Uønsket smak på all øl med hvete

Elendige trådkuppende bergensere! [emoji1] Er dere med i NorBrygg får dere gratis usmak-kit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det finnes en tråd for usmak-kurs i Bergen under Regionale bryggerlaug - Bergen hjemmebryggerlaug. Har riktignok vært stille der en stund, men det var en stund god aktivitet og jeg tror ikke det skal være noe problem å få samla nok folk.
 
Oppdatering på den EGENTLIGE tråden ;)

Arnesen svarte:" ja, det var oksalsyre, som ofte henger sammen med "bryggestein" i større bryggerier som ikke får rengjort helt".
 
Haha, ingen aning. Men noe bra kan det ikke være! Kanskje noe a la nyrestein? [emoji1] Kan vel gjette på at det er noe avleiringer eller noe sånt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
"Calcium oxalate, as 'beerstone', is a brownish precipitate that tends to accumulate within vats, barrels and other containers used in the brewing of beer. If not completely removed in a cleaning process, beerstone will leave an unsanitary surface that can harbour microorganisms.[3] Beerstone is composed of calcium and magnesium salts and various organic compounds left over from the brewing process; it promotes the growth of unwanted microorganisms that can adversely affect or even ruin the flavour of a batch of beer." https://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_oxalate

Må være dette det menes med bryggestein.
 
Må nesten legge inn en oppfølger på denne tråden som jeg startet i sin tid. Den ene ølen med hvete som jeg ikke ble fornøyd med var fjorårets juleøl, en weizenbock etter oppskrift fra Bryggeland. Den hadde noen usmaker som jeg også kjente i andre (hvete)øl, men ikke helt klarte å identifisere.

Oppdaget nå at jeg hadde spart et par flasker, og poppet like godt en da jeg satt foran tven en kveld (må bemerkes at jeg smakte på denne litt jevnt og trutt det første halvåret etter jul, uten at den ble noe bedre).

MEN NÅ: de aromaene og smakene jeg mislikte var borte/smoothet ut, og den hadde antatt en litt funky, syrlig karakter (a la den i Orval, kanskje enda mer fremtredende) og en litt julebrusaktig smak med røde bær og karamell. Rett og slett kjempegod og spennende! En helt annen øl. Hva har skjedd? Merk at dette ikke er en øl som er ment å skulle lagres i lang tid, i motsetning til for eksempel en old ale som jeg laget til jul i år.

Nå har jeg seff bare én flaske igjen :)

Jeg sier som Stig Aa: mye rart.
 
Tilbake
Topp