USH Brewery

Jeg har også sittet igjen med en god del skit på mine vannkokerelementer etter kok av sukkerrik vørter.
Brukte også stanley første gang, men nå har jeg gått over til å la de stå i kaustisk soda en stund.
Da blir de skinnende rene. JE.

Peter T skrev:
Jeg har også sittet igjen med en god del skit på mine vannkokerelementer etter kok av sukkerrik vørter.
Brukte også stanley første gang, men nå har jeg gått over til å la de stå i kaustisk soda en stund.
Da blir de skinnende rene. JE.

Jeg har prøvd det, men var ikke helt fornøyd. Hvor lenge lot du dem stå, og hvor sterk løsning brukte du?

Tror det Var Gustav som lerte meg et triks, hvis ikke kaustisk soda tar det er det bare mere kausyisk soda som tar det. like stilig som uttrykket til Brimi,"det er bare mere smør som er bedre enn smør"
så litt alvor igjen, riper du opp rustfritt er det fare for at det kan ruste i ripene, rustfritt er ikke rustfritt med beskyttes av et oksydbelegg som dannes på overflaten av metallet.

Martin E skrev:
Jeg har prøvd det, men var ikke helt fornøyd. Hvor lenge lot du dem stå, og hvor sterk løsning brukte du?

Husker ærlig talt ikke blandingsforholdene. Regner med det var i nærheten av det pakken sier du skal gjøre?
Den sto over natta.

Bjarte H skrev:
Tok radiatorvifta unna nok damp?

Det var ikke helt det suget jeg hadde håpet på. Den tok unna mye, men ikke riktig alt, selv på full spiker, når jeg hadde kanalen et stykke over gryta, men når jeg la den over kanten på gryta tok den absolutt alt. Problemet da var at det kondenserte i røret, og drøyp tilbake i gryta, så vi måtte lage en midlertidig oppsamlingstrakt av en juicekartong. Denne skal jeg prøve å få lagd i metall av ett eller annet slag, så går det vel bra.

Dette gjelder selvfølgelig under koking. Det blir jo noe noe damp mens man blander malt og vann, og rører og slikt, men den tok i hvertfall unna alt mens det kokte (kokte ned fra 56 liter til 47-48 liter på en drøy time).

Mao det er ikke behov for å sette seg inn i motstander osv dersom man skal bygge noe liknende selv? Bare å hente ut full effekt og håpe på det beste?

Evt vil en slik kunne gjøre nytten som strømforsyning? http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-512-A/

Vi har fått testet 5-6 brygg med dette oppsettet nå, og vi kjører kun på 12 V. Kanskje litt unødvendig å lage flere uttak, men det var jo morsomt å mekke ;) Fant ut at om vi la kanalen litt på skrå nedover fra gryta og ut vinduet, så ble det ingen problemer med kondens heller. Vifta utenfor vinduet "spytter" noen dråper i ny og ne, men det viser jo bare at den gjør jobben sin. Ingen problemer med fukt i taket nå lengre.

Om du ikke finner en gammel PC-strømforsyning burde den laderen der kunne funke fint, men kanskje du betaler for funksjoner du ikke trenger? Jeg ville sett etter en gammel data-strømforsyning (til stasjonær pc) - jeg tror nok de fleste som er mindre enn 10 år gamle klarer å levere nok strøm ved 12 V (bare å lese på merkelappen hvor mye effekt den leverer ved 12 V). Bare å koble den grønne sammen med med en sort, og så koble vifta mellom gul og sort, uten noe mere hokus pokus :)

Om du ikke har det travelt burde vel denne funke: http://cgi.ebay.com/Converter-12V-10A-Switching-Power-Supply-AC-DC-/290592290495?pt=AU_Building_Materials&hash=item43a8a676bf - bare å koble en lampettledning inn, og vifta ut :)

Angående avtrekkssystemet vårt - vi har opplevd at det stopper av seg selv av og til, uten å kunne forklare det helt. Trodde først det var pc-strømforsyninga som ikke var helt fornøyd, så vi bestilte den fra ebay i forrige post. Også den stoppet opp etter en stund, og jeg måtte tilbake til pc-strømforsyninga, men heller ikke det funket helt.

Etter litt prøving fant jeg ut at det må ha vært radiatorvifta som ikke trivdes med å kjøre på full effekt (med 12V) over lengre tid. To av høyeffektmotstandene i serie (0,27ohm, 10W) reduserte spenningen til litt i overkant av 9V, og da gikk vifta problemfritt i halvannen time.  :)

Har endelig fått tatt noen bilder av maltmølle med hjemmelaget base og "trakt". Basen er en 50-liters plastboks fra europris, med etpar plankebiter (tro) satt sammen oppå lokket, biter av en kabelkanal på sidene av mølla for å tette, litt mer treverk for så å feste en gummibøtte på toppen. Bøtta holder fint over 15 kg malt...

Vedlegg

• 20 - MonsterMill MM2 med base og trakt.jpg
    105,1 KB · Sett: 1.202
  • 21 - MonsterMill MM2.jpg
    21 - MonsterMill MM2.jpg
    56,7 KB · Sett: 1.122
  • 22 - Før kverning.jpg
    168,6 KB · Sett: 1.222
  • 23 - Etter kverning.jpg
    143,8 KB · Sett: 1.193
Vi har forresten også lagd oss en nettside med litt info og bilder, innholdsfortegnelse til noen av bryggene våre etc. QR-kode på etikettene linker direkte til sida  ;D

ush.mine.nu

Hei. Har nettopp mottatt element til kokekjelen min etter tips fra deg.. Men må nesten bare komme med et dumt spørsmål.  Hvordan skrudde du det fast i kjelen...? Jeg har en rød ring, en gummipakning og mutteren, men hvilken rekkefølge bør alt dette monteres etter?
Og hvilken størrelse borret du opp med?
Ser på eBay at 38 mm skal gå bra..

Ellers mye fine bilder.. Moro med inspirasjon når jeg holde på å bygge opp eget bryggeri :)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

tomaslover skrev:
Hei. Har nettopp mottatt element til kokekjelen min etter tips fra deg.. Men må nesten bare komme med et dumt spørsmål.  Hvordan skrudde du det fast i kjelen...? Jeg har en rød ring, en gummipakning og mutteren, men hvilken rekkefølge bør alt dette monteres etter?
Og hvilken størrelse borret du opp med?
Ser på eBay at 38 mm skal gå bra..

Finnes ikke dumme spørsmål :)

Jeg er ikke sikker på om vi gjorde det riktig, men det har holdt tett så langt. Satte i elementet med den røde ringen på fra innsiden, så sort gummipakning og mutter fra utsiden. Vanskelig å si hvor hardt vi skrudde til, men såpass at det ble tett, uten å klemme for mye på pakningen. Hullene fikk vi skåret på vannjet (tror jeg det var) der de skar til platene til kokekjelen, men jeg regner med de skar det etter målene mine på 38 mm, så det skal passe og bli tett.

Husk også på å koble forbi termostaten.

Lykke til, og kommenter gjerne hvordan det gikk :)

Takk takk..

Det var igrunn slik jeg tenkte det selv også. Men kunne ikke se noe til pakningen på bildet ditt fra innsiden, så blei usikker.. Da borer jeg på 38 mm, og prøver :)

Selve koblingen tenkte jeg overlate til min bror som er elektriker, så skal passe på å nevne den termostaten..

Skal melde ifra hvordan det hele ender :)

Edit: Gratulerer med artikkelen!

GeirH skrev:
Vi hadde forresten besøk av en freelancejournalist fra Bladet Vesterålen på forrige bryggedag, og vi fikk en hyggelig artikkel i sist lørdags avis :)

Artig. Jeg er på flyttefot til Harstad, og min bedre halvdel er fra Melbu. Kan godt hende at jeg er så frekk at jeg spør om å få komme på gjestebrygging en gang ;)

GeirH skrev:
Husk også på å koble forbi termostaten.

Her er elementet montert i kjele, men før jeg skal få kobla det til tenkte jeg høre litt med ekspertisen ;)
Hva er termostaten her, og hvordan kobler jeg meg forbi den enklest?

Tomas

Vedlegg

• element.jpg
    1,6 MB · Sett: 1.113
Kan enklest svare med et bilde. Bare spør mer om du ikke forstår :)

Vedlegg

• Element_m_beskrivelse.jpg
    Element_m_beskrivelse.jpg
    187,6 KB · Sett: 1.026
Det var igrunn det jeg håpet du ville gjøre da jeg la inn bildet ;) Nå er det hele klart for meg, så da skal det nok gå bra..  Skal melde ifra når den er ferdig testet :)

Et praktisk tips er å bøye opp staven du klipper av (tilkobling 2) og tre den inn på ei Wago tilkoblingsklemme.

Tilbake
Topp