Ukjent humltype

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg har i dag høstet humlekongler i hagen til en bekjent. Han har ingen peiling på hvilken type det er og jeg aner ikke hvordan jeg finner det ut heller. Jeg tenkte jeg skulle brygge en runde på denne humlen uansett. Jeg har jo lest at ikke alle humletyper er egnet til ølbrygging så jeg vet ikke helt hva jeg forventer.

Dersom jeg ønsket å finne ut hvilken humletype dette er, hvordan går jeg frem? Om den egner seg til ølbrygging finner jeg jo ut uansett :)

Er lukten tiltalende?

Hva med å slippe noen kongler ned i et glass med kjedelig industripils? Da bør du vel få en pekepinn på hva dette vil smake. :)

Bruk den til bitter, aroma og tørrhumling, single hop, bør vel være måten å lære den på??
Ja det blir selvsagt en single hop. Blir spennende :)

Er lukten tiltalende?

Hva med å slippe noen kongler ned i et glass med kjedelig industripils? Da bør du vel få en pekepinn på hva dette vil smake. :)
Hmmm ikke en dum ide, skal prøves i morgen. Må kjøpe noe av dette butikkøllet først.

Jeg mener å ha lest at norsk hagehumle ikke er egnet til ølbrygging. De lukter "løk"? Jeg ville delt humlene og forsøkt å skvise de med fingrene for å finne ut om de har tiltalende aroma. Og tilslutt gjør jeg oppmerksom på at jeg har ingen erfaring med dette.

Jeg mener å ha lest at norsk hagehumle ikke er egnet til ølbrygging. De lukter "løk"? Jeg ville delt humlene og forsøkt å skvise de med fingrene for å finne ut om de har tiltalende aroma. Og tilslutt gjør jeg oppmerksom på at jeg har ingen erfaring med dette.
hehe var omtrent det jeg gjorde. Knuste en kongle mellom fingrene og det luktet digg. Det luktet ølhumle av den, men veldig svakt, minnet litt om willamette.

Hiver meg på denne.
Fikk noe humle av en kollega, men hvilken humle er derimot fullstendig ukjent.
Har noen en "ballpark" på hvilken mengde man bør beregne kontra pellets?
Jeg bruker vanligvis pellets, og mener å ha lest at man bør bruke 4 ganger så mye hel humle som pellets (altså at 40 gram hel humle tilsvarer'ish 10 gram pellet). Naturligvis mange variabler her, men de har i det minste lagt i ziplock-pose i fryseren siden jeg fikk de.
Tenkte å brygge en smash i helgen, og det kunne jo vært interessant å bruke deler av vørteren til den humlen :)

Man regner ca 10 % mere blomst enn pellets, for å oppnå samme IBU. Siden du ikke vet noe om bitterheten til humlen, kan det være en ide å bruke den til smak og aroma tilsetning, og heller bruke en kjent type for bitterhet. Er det en hjemmedyrket type ville jeg beregnet en bitterhet på 4-5 % og sjanset på det, noe jeg gjør med mine ukjente og engelske humlesorter.

De fleste humleklonene bioforsk har samlet inn har ligget med alfasyre på rundt 5%. Men for å ha kontroll på bitterheten, samt utnytte den selvdyrkede humla så godt som mulig kan man bruke vanlig kjøpehumle som bitterhumle, og spare den egne til aroma.

Man regner ca 10 % mere blomst enn pellets, for å oppnå samme IBU. Siden du ikke vet noe om bitterheten til humlen, kan det være en ide å bruke den til smak og aroma tilsetning, og heller bruke en kjent type for bitterhet. Er det en hjemmedyrket type ville jeg beregnet en bitterhet på 4-5 % og sjanset på det, noe jeg gjør med mine ukjente og engelske humlesorter.
Å... du hadde sagt det alt ja....

Har til nå kun brukt pellets og forholdet mellom denne og blomst er vel som Brynsj skriver.
Men "kjøpeblomst" er vel tørket og det gir kanskje feil forholdstall kontra fersk?
Til matlaging bruker jeg større mengde ferske urter kontra kjøpt og tørket.
Er det ikke også forholdsvis kort "best før tid" på fersk humle?

Våt humle kan fryses, det gjorde jeg i fjor. fikk ikke brukt den før etter noen måneder men det ble godt øl. Men i år tørket jeg den på 40°C i varmluftsovnen, og fikk den vakumpakket på jobben og så fryst.

Hva vektforskjellen mellom våt og tørket humle avhenger av vanninnholdet ved høsting. Jeg har for min del erfart at 10 gr våt humle gir 2 gr tørket, altså 1/5. Dette tar jeg hensyn til når jeg bruker våt humle og ganger vekten med fem, som omtrent tilsvarer vekten av tørket humle i oppskriften.

Tilbake
Topp