US-05 gjær stoppet opp i gjæringen, noe å gjøre med det?

Hei!

Jeg har nå min første batch med selvkomponert oppskrift stående til gjæring i kjøleksap med STC-1000 styring på varme og kulde.
Den har nå stått 15 dager til gjæring, og i går og i dag målte jeg 1.018, i følge Beersmith/oppskriften hadde jeg et håp om å ende på 1.012.

Er det noe håp for at den vil synke noe mer? Er det i så fall noe jeg kan gjøre nå, eller er den ferdig gjæret, enkelt og greit?! :)


Oppskriften er som følger og brygges på Beerbrew 30:

Estimated OG: 1,051 SG
Estimated FG: 1012
Estimated Color: 4,7 SRM
Estimated IBU: 34,4 IBUs
Est ABV: 5,2 %
IBU: 34,4
Boil Time: 90 Minutes



Mash @ 71 C
2,54 kg Pale Malt (2 Row) Bel (3,0 SRM) Grain 1 48,0 %
2,54 kg Pilsner (2 Row) Ger (2,0 SRM) Grain 2 48,0 %
0,22 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (20,0 SRM) Grain 3 4,1 %

Boil
15,00 g Citra [12,00 %] - Boil 60,0 min Hop 4 17,7 IBUs
20,00 g Galaxy [14,50 %] - Boil 15,0 min Hop 5 14,1 IBUs
10,00 g Citra [13,40 %] - Boil 5,0 min Hop 6 2,6 IBUs
23,00 g Cascade [6,70 %] - Boil 0,0 min Hop 7 0,0 IBUs

Dry hop

20,00 g Cascade [6,70 %] - Dry Hop 9,0 Days Hop 9 0,0 IBUs
20,00 g Citra [13,40 %] - Dry Hop 9,0 Days Hop 10 0,0 IBUs
20,00 g Cascade [6,70 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 11 0,0 IBUs
20,00 g Citra [13,40 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 12 0,0 IBUs

2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 8 -
 
64% utgjæring med us-05 er ganske lavt. Hvis du pitchet en pakke så vil jeg sette fingeren på oksygen, eller datostemplingen på pakka (da må den være veldig gammel i såfall).

Jeg ville rugget på dunken og skrudd opp temperaturen. Den bør gå ned til 1.012 som gir deg 76%, som ikke er all verden det heller, gitt at du mesket rundt 65 grader i en time. Du mister kanskje 1-1.5 poeng ca pr grad over 65 vil jeg si med den maltbasen.
 
71 grader er forholdsvis høy mesketemperatur. Høy mesketemperatur bidrar til høy FG. Jeg tipper det har noe med saken å gjøre.
 
71 grader er forholdsvis høy mesketemperatur. Høy mesketemperatur bidrar til høy FG. Jeg tipper det har noe med saken å gjøre.
71 grader er VELDIG høy mesketemperatur.
Var det denne meske temperaturen du faktisk hadde så er det helt sikkert dette som er årsaken til høy FG.
Tør jeg spørre om hvorfor du mesket på 71? o_O
 
Ah, det kan fort være grunnen ja!
71 grader er litt høyt, ser det nå, akkurat hvorfor i all verden jeg har valgt så høy mesketemp er jeg usikker på!
For i første omgang når jeg ba om tilbakemelding på oppskriften 67 grader!

Og når jeg leser loggen jeg skrev nå (utrolig hvor mye man glemmer i løpet av 14 dager! :confused: ), ble det en bom under meskingen også, så den ble vesentlig varmere enn 71 grader også, nærmere 82-83, så da "skylte" jeg like greit med litt kaldt vann og fikk den relativt fort ned igjen.
Så også i loggen at jeg endte opp med OG på 1.050, og hvis jeg ender opp med FG på 1.018 ender jeg opp med ABV 4,2% i motsetning til de planlagte 5.51%. Ingen krise det for min del, men kan det gjøre noe med smak/aroma annet enn mindre alkoholfeeling?


Men da er det jo sikkert ingen tvil om hvorfor FG endte så høyt!
Jeg får rugge litt på den nå, og skru opp temperaturen til 23 grader, så får jeg se om det skjer noe til i morgen.
Hvis ikke setter jeg i gang med coldcrashing, så flasking mot slutten av uken! :)
 
Tror egentlig ikke du bør ha for høye forhåpninger. De sukkerartene som er igjen etter en slik mesk er ganske langkjedete og seige, etter femten dager vil jeg tro at u ess nullfem har gjort sitt. Men da er du en erfaring rikere :)

Edit, kikket gjennom oppskriften din igjen. Hvis du har konstatert FG, ville jeg CC'et med en gang for å ikke miste for mye av humla. Tørrhumlearomaen fordunster forbausende fort hvis du lar den stå lengre enn nødvendig ved normale/høyere temperaturer. Selv synes jeg fem, til nød seks dager er perfekt, etter det mister man den ferske aromaen.
 
Sist redigert:
Nei, da satser jeg på å kræsje den i morgen tidlig!

Hvordan er det med CC og karbonering på flaske, la det stå lenger regner jeg med, men finnes det noen god måte å finne ut hvor lenge "lenger" er i dette tilfellet?! :)
 
Nein! Spørs hvor lenge du CC'er og hva hvor mye gjær som svømmer rundt.
Men med en vanlig lengde CC så vil du uansett få nok celler til å karbonere ølen. Men, siden det naturligvis er færre av de tar det litt lengre tid. Ofte er en CC på 24 timer på 4C nok for å bunnfelle mesteparten av det store, men du får ikke klar øl da. Er den humledreven så synes jeg forøvrig at du bør drite en lang kabel i bunnfelle så mye at den blir klar, det går utover smaken og sexyness'en.
 
Ah, skjønner. Er et forsøk på en american pale ale!
Det er nok litt humle i den ja, er der det spennende ligger i denne øl'en, ikke nødvendigvis om den er så klar i første omgang! :)

24 timer ja, ikke lenger! Da får jeg prøve i morgen ettermiddag, så flaske neste ettermiddag/kveld!
Hvor lang tid snakker vi av karbonering da, eller er det håpløst å si? ;-)
3 uker i romtemperatur f.eks?
 
24 timer fjerner iallefall de store bitene. Resten spørs litt på hvor lenge du har tørrhumlet. Jo lengre du tørrhumler jo mindre blir bitene, og de bruker lengre tid til å falle til bunns.

Hvor lang tid det tar å karbonere flaskene spørs på temperaturen. Du kan speede opp prosessen ved å gjøre det ved en høyere temperatur, f.eks.
 
Ok, takk for svar!
Har tørrhumlet 40 gram med 9 dager igjen og 40 gram ved 7 dager igjen
av gjæringen.

Satser på litt over 24 timer CC så flasking og "noen" uker i romtemperatur som nå om dagen er relativt varmt! :)
 
Når du sier 24 timer cc, regner du fra da du setter dunken kjølig, eller fra da ølet faktisk har nådd cc temp? Tar jo fort noen timer å kjøle ned 25 liter fra gjæringstemp til cc temp.
 
Tar det fra den har nådd cc temp.
Skrudde ned temperaturen nå i dag tidlig, så får jeg se hva STC-1000 viser i kveld!
Har den nådd 2-5 grader da blir det flasking i morgen, hvis ikke blir det på torsdag! :)
 
Tilbake
Topp