Undergjæret øl

Jeg har ennå ikke brygget undergjæret øl fordi jeg ikke har egnet plass som kjøleskap ol. som har en stabil temp på 10-12 grader. I skrivende stund er det 10 grader ute i gangen. Temperaturen svinger med hvor kaldt det er ute. Derfor kan det bli bare noen få grader ute i gangen. Er det viktig at det er stabil temp ved undergjæring? Og ved gjæring i 10-12 grader hvor lang tid tar det før det er ferdig gjæret? Og i hvilken temperatur må jeg begynde gjærigen?
 
Åh nei, nå gikk meldingen min i dass for annen gang!  :eek:

Ok, så her kort:

- sett ballongen i en sovepose, eller vikle en dyne rundt den for stabilere temperatur
- bruk mye lagergjær (fra gjærstarter) eller tørrgjær (Saflager S-04 f eks)
- start gjæringen på ca samme temp som på gangen: 9-14 °C
- det tar opptil 2 uker, vil jeg tro

Kanskje Joakim kan svare deg litt mere nøye, han brygger mye undergjæret. Men han kommer nok ikke online ikveld, han var så trett etter å ha stått opp altfor tidlig  :samenvol:
 
Skulle det bli noe særlig kaldere på gangen så ville jeg ikke ventet for lenge heller. Men hvis det holder seg rundt 10 °C så vil du få god mulighet til lagerbrygging denne vinter!  :biersmile:
 
Jeg er trøtt i dag og, jeg, men jeg kan da komme med noen poenger :)

Mye gjær er viktig. Og stabil temp er viktig, men svinger det 1 eller 2 grader, så tror jeg det går greit.  Det du kan gjøre, er å vente litt til, til tempen synker enda mer (for det gjør den kanskje?) og så sette en liten varmeovn der for å få det opp på gjæringstemp.  Men det skal sies at jeg gjærer min lager på 6-8 grader, så den tåler å ha det ordentlig kjølig.

Hvis du bruker bra med gjær, og den er livlig og aktiv, så skal det ikke ta mer enn 2-3 uker å gjære en pils helt ut. Jo kaldere du gjærer den, desto renere smak.

Men Eduard, Saflager-04 tror jeg det ikke er noe som heter :)
 
Hehe, kanskje det var S23 da, ihvertfall så var posen gul? Det var lenge siden jeg brukte den men jeg synes den slettes ikke var så verst. Og det stemmer nok, med de temperaturene Joakim håndterer så varer gjæringen litt lenger enn to uker.
 
Da kommer jeg til å prøve på det. En ting til. De såkalte ølsettene som har betegnelsen pilsener. Kan det bli god pilsener av de når man bytter ut den originale gjæren som er en overgjær med en undergjær?
 
Jeg begynner på 6-8 grader (har ikke spikra rutinene _helt_ ennå), og lar det gå opp 2-3 grader i løpet av gjæringa. Da tar det ikke mer enn snaue 2 uker før det er ferdig utgjæra (med adekvat mengde gjær, vel å merke) , men så skader det jo ikke å la det stå en uke eller to til, så gjæren får tid til å gjøre seg ordentlig ferdig med å "rydde opp" i smakene...

Jeg vet ikke hva slags gjær som følger med disse settene, men jeg vil tro at det egentlig er overgjær alt sammen. Jeg mener å ha forstått det slik at S23 er den eneste "ekte" tørre lagergjæren som fins. Men jeg bruker ikke tørrgjær selv, så det er vanskelig å si.

Jeg kan gi deg et andrehåndstips som jeg ikke har verifisert selv: At S23 gir en bedre og mer pilsete smak hvis den står på ca 15 grader, og at den lager usmak hvis den går ned til 10-tallet. Er det noen som vet noe mer om dette?
 
Det er noen ølsett som faktisk har med en pose med lagergjær. Om jeg ikke tar feil så mener jeg å ha lest at dette kan være tilfellet med noen sett fra Cooper's.

Uansett, selv har jeg prøvd å bruke SafLager S-23 på et sett fra Muntons. Det var et sett fra Muntons som inneholder 2 boks med humlet maltekstrakt, slik at man skulle slippe å bruke sukker. Så satt jeg én boks med gjæren som fulgte med settet (som var ale-gjær) og én boks med S-23. Det var klart mere pilsete med S-23, men ellers var jeg ikke så veldig fornøyd med smaken. Da jeg laget mitt andre 'ordentlige' brygg med malt og risflak, og samme gjær, fikk jeg et klart bedre øl.
 
Jeg er enig med Eduard i det at det blr bedre øl med malt brygging.
Jeg dropper det prosjektet med å bruke gangen. Jeg tør ikke sette noen varmeovn der. Jeg regner med at musene kommer til å gnage på ledningen så den blir fri for isolasjon. Jeg kommer til å gjenta noe jeg gjorde seint i høst. Se ekstrakt bryging.
 
joques skrev:
Jeg mener å ha forstått det slik at S23 er den eneste "ekte" tørre lagergjæren som fins.

Det finnes et par tørkede lagergjærtyper til fra samme leverandør (Fermentis), blant annet denne W-34/70 , som visstnok skal være en enda "ektere" lagergjær, men de finnes kun  i storforpakninger på 500 g... mener å ha sett at det var en amerikansk(?) hjemmebryggerbutikk som delte opp denne i mindre poser, men...
 
Morebeer selger W-34/70 i 11.5g-pakker. Jeg har et par slike liggende, og de er åpenbart pakket om.
 
Tilbake
Topp