USH Brewery

GeirH

 
Da har vi endelig fått lagd ferdig kokekjelen i rustfritt stål, og i dag er det jomfrubrygget på dette oppsettet - en hefeweizen fra ekstrakt. Det blir også første forsøk i labb-bøtte i kjøleskap med temperaturkontroll. Mye nytt og spennende, altså :)

Neste steg er allerede i anmars: mesketanker. 1 stk 72 qt og 1 stk 54 qt igloo kjølebokser er bestilt og ankommet, og i neste uke skal det mekkes kobbermanifoil :)

Slenger med etpar bilder av utstyret vårt så langt...
 

Vedlegg

  • 01 - Gjæringsskap.JPG
    72,5 KB · Sett: 3.110
  • 10 - Varmeelementer inni kokekjele.JPG
    10 - Varmeelementer inni kokekjele.JPG
    50,4 KB · Sett: 3.127
  • 09 - Kontrollboks til kokekjele.JPG
    09 - Kontrollboks til kokekjele.JPG
    46,6 KB · Sett: 3.067
  • 08 - 75+ liters kokekjele.JPG
    65,4 KB · Sett: 3.099
  • 07 - 60-liters gjæringsbøtte.JPG
    63,2 KB · Sett: 3.066
  • 06 - Magnetrører med strømforsyning.JPG
    06 - Magnetrører med strømforsyning.JPG
    45,5 KB · Sett: 3.070
  • 05 - Magnetrører (inni).JPG
    05 - Magnetrører (inni).JPG
    45,7 KB · Sett: 3.088
  • 04 - termostat til gjæringsskap.JPG
    04 - termostat til gjæringsskap.JPG
    43,8 KB · Sett: 3.073
  • 03 - Kontrollboks for gjæringsskap.JPG
    03 - Kontrollboks for gjæringsskap.JPG
    40,7 KB · Sett: 3.093
  • 02 - Varmeovn i gjæringsskap.JPG
    02 - Varmeovn i gjæringsskap.JPG
    48,2 KB · Sett: 3.085
Når jeg ser bilder som dette, så skulle jeg ønske jeg var litt mer handy... Eller, handy i det hele tatt :)
Flott bryggeri!
 
Vakkert. Klarer du å valse plata slik at du får krumming heilt ut til sveisen, eller valsa du den på overmål og kappa etterpå?
 
Tilvirking av kokekjelen var noe jeg satte bort til mekanikerlinja på den videregående skolen der jeg jobber, så det var ikke noe jeg hadde kontroll på. Men jeg mener at de ikke fikk valsa helt ut, men måtte banke siste biten manuelt.

Uansett - nå er vi nesten ferdige med første runde, og dette fungerte til alt overmål :)

Brukte varmvann fra springen til å fylle opp 56 liter i gryta, inkludert 9 kg hveteekstrakt. 50 minutt på å koke opp synes jeg ikke er ille. Perfekt rulledne kok med lokket av og begge elementene på.

Jeg var litt bekymret for nedkjøling med den forrige kobberspiralen vår (5 meter 10mm rør), men det gikk på 40 minutter fra 100 grader til 15, med litt røring med ei sleiv. Det blir nok en litt kraftigere etterhvert, men jeg er absolutt fornøyd med dagens økt.
 
Tøft. Bra jobba.

Er det lov å spørre hvor du har kjøpt varme-elementene? De ser ut som ut-rettede vannkoker element, er det det?
 
Tollgrensa er vel strengt tatt på (latterlige) 200 kroner, men man kan vel være heldig og slippe unna hvis tollen ikke legges til i nettbutikken, men må kontrolleres når varen kommer til landet.
Forresten, skulle hatt meg en sånn strømforsyning som du har på bildet som du styrer hvor mye strøm den gir ut trinnløst. Hva heter det og hvor får jeg tak i det?
 
Her er et eksempel på en slik strømforsyning, 110-220 v input, 0-30 volt 0-5 ampere output. Kan brukes til mye rart.
http://cgi.ebay.com/DZ-PS305D-Variable-30V-5A-DC-Power-Supply-Lab-Grade-/320684622216?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aaa4b0188
 
Leif T skrev:
Tollgrensa er vel strengt tatt på (latterlige) 200 kroner, men man kan vel være heldig og slippe unna hvis tollen ikke legges til i nettbutikken, men må kontrolleres når varen kommer til landet.
Forresten, skulle hatt meg en sånn strømforsyning som du har på bildet som du styrer hvor mye strøm den gir ut trinnløst. Hva heter det og hvor får jeg tak i det?

Mva-grensa er på kr. 200 ex frakt. Frakten for et slikt varmeelement er sikkert på mer enn 25 kr.
 
Henning1: Korrekt. 16£ for elementet, 8£ for frakten - 24£ tilsammen, som ble 225 kr etter kursen da jeg bestilte.

Aleksander87: Bestilte kjøleboksene fra seasea.no sammen med en kjenning her som skulle ha en 25 og en 34 qt. For en uke siden var det 20% på alle bokser derfra, så jeg måtte ut med ca 1500 pluss min halvpart av 150 i frakt. Ikke ille, synes jeg. Kommer med bilder når jeg får lagd manifoil etc. til dem  :)

Leif T: Strømforsyninga fant jeg stående og støve ned i kjelleren på skolen der jeg jobber, så den betalte jeg ingenting for  ;)
 
Fikk kjøleboksene for etpar uker siden, og har nå fått lagd silmanifold til meskekaret (72qt - 68 liter) av kobberrør som ble loddet sammen. Satte på et t-stykke med propp i den enden som ikke kobles til gjennomføringen gjennom kjølebagen, slik at det er lett å skylle gjennom etter hver gangs bruk. Noe jobb var det med å sage alle hakkene i manifolden med baufil, men dette er noe jeg regner med kommer til å holde til maange brygg :)

Varmtvannsbeholderen (54 qt - 51 liter) har vi foreløpig bare satt en gjennomføring med kran på, men mulig jeg setter et "sugerør" fra gjennomføringen og ned til bunnen av karet for å klare å tappe den helt tom om ønskelig.
 

Vedlegg

  • 14 - Silmanifold til meskekar.jpg
    14 - Silmanifold til meskekar.jpg
    48,5 KB · Sett: 2.719
  • 13 - Meskekar med silmanifold.jpg
    13 - Meskekar med silmanifold.jpg
    33,1 KB · Sett: 2.818
  • 12 - Varmtvannsbeholder (51 liter).jpg
    12 - Varmtvannsbeholder (51 liter).jpg
    24,6 KB · Sett: 2.705
  • 11 - Meskekar og varmtvannsbeholder.jpg
    60,8 KB · Sett: 3.025
Da har jeg fått mekka avtrekksvifte fra en radiatorvifte og en gammel PC-strømforsyning. Vifta kosta 399,- på Biltema, mens strømforsyninga hadde jeg liggende. For å kunne ha flere nivåer på vifta (som skal trekke 7 A ved 12 V spenning) kjøpte jeg inn noen høyeffektsresistanser (0,27 ohm 10 W) på Elfa, og koblet i serie med 12 V-kabelen fra strømforsyninga. Jeg klipte alle botsett fra en rød (+5 V), en gul (+12 V), to sorte (jord) og den grønne som må vær i kontakt med jord for at strømforsyninga skal starte. Med rekkeklemmer og noe kabler seriekoblet jeg 6 resistanser i serie med den gule, og hentet ut spenning etter annenhver resistans. Etter mine beregninger (som ikke stemmer helt) skulle spenningene bli ca som følger:
Mellom sort og gul: 12 V (stemmer selvfølgelig)
Mellom sort, til gul via to resistanser: ca 9 V
Mellom sort, til gul via fire resistanser: ca 7,5 V
Mellom sort, til gul via seks resistanser: ca 6 V
Mellom sort og rød: 5 V
Totalt fem forskjellige nivåer å velge mellom :)

Jeg brukte pluggene som brukes til å koble strøm til harddisker, slik at jeg kunne bruke en standardplugg, og kan bare velge hvilken spenning jeg ønsker å koble viften til før jeg slår på strømforsyninga. Selve strømforsyninga åpnet jeg og klipte alle kabler bortsett fra de jeg trengte, og monterte den i en liten plastbalje jeg hadde liggende. Vifta monterte jeg med strips til en vaskebøtte, som jeg klipte hull i bunnen av for å feste ventilasjonsslangen. Bilder under her :)

Systemet fungerer, men jeg har ikke peiling på om det klarer å ta unna all damp fra kokinga av vørteren. Første all grain-brygg skal vi prøve oss på i morra (om kjølebaggene er tette etter litt tec7-tetting), så jeg skal heller komme med tilbakemelding etterhvert.

I tillegg har jeg bygget meg en flyttbar reol med tre nivåer - ett til kokekar, ett til meskekar og det øverste til skyllevannbeholder. Bilder av denne kommer etter brygginga i morra.

Det begynner å bli en god del Reodor Felgen-løsninger, men det synes nå jeg er halve moroa ;)
 

Vedlegg

  • 15 - Strømforsyning til vifte (utenpå).jpg
    15 - Strømforsyning til vifte (utenpå).jpg
    48,3 KB · Sett: 2.550
  • 16 - Strømforsyning til vifte (inni).jpg
    16 - Strømforsyning til vifte (inni).jpg
    80,2 KB · Sett: 2.536
  • 17 - Aftrekkssystem.jpg
    98,2 KB · Sett: 2.812
Her plantegningen min av reolen, og et bilde med den i bruk, med tre nivåer. Ett til kokekar (høyt nok til å tappe rett i gjæringsbøtta), ett til mesketank og ett til varmtvannstank. Ca 350 kr i materialer, pluss lim og skruer er ikke så ille :)

Reolen ble stabil og fin, og fungerte helt supert under brygginga. Den skal heldigvis ikke stå på kjøkkenet annet enn når vi brygger - den ble ganske ruvende ;)
 

Vedlegg

  • 18 - Reol (plantegning).jpg
    18 - Reol (plantegning).jpg
    181,1 KB · Sett: 1.653
  • 19 - Reol (i bruk).jpg
    19 - Reol (i bruk).jpg
    51,3 KB · Sett: 1.627
Hvordan er disse elementene i fh.t. "scorching"? Er det såpass stor overflate at dette ikke er noe problem?
 
Martin E skrev:
Hvordan er disse elementene i fh.t. "scorching"? Er det såpass stor overflate at dette ikke er noe problem?

Første gang vi brukte denne kjelen brygget vi et ekstraktbrygg, og var nok litt uforsiktige når vi tilsatte maltekstrakten. Vi hadde kjelen omtrent halvfull, med begge elementene på, og skulle helle i den flytende maltekstrakten, men ekstrakten rant nok rett gjenom vannet og ned på elementene, og svidde seg noe. Det var tydelig kullsort belegg på enkelte steder på elementene der ektrakten traff, men jeg fikk vekk mesteparten med stålull. Det var ikke noe svidd smak på sluttproduktet, selv om det luktet noe under kokingen.

Nå sist helg brygget vi vårt første all grain-brygg, og begynte å varme opp etter første skylling. Etter andre skylling hade vi en pre boil gravity på 1,061. Etter 60+ minutter koking, nedkjøling og avtapping (med en OG på 1,067) var det et tynt brunt belegg på hele begge elementene. Dette fikk jeg lett løs med en oppvasksvamp (sånn med skrubb på ene siden) og litt oppvaskmaskinpulver når jeg rengorde kjelen.

Det kan hende det blir verre med enda høyere OG - vi får se til helga når vi skal prøve oss på et noe kraftigere brygg.
 
Tok radiatorvifta unna nok damp?

Tror ikke du kommer til å ha noen problem med svidd vørter på de elementene :)
 
GeirH skrev:
Martin E skrev:
Hvordan er disse elementene i fh.t. "scorching"? Er det såpass stor overflate at dette ikke er noe problem?

Første gang vi brukte denne kjelen brygget vi et ekstraktbrygg, og var nok litt uforsiktige når vi tilsatte maltekstrakten. Vi hadde kjelen omtrent halvfull, med begge elementene på, og skulle helle i den flytende maltekstrakten, men ekstrakten rant nok rett gjenom vannet og ned på elementene, og svidde seg noe. Det var tydelig kullsort belegg på enkelte steder på elementene der ektrakten traff, men jeg fikk vekk mesteparten med stålull. Det var ikke noe svidd smak på sluttproduktet, selv om det luktet noe under kokingen.

Nå sist helg brygget vi vårt første all grain-brygg, og begynte å varme opp etter første skylling. Etter andre skylling hade vi en pre boil gravity på 1,061. Etter 60+ minutter koking, nedkjøling og avtapping (med en OG på 1,067) var det et tynt brunt belegg på hele begge elementene. Dette fikk jeg lett løs med en oppvasksvamp (sånn med skrubb på ene siden) og litt oppvaskmaskinpulver når jeg rengorde kjelen.

Det kan hende det blir verre med enda høyere OG - vi får se til helga når vi skal prøve oss på et noe kraftigere brygg.

Takk for informasjonen! Vi brygget nemlig Deepwater Horizon i vår kokekjele med 3x 2000w vannkokerelementer. Med OG på 1.122 kan jeg love deg at det ble ganske mye belegg på elementene! Jeg tror ikke det skadet ølen på noe vis, men jeg måtte ta ut elementene og skrape dem reine med Stanley-kniv!
 
Tilbake
Topp