exporten :)

Sett i ei vifte som sirkulerer det kalde?

Miguel skrev:
AlexanderD skrev:

Sett i ei vifte som sirkulerer det kalde?

Står på planen! Må bare vaske 200+ flasker først. Tenker jeg gjør det i samme slengen når jeg får STC'en :)

Tilbake
Topp